|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / DLRM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
DLRM
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Literatura pro děti a mládež
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRF/RLIT1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vymezit specifika literatury pro děti a mládež (vztah literatury pro dospělé a dětské literatury, vztah pedagogiky a dětské literatury, charakteristika žánrů dětské literatury a jejich klasifikace z hlediska věku dítěte, vývoj funkce literatury pro děti a mládež, problematika didaktičnosti a ideologičnosti), pojednat o vývoji ruské dětské literatury, seznámit studenty s nejvýznamnějšími díly ruské dětské literatury a jejich autory a s možnostmi jejich metodického využití. Přednášky se věnují také žánrům dětského folklóru. Na seminářích bude probíhat čtení a interpretace konkrétních uměleckých textů v návaznosti na přednášky.
|
Požadavky na studenta
|
Představení jednoho díla dětské klasické nebo moderní literatury na semináři z hlediska jeho metodického využití. Přečtení 6 knih ruské dětské literatury. Účast na seminářích 75%.
|
Obsah
|
1. Přehled žánrů dětského folklóru (ukolébavky, rozpočítadla).
2. Přehled žánrů dětského folklóru (lidové pohádky, mýty, legendy).
3. Vztah literatury pro dospělé a dětské literatury. Charakteristika žánrů dětské literatury a jejich klasifikace z hlediska věku dítěte.
4. Dětská literatura v 19. století, úzký vztah pedagogiky a dětské literatury (slabikáře, encyklopedie).
5. Představitelé dětské literatury 19. století (ruští spisovatelé dětem - např. Puškin, Turgeněv, Dostojevkij).
6. Pedagogická činnost L. N. Tolstého a jeho tvorba pro děti.
7. Dětský hrdina v ruské literatuře 19. a 20. století.
8. Přehled dětské literatury 20. století.
9. Tvorba K. Čukovského, A. Gajdara, J. Nosova.
10. Problematika didaktičnosti a ideologičnosti.
11. Žánrová struktura dětské literatury (dobrodružná literatura, literatura sci-fi).
12. Funkce ilustrace v dětské knize.
13. Opakování probrané látky.
Na seminářích bude probíhat čtení a interpretace konkrétních uměleckých textů v návaznosti na přednášky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Anikin, V. P., Kruglov, G. J. Russkoje narodnoje tvorčestvo. Leningrad, 1987.
-
Doporučená:
Trávníček, J. Česká čtenářská republika. Praha, 2017. ISBN 978-80-88069-50-8.
-
Doporučená:
Malenová Kudrjavceva, E. Litěraturnaja skazka v individualnom stile Gennadija Cyferova v kontěkstě češskoj recepcii russkoj litěratury dlja dětej i moloďoži vo vtoroj polovině 20-ogo veka.. Brno: MU, 2017. ISBN 978-80-210-8521-3.
-
Doporučená:
Mir detstva v russkom zarubežje: III Kul´turologičeskije čtenija "Russkaja emigracija XX veka" (Moskva, 25-27 marta 2009). Moskva: Dom-muzej Mariny Cvetajevoj, 2011. ISBN 978-5-93015-121-3.
-
Doporučená:
Čukovskij, Kornej Ivanovič. Od dvou do pěti. Praha : Státní nakladatelství dětské knihy, 1959.
-
Doporučená:
Frouz, Josef; Sováková, Jana. Přehled žánrů ruského folklóru : Čítanka : Určeno stud. 4. roč. pedag. fak. oboru rusistika. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-100-8.
-
Doporučená:
Polozovová, T. D. a kol. Russkaja litěratura dlja dětěj. Moskva, 1998.
-
Doporučená:
Hellman, B. Skazka i byl´. Istorija detskoj literatury.. Moskva: Novoje literaturnoje oborzenije, 2016.
-
Doporučená:
Chellman, B. Skazka i byl´. Istorija russkoj detskoj literatury. Novoje literaturnoje obozrenije, 2016. ISBN 978-5-4448-0561-9.
-
Doporučená:
Bojko, N. J. Skazki na uroke russkogo jazyka.. S. Petěrburg, 2005. ISBN 5-86547-228-3.
-
Doporučená:
Fojtíková, E. Staroruská čítanka. Praha, 1989. ISBN 80-04-021709-5.
-
Doporučená:
Fojtíková, Eva. Staroruská čítanka : Komentované texty ke studiu dějin starší rus. lit. a vývoje rus. jazyka : Celost. vysokošk. příručka. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-21709-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v ruské literatuře pro dospělé 19. a 20. století |
orientovat se v základech pedagogické práce a psychologii dítěte |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst s porozuměním ruské pohádky v originále |
sledovat druské kreslené filmy pro děti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se ve vývoji ruské dětské literatury |
definovat žánry ruské dětské literatury |
vysvětlit vztah mezi dětskou literaturou a pedagogikou |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat text dětské literatury |
vysvětlit využití textů ruské literatury v pedagogickém procesu |
sledovat současné trendy vývoje dětské literatury v Rusku |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|