|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / VYPSO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
VYPSO
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Vývojová psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
47 / -
|
25 / -
|
0 / 60
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/OBPSB nebo KPS/ROBOS nebo KPS/9ROBS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty souborem základních vědomostí a dovednosti z oblasti ontogenetické psychologie se zaměřením na jednotlivé vývojové periody, variabilitu psychického vývoje a jeho podmíněnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce na zadané téma, individuální prezentace hlavních závěrů.
Splnění didaktického testu na min. 80 %.
|
Obsah
|
1. Základní otázky vývojové psychologie, zákonitosti vývoje.
2. Determinanty psychického vývoje, periodizace.
3. Integrační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
4. Kulminační perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
5. Involuční perioda (fyzické, psychické a sociální charakteristiky).
6. Psychická deprivace.
7. Poruchy vývoje.
8. Vývoj motorických funkcí.
9. Vývoj řeči.
10. Vývoj kresebného projevu.
11. Vývoj poznávacích a emočních procesů.
12. Vývoj charakteru a morálních vlastností.
13. Geneze osobnosti a sebepojetí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Kateřina Lohrová, Ph.D. (100%),
PhDr. Lenka Novotná (100%),
Mgr. Kateřina Šámalová (100%),
Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
Doc. Dr. Mgr. et Mgr. Hanna Danuta Liberska (100%),
PhDr. Lenka Novotná (100%),
Mgr. Kateřina Šámalová (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Říčan, Pavel; Krejčířová, Dana. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Doporučená:
Švancara, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Praha : Avicenum, 1974.
-
Doporučená:
Kon, Igor' Semenovič. Kapitoly z psychologie dospívání. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Hradecká, Milada. Kapitoly z vývojové psychologie. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1979.
-
Doporučená:
Heydebrand, Caroline von. O duševní podstatě dítěte. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1993. ISBN 80-85791-00-5.
-
Doporučená:
Příhoda, V. Ontogeneze lidské psychiky I. - IV. SPN Praha, 1963.
-
Doporučená:
Taxová, Jiřina. Pedagogicko-psychologické problémy dospívání : Skripta pro posl. filozof. fak. Univerzity Karlovy. 1. vyd. Praha : Univ. Karlova, 1985.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk; Langmeier, Josef. Počátky našeho duševního života. Praha : Panorama, 1986.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef. Psychická deprivace v dětství. 2., přeprac. vyd. Praha : Státní zdravotnické nakladatelství, 1968.
-
Doporučená:
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
-
Doporučená:
Piaget, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v Portálu 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
-
Doporučená:
Švancara, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. SPN Praha, 1983.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Variabilita a patologie psychického vývoje : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-797-4.
-
Doporučená:
Novotná, Lenka; Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana. Vývojová psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-281-0.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd., v Gradě Publishing 1. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-7.
-
Doporučená:
Hříchová, Miloslava; Miňhová, Jana; Novotná, Lenka. Vývojová psychologie pro učitele. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-626-6.
-
Doporučená:
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Doporučená:
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie,
rozeznat hlavní směry psychologického myšlení,
nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény,
rozpoznat jejich vývojová specifika,
aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
užívat oborovou terminologii,
vymezit jednotlivé vývojové periody,
objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku,
rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů,
vysvětlit genezi osobnosti,
zhodnotit základní ontogenetické teorie.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
určit odchylky normálního vývoje,
aplikovat teoretické poznatky na oblast edukační praxe,
analyzovat kresebný projev dítěte vzhledem k věku,
zpracovat základní anamnézu dítěte školního věku,
posoudit úroveň školní připravenosti dítěte.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|