|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / GLEX1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
GLEX1
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Gramatická a lexikální cvičení 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRF/PRAR1 a KRF/PRAR2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je procvičení základních lexiko-gramatických konstrukcí v ruštině při vyjádření časových a místních vztahů, osvojení slovesných vazeb a synonymických výrazů v návaznosti na předmět Praktický jazyk a reálie. Předmět slouží jako praktická propedeutika k Lexikologii ruského jazyka. Výběrově budou studenti seznámeni s lingvistickými termíny, jako např. frazeologismus, homonymum, paronymum, antonymum, synonymum, sémantické pole, polysémie, metafora, metonymie v lexikologii a budou je aplikovat v transformačních cvičeních a při rozboru konkrétních textů. Předmět se zaměřuje také na rozvíjení dovednosti samostatně pracovat s různými typy slovníků.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné absolvování zápočtového testu (nejméně na 70%), sestavení synonymického slovníčku k určeným tématům.
|
Obsah
|
1. Slovesné vazby - jejich významy a použití; látková podst.jména a vyjádření množství; slovotvorná řada; 2. Vyjádření časových vztahů; lexikálně-gramat.úkoly a práce s krátkými texty; procvičování skloňování substantiv a slovesných vazeb; 3. Vyjádření časových vztahů; význam slov v ruštině (polysémie); slovesné vazby; přísloví a okřídlená rčení; transformační cvičení; 4. Metafora, metonymie; významy vybraných slov, vyjádření "RÁD" v ruštině; 5. Synonymie a její typy (praktické procvičování, práce se slovníky); 6. Vyjádření momentu děje, procvičování synonymie (slovesa); 7. Vyjádření momentu děje, synonymie v sémantic.poli vzdělání; 8. Vybrané předložkové vazby; homonymie práce s konkr. textem; 9. Vyjádření opakujícího se děje (procvičování); antonyma, paronyma-cvičení a práce se slovníky; 10. Výběrově seznámení s ruskou frazeologií; práce se slovníky; 11. Poslech a práce s textem a slovníky; 12. Prezentace práce studentů; 13. Opakování, náměty na procvičování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Konstantinova, L. A. Grammatika russkogo jazyka: učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja studentov-inostrancev. Učebnoje izdanije.. Moskva: "Flinta", 2011. ISBN 978-5-9765-0319-9.
-
Základní:
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
Základní:
Malyševa, J. G., Rogaeva, O. S. Sovremennyj russkij jazyk: morfemika, slovoobrazovanije, morfologija: učebno-metodičeskij kompleks.. Moskva: "Flinta", 2019. ISBN 978-5-9765-1630-4.
-
Doporučená:
Žofková, Hana. Cvičení a úkoly z lexikologie ruského jazyka. Praha : Středisko vědeckých informací PedF UK, 1993.
-
Doporučená:
Žofková, Hana. Cvičení a úlohy z ruského pravopisu : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-219-0.
-
Doporučená:
Vlček, J. Porovnání slovní zásoby ruského jazyka se slovní zásobou českého jazyka.. Praha, 1985.
-
Doporučená:
Rudincová, Blažena. Praktičeskaja funkcional`naja grammatika russkogo jazyka : dlja studentov-bakalavrov. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 1998. ISBN 80-7042-494-X.
-
Doporučená:
Lazutkina, J. M. Slovar´ grammatičeskoj sočetajemosti slov russkogo jazyka. Spravočnoje izdanije.. Moskva: "AST-PRESS", 2018. ISBN 978-5-462-01146-7.
-
Doporučená:
Nikitina, T., Rogaleva, E., Burešová, B., Rykovská, M. Učebnyj slovar russkoj frazeologii.. Plzeň, 2013. ISBN 978-80-7489-002-4.
-
Doporučená:
Kopecký, L., Havránek, B., Horálek, K. Velký rusko-český slovník I-VI. Praha, 1964.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
8
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat klíčové termíny gramatiky |
popsat morfologický systém ruštiny |
používat lingvistickou terminologii v ruštině |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B2 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit lexikální a gramatické způsob vyjádření časových a místních vztahů v ruštině |
definovat základní lexikální vztahy (synonymie, polysémie, antonymie, homonymie, syntagmatické vztahy...) |
vymezit frazeologii |
objasnit vybraná lingvokulturní témata (vztah k času, prostoru, práci a jejich reflexe v jazyce) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat konstrukce vyjadřující časové místní vztahy v ruštině |
správně časovat slovesa, skloňovat podstatná jména a číslovky v základních paradigmatech |
doložit konkrétními příklady lexikální vztahy v ruštině |
určit obrazné prostředky v jazyce (metafora, metonymie, synekdocha) |
používat frazeologické obraty v ruštině |
vyhledávat informace v různých typech slovníků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|