|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / SPVA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
SPVA
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Sociálně psychologický výcvik
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
8 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPS/9VSOK
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/OBPS nebo KPS/RSOPS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je umožnit studentovi zhodotit úroveň svých sociálních dovedností prostřednictvím technik se zaměřením na sebereflexi. Významnou součástí výcviku je osvojování a zvnitřňování základních sociálních dovedností formou sociálně psychologikcý tehcnik. Student si osvojí znalosti z oblasti zákonistostí a principů sociálního učení.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výcviku a zpracování písemné sebereflexe.
|
Obsah
|
1. Vymezení sociálně psychologického výcviku a jeho význam v současné době.
2. Historický vývoj sociálně psychologického výcviku.
3. Podmínky efektivní realizace sociálně psychologického výcviku - cíle, metody, pravidla
efektivního výcviku.
4. Výcvik rozvoje intrapersonálních dovedností: hlubší poznání vlastních osobnostních vlastností.
5. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: sociální perepce.
6. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: verbální komunikace.
7. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: neverbální komunikace.
8. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: řešení a předcházení poruchám komunikace.
9. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: transakční analýzy.
10. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: asertivního chování.
11. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: předcházení a řešení mezilidkých konfliktů.
12. Výcvik rozvoje interpersonálních dovedností: vedení sociálních skupin.
13. Evaluace výuky- závěrečná reflexe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. et al. Aplikovaná sociální psychologie III (Sociálně psychologický výcvik). Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
-
Základní:
Svoboda, Michal. Psychosociální interakční výcvik v pedagogické praxi. 2017. ISBN 978-80-261-0676-0.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
-
Doporučená:
Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
-
Doporučená:
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
-
Doporučená:
Gillernová, Ilona; Krejčová, Lenka. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
-
Doporučená:
Hewstone, Miles; Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat formy sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Popsat základní sociálně psychologické jevy. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozeznat jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Zhodnotit způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit sociálně psychologický výcvik. |
Popsat znaky výcviku se zaměřením na rozvoj sociálních dovedností. |
Charakterizovat obsahové složky sociálních dovedností. |
Objasnit historii a současnost sociálně psychologického výcviku. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Reflektovat skupinové dění po absolvování technik výcvikového programu.
|
Reflektovat vlastní chování po absolvování technik výcvikového programu. |
Implementovat získané zkušenosti v rámci technik výcvikového programu do osobního a profesního života. |
Uvést možnosti využití sociálně psychologického výcviku ve svém studovaném oboru. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|