|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / ZPDT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
ZPDT
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Základy psychodiagnostiky a psychoterap.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
55 / -
|
0 / 50
|
0 / 4
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 100
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/PEPS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si uvědomí možnosti i limity poznávání osobnosti žáka učitelem. Bude seznámen/a s pozitivy i riziky longitudinálních a průřezových metod a získá orientaci v bazální klasifikaci psychodiagnostických metod. Bude znát zásady konstrukce a aplikace klinických metod. Na základě studia autentického psychodiagnostického materiálu pochopí často užívané principy projektivních technik a specifika dětské diagnostiky. Bude znát také kriteria členění psychoterapeutických metod a seznámí se s případovými studiemi individuální i skupinové psychoterapie.
|
Požadavky na studenta
|
Sestavit baterii technik k orientačnímu psychodiagnostickému vyšetření žáka mladšího školního věku.
Analyzovat nestandardizovanou projektivní techniku.
|
Obsah
|
1. Možnosti poznávání osobnosti žáka.
2. Longitudinální a průřezové metody (přednosti a nedostatky).
3. Klinické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza).
4. Testové metody (subjektivní, objektivní, projektivní).
5. Zásady kontstrukce systematického pozorování.
6. Vedení zjišťovacího rozhovoru.
7. Principy projektivních technik.
8. Specifika dětské diagnostiky.
9. Praktické ukázky diagnostických nástrojů pro děti.
10.Klasifikace psychoterapeutických metod.
11.Individuální metody psychoterapie.
12.Skupinové metody psychoterapie.
13.Případové studie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Stringer, E. T. Action research. London: Sage Publications, 1999.
-
Doporučená:
Kratochvíl, S. Autogenní trénink v psychoterapii neuroz,. Cs.Psychiatrie, 1962.
-
Doporučená:
Švancara, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Praha : Avicenum, 1974.
-
Doporučená:
KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
Doporučená:
Yalom, I. D. Lži na pohovce. Praha, Portál, 1999.
-
Doporučená:
Machačová, H. Objektivní diagnostika duševní zátěže. Praha, 1978.
-
Doporučená:
Šípek, Jiří. Projektivní metody. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-53-6.
-
Doporučená:
Svoboda, Mojmír; Krejčířová, Dana; Vágnerová, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
-
Doporučená:
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7.
-
Doporučená:
Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír. Testy a testování ve škole. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Doporučená:
Testy a testování ve škole.
-
Doporučená:
Testy rodinné soudržnosti.
-
Doporučená:
Adams, Susan. Testy rodinné soudržnosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-501-6.
-
Doporučená:
Bakalář, E. Umění odpočívat. Praha, 1978.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel. Úvod do psychometrie. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1980.
-
Doporučená:
Kerlinger, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. 1. vyd. Praha : Academia, 1972.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
20
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalost pojmového aparátu z oblasti vývojové psychologie a psychologie osobnosti. |
Získané způsobilosti |
Student/ka objasní možnosti i limity poznávání osobnosti žáka učitelem, zdůvodní pozitiva i rizika longitudinálních a průřezových metod, zařadí psychodiagnostické metody do klasifikační struktury, konstruuje funkční baterii psychodiagnotických metod a nástrojů, odhadne principy projektivních technik pro děti, rozezná typy psychoterapeutických metod a popíše problémovou situaci pro individuální a skupinovou psychoterapii.
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s aktivizací
- Kooperativní výuka
- Výuka podporovaná multimédii
- Studium metodou řešení problémů
|
Hodnotící metody |
- Demonstrace dovedností při semináři
- Skupinová prezentace na semináři
|
|
|
|