|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / INTRJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
INTRJ
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Interpretace literárního textu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRF/RLIT1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen především na praktickou aplikaci teoretických poznatků získaných v předmětech vztahujících se k literatuře v minulých semestrech. Vybraná prozaická a poetická díla různého typu budou interpretována na základě literárněvědné analýzy, komparace a následné syntézy. Výuka bude rovněž zaměřena na seznámení se zásadami recenzní práce, dále s principy a formami publikační činnosti v oblasti literární vědy (recenze, odborná stať, monografie). Cílem výuky je rozvíjení schopnosti kreativního myšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Interpretace jednoho literárního díla ruské literatury formou prezentace, písemné vypracování modelové recenze v rozsahu dvou normostran určené k publikaci v denním tisku.
|
Obsah
|
1. A. Puškin: Evžen Oněgin (obraz hlavního hrdiny ("zbytečného člověka", próza X poeie.
2. J.M. Lermontov: Bela (z románu Hrdina naší doby,problematika kompozice lit. díla.
3.I. S. Turgeněv: Les a step (Lovcovy zápisky),funkce krajinomalby v lit. díle.
4.N.¨V. Gogol: úryvky z románu Mrtvé duše, funkce deailu v lit. díle.
5. Saltykov-Ščedrin: Divoký stakář (satirické zobrazení reality.
6. L. N.Tolstoj: úryvky z románu Anna Kareninová, psychologická charakteristika hrdiny v lit. díle.
7. A. P. Čechov: Spát, jen spát, funkce motivu v lit. díle.
8. I. Bunin: Studený podzim, modernistická literatura.
9. M. Šolochov: úryvky z povídky Osud člověka, obraz vypravěče.
10. M. Bulgakov: úryvky z románu Mistr a Markétka, filosofická problematika v lit. díle.
11 L. Petruševská: Dítě, zvláštnost lit. "nové vlny".
12. V. Sorokin: Třicátá Marinina láska, charakteristika postmodernismu.
13. Možnosti využití uměleckého textu na hodinách RJ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Lotman, J. M. Analyz poetičeskovo těksta. Leningrad, 1972.
-
Doporučená:
Isajev, S. G. Literaturno-chudožestvennyje maski: teorija i poetika. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Dmitrij Bulanin, 2012. ISBN 978-5-86007-712-6.
-
Doporučená:
Piskunova, S. I. Ot Puškina - do "Puškinskogo Doma": očerki istoričeskoj poetiki russkogo romana.. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2013. ISBN 978-5-9551-0534-5.
-
Doporučená:
Meletinskij, Jeleazar Moisejevič. Poetika mýtu. 1. vyd. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0804-9.
-
Doporučená:
Vartanjanc, A. D., Jakubovskaja, M. D. Posobije po analyzu chudožestvennogo těksta. Moskva, 1986.
-
Doporučená:
Bachtin, M. Román jako dialog. Praha, 1980.
-
Doporučená:
Jesaulov, I. A. Russkaja klassika: novoje vnimanije.. Sankt-Peterburg: Aletejja, 2012. ISBN 978-5-91419-672-8.
-
Doporučená:
Slovník literární teorie. Praha : Československý spisovatel, 1977.
-
Doporučená:
Vlašín, Štěpán. Slovník literárních směrů a skupin. Praha : Orbis, 1977.
-
Doporučená:
Kulibina, N. V. Začem, što i kak čita´t na uroke. S. Petěrburg, 2001. ISBN 5-86547-082-05.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat znalosti získané v předmětu Literární propedeutika a Ruská literatura XIX. století |
definovat pojmy a termíny užívané v literární vědě |
definovat žánry literání kritiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat literární text z hlediska kompozice, syžetu, chronotopu, výrazových prostředků |
samostatně interpretovat text |
porozumět hlavním myšlenkám v textu obsažených |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
číst texty v originále (částečně s použitím slovníku) |
analyzovat text, na základě analýzy a následné syntézy, interpretovat text jako celek |
analyzovat strukturu odborné stati a recenze |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
seznámit se s odborným hodnocením textu |
napsat recenzi na vybranou knihu současného ruského autora v rozsahu cca 60 řádků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|