|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / FCVR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
FCVR
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Fonetická a pravopisná cvičení
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
45 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem praktického korektivního kurzu je získat návyk správné ruské výslovnosti, zbavit se chybné české výslovnosti v ruštině, správně interpretovat poslechový text (vypracování fonematického sluchu) a položit základy grafického a ortografického systému ruštiny, a to s oporou o bazální teoretický výklad. Kurz se soustředí na analýzu a procvičení nejdůležitějších jevů foneticko-fonologického systému ruštiny a jevů v česko-ruském srovnání interferenčních (pravopis a výslovnost nepřízvučných samohlásek, výslovnost tvrdého a měkkého "l", výslovnost "š", "ž", "šč", "č" a měkkých souhlásek, funkce jotovaných písmen, psaní a výslovnost samohlásek "y" a "i", psaní samohlásek po šeplavých souhláskách, funkce měkkého a tvrdého znaku, psaní a výslovnost jednoduchého "n" a zdvojeného "nn" apod.). Studenti získají přehled o současných tendencích v oblasti ruské výslovnosti a ortografie. Používají nejnovější ruské ortografické a ortoepické slovníky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních, průběžné hodnocení ústního projevu, dva průběžné testy a diktát (minimálně na 70%), závěrečný test: fonetická transkripce textu, test ruského pravopisu (minimálně na 70%).
|
Obsah
|
1.Vztah psané a mluvené podoby jazyka, fonému a grafému. Ruský přízvuk. Výslovnost nepřízvučných samohlásek. Redukce samohlásek. 2.Výslovnost jednotlivých hlásek a slov. Samohlásky -. Souhláska . Intonační konstrukce 1. 3. Tvrdé souhlásky ž, š , c . Měkké souhlásky l´, r´; m´, b ´, p´, f´, v´. Intonační konstrukce 2. 4.Souhlásky k´, g´, ch ´. Intonační konstrukce 3. 5. Skupiny souhlásek. Intonační konstrukce 4. Intonační konstrukce 5.
6.Pravopisný systém ruštiny. Pravopis a gramatika. Pravopis a etymologie. 7. Psaní a výslovnost nepřízvučných samohlásek. Psaní a výslovnost souhlásek. Psaní některých souhláskových skupin. 8. Funkce jotovaných písmen. 9.Psaní tvrdého znaku a měkkého znaku.10. Psaní složených slov dohromady, zvlášť a spojovníkem.11.Psaní záporné částice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Žofková, Hana. Cvičení a úlohy z ruského pravopisu : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-219-0.
-
Základní:
Vyčichlová, Ema, Navrátil, A. Korektivní kurz ruské výslovnost. Plzeň : ZČU v Plzni, 2007. ISBN 978-80-7043-553-3.
-
Základní:
Konečný, Jakub. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. 2015. ISBN 978-80-7290-835-6.
-
Doporučená:
Kalenčuk, M.L., Kasatkin, L. L.a Kasatkina, R. F. Bol'šoj orfo?pičeskij slovar' russkogo jazyka: literaturnoje proiznošenije i udarenije načala XXI veka: norma i jeje varianty.. Moskva: "AST-PRESS", 2012. ISBN 978-5-462-00962-4.
-
Doporučená:
IVANOVA, T. F. Novyj orfoepičeskij slovar' russkogo jazyka. Moskva: Prosvěščenije/Drofa, 2011. ISBN 978-5-3580-9119-1.
-
Doporučená:
Borunova, S. N.; Es`kova, N.A.; Voroncova, V. L.; Avanesov, Ruben Ivanovič. Orfoepičeskij slovar` russkogo jazyka : proiznošenije, udarenije, grammatičeskije formy, okolo 63500 slov. Moskva : Russkij jazyk, 1983.
-
Doporučená:
Red. S. G. Barchudarov a kol. Orfografičeskij slovar russkogo jazyka. Moskva, Russkij jazyk, 1987.
-
Doporučená:
MUKHANOV, I. L. Posobije po intonacii dl'a inostrannych studentov-filologov staršich kursov: ucheb. posobie. Moskva : Russkyj jazyk, 1989.
-
Doporučená:
Popovskaja, L.V.,Licočenko, O.V. Russkij jazyk dla inostrancev: praktikum. Rostov-na-Donu: Feniks, 2013. ISBN 978-5-222-20242-5.
-
Doporučená:
Rozental, D. E., Golub, I. B. Russkij jazyk. Orfografija i punktuacija. Moskva, Russkij jazyk, 1994.
-
Doporučená:
Lopatin, V. V. a kol. Učebnyj orfografičeskij slovar' russkogo jazyka. Moskva : Eksmo, 2008. ISBN 978-5-600-18059-2.
-
Doporučená:
Bryzgunova, E. A. Zvuki i intonacija russkoj reči. Moskva, Russkij jazyk, 1979.
-
Doporučená:
ODINTSOVA, I. V. Zvuki. Ritmika. Intonacija: ucheb. posobie. Moskva : Flinta-nauka, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
38
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vystihnout základní rozdíly mezi grafickým, fonetickým a ortografickým systémem |
vysvětlit specifika cyrilice a ruské abecedy |
rozlišit funkci písmena a hlásky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
přeříkat zpaměti ruskou abecedu |
číst v ruštině nejméně na úrovni B1 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porovnat hláskový a grafický systém ruského jazyka |
charakterizovat základní fonetické zákonitosti ruštiny |
vysvětlit intonační systém ruštiny |
vymezit základní principy transkripce |
charakterizovat základní ortografické principy a pravidla ruštiny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
správně vyslovovat ruské hlásky, zvláště hlásky problematické pro Čechy (měkké souhlásky, šeplavé souhlásky atd.) |
imitovat ruskou výslovnost v plynulé řeči (redukce samohlásek, přízvuk, intonace atd.) |
adekvátně interpretovat zvukové texty |
správně transkribovat na konkrétním materiále |
správně napsat krátký diktát |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|