|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / VYPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
VYPS
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Vývojová psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
95 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/OBPS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty učitelství 1. stupně základními poznatky o psychickém vývoji, o vývojových změnách v životě člověka a jejich variabilitě. Zdokonalit jejich znalosti o mechanizmech variability psychického vývoje, interindividuálních a intersexuálních rozdílech. Prohloubit jejich znalosti o vývoji dítěte, potřebách člověka v jednotlivých etapách ontogeneze.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce na zadané téma, individuální prezentace hlavních závěrů.
Splnění didaktického testu na min. 80 %.
|
Obsah
|
1. Základní otázky vývojové psychologie, zákonitosti vývoje.
2. Determinanty psychického vývoje, periodizace.
3. Integrační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
4. Kulminační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
5. Involuční perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
6. Psychická deprivace.
7. Poruchy vývoje.
8. Vývoj motorických funkcí.
9. Vývoj řeči.
10. Vývoj kresebného projevu.
11. Vývoj poznávacích a emočních procesů.
12. Vývoj charakteru a morálních vlastností.
13. Geneze osobnosti a sebepojetí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. Kateřina Lohrová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Kateřina Lohrová, Ph.D. (100%),
PhDr. Veronika Anna Polišenská, Ph.D., MSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Kateřina Lohrová, Ph.D. (100%),
PhDr. Veronika Anna Polišenská, Ph.D., MSc. (100%),
Mgr. Kateřina Šámalová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Slater, Alan (ed.). An introduction to developmental psychology. 2017. ISBN 978-1-118-76.
-
Základní:
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Základní:
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Základní:
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Doporučená:
Haškovcová, Helena. Fenomén stáří. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2.
-
Doporučená:
Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Doporučená:
Čačka, Otto. Psychologie dítěte. 1. vyd. Tišnov Sursum, 1994. ISBN 80-85799-03-0.
-
Doporučená:
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie,
rozeznat hlavní směry psychologického myšlení,
nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény,
rozpoznat jejich vývojová specifika,
aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
užívat oborovou terminologii,
vymezit jednotlivé vývojové periody,
objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku,
rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů,
vysvětlit genezi osobnosti,
zhodnotit základní ontogenetické teorie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
určit odchylky normálního vývoje,
aplikovat teoretické poznatky na oblast edukační praxe,
analyzovat kresebný projev dítěte vzhledem k věku,
zpracovat základní anamnézu dítěte školního věku,
posoudit úroveň školní připravenosti dítěte.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|