|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSY
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
34 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPS/DEPS a KPS/9DEPS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vytvořit si všeobecný přehled o psychologii obecné a psychologii osobnosti, utváření osobnosti v náročných životních situacích.
|
Požadavky na studenta
|
Kontrolní test ze základních pojmů, seminární práce, samostatný výstup, souhrnný test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Předmět a význam psychologie.
2. Vztah obecné psychologie k ostatním vědám.
3. Hlavní psychologické disciplíny a směry.
4. Determinace lidské psychiky.
5. Procesy učení a zrání.
6. Poznávací procesy (vnímání, představy a fantazie, charakteristika tvořivosti, myšlení, řeč).
7. Paměť a pozornost. Emočně volní procesy.
8. Psychologie osobnosti (motivace, charakter a postoje, výkonové vlastnosti, temperament, základní
typologie, seberegulační vlastnosti).
9. Náročné životní situace jako faktor formování osobnosti.
10. Psychologické metody poznávání osobnosti.
11. Periodizace vývoje psychiky. Psychologie puberty.
12. Socializace osobnosti. Mechanismy a instituce socializace. Sociální interakce a komunikace.
Verbální a neverbální komunikace. Poruchy komunikace.
13. Psychologie řízeného učení (pojem učení, teorie učení, zákony učení). Superlearning.
Psychologie vyučování, analýza příčin neprospěchu. Psychologie výchovy. Psychologie osobnosti
učitele. Vybrané otázky psychohygieny žáka a učitele.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Alena Szachtová (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Monika Holečková (100%),
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Alena Szachtová (100%),
Mgr. et Mgr. Petra Špačková (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Monika Holečková (100%),
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Alena Szachtová (100%),
Mgr. et Mgr. Petra Špačková (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kapitoly z obecné psychologie pro učitele. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1994. ISBN 80-7043-124-5.
-
Doporučená:
Kuric, J. Obecná a ontogenetická psychologie pro učitele. Brno, 1987.
-
Doporučená:
Taxová, J. Pedagogicko-psychologické problémy dospívání. Academia Praha, 1997.
-
Doporučená:
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Doporučená:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Doporučená:
Balcar, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty filozof. fakult stud. oboru psychologie. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
13
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v terminologii základních psychologických disciplín. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- objasnit základní předmět obecné psychologie a psychologie osobnosti, |
- rozlišit jednotlivé psychické procesy, stavy a vlastnosti, |
- popsat strukturu osobnosti, |
- analyzovat osobnost v NŽS, |
- definovat osobnost učitele. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- provést sebereflexi vlastní osobnosti s ohledem na budoucí pedagogickou praxi, |
- aplikovat teoretické znalosti o zvládání NŽS do praxe, |
- charakterizovat a efektivně propojovat jednotlivé pojmy z obecné psychologie v různých životních situacích, |
- zpracovat seminární práci na vybrané téma z oblasti psychologie osobnosti a obecné psychologie. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|