|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / KULT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
KULT
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Kulturologický projekt
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
9 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem projektu je uvést studenty do zkoumání rozličných fenoménů ruské kultury a zároveň do metodiky projektové výuky. Pod supervizí vyučujícího jsou společně se studenty na počátku řešení projektu vybrána dílčí témata pro jednotlivé skupiny (například z oblastí: ikony presovětské, sovětské a postsovětské kultury, ruská kultura a náboženství, kultura a ideologie, současná neoficiální kultura a popkultura, uctívání kulturních tradic v RF, cenzura v RF, regionální kulturní specifika, ruská muzea dříve a nyní, lidová kultura, stopy a projevy ruské kultury u nás a ve světě, ale i každodenní kultura chování, stolování, odívání, obchodu apod.). Jsou určeny role v týmu a harmonogram řešení projektu. Dále probíhá výuka částečně nekontaktně (práce v terénu), částečně kontaktně při pravidelných schůzkách nad řešenými tématy. V závěru projektu jednotlivé skupiny prezentují své výstupy (formou přednášky, prezentace, exkurze, výstavy apod.) před třídou a pozvanými hosty. Následně probíhá evaluace projektu.
Činnost studentů je výrazně samostatná, a to skupinová (práce na projektu) a individuální (vypracování slovníkového hesla menšího rozsahu týkajícího se ruské kultury do české nebo ruské Wikipedie). Důraz je kladen na mezipředmětové vztahy (ruský jazyk - historie, ruský jazyk - geografie, ruský jazyk - ekonomika, ruský jazyk - estetické výchovy), průřezová témata a klíčové kompetence, jak ke chápe RVP. Předmět rozvíjí schopnost týmové spolupráce, plánování, evaluace a autoevaluace, prezentační dovednosti, fundovanou práci se zdroji a schopnost komparace, jakož i komunikační dovednosti v ruském jazyce (řečové dovednosti, znalost konotativní lexiky).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní zapojení do skupinové práce při zadávání, řešení a prezentaci projektu a při jeho evaluaci, individuální vypracování slovníkového hesla do české nebo ruské Wikipedie týkající se ruské kultury. Vykonspektování zadané sekundární literatury.
|
Obsah
|
1. Úvodní workshop. Diskuse nad aktuálními tématy ruské kultury a společnosti. Teorie a praxe projektového řízení. Sestavení týmů. Rozdělení rolí. 2. Výběr konkrétního tématu ke zpracování jednotlivými skupinami. Sestavení harmonogramu. Interkulturní výchova. Příklady funkční multikulturní společnosti 3. Definice mezipředmětových vztahů a interdisciplinárních otázek v řešeném tématu. 4. Stanovení podoby výstupu. 5.-9. Práce skupin v terénu s průběžnou kontrolou vyučujícího. 10. Veřejná prezentace výstupu. 11. Závěrečný workshop evaluace projektů. 12. Společná kontrola hesel sestavených pro Wikipedii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Drápelová, G. P.. [et al.]. Kulturní, duchovní a etnické kořeny Ruska : portréty. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2009. ISBN 978-80-86818-43-6.
-
Základní:
Glanc, Tomáš; Kleňhová, Jana. Lexikon ruských avantgard 20. století. 1. vyd. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-259-7.
-
Základní:
Pančenko, A. M. Metamorfózy ruské kultury : sborník statí a esejů.. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-007.
-
Základní:
Figes, Orlando. Natašin tanec : kulturní dějiny Ruska. Vyd. 1. Praha : Beta - Pavel Dobrovský, 2004. ISBN 80-7306-162-7.
-
Základní:
Glanc, Tomáš. Souostroví Rusko : ikony postsovětské kultury. Vyd. 1. Praha : Revolver Revue, 2011. ISBN 978-80-87037-40-9.
-
Základní:
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky.. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80- 210-4142-0.
-
Doporučená:
Gercen, N. A., Nikolajeva, N. V. Jest´ ženščiny.v russkoj kul´ture: učebnoje posobije. Učebnoje izdanije. Moskva: "Flinta", 2013. ISBN 978-5-9765-1606-9.
-
Doporučená:
Lingvostranovedčeskij slovar [online]
-
Doporučená:
Nykl, H. Náboženství v ruské kultuře. Červený Kostelec : Pavel Mervar, 2013. ISBN 978-80-7465-078-9.
-
Doporučená:
Putna, M. C. Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity. Praha : Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-534-8.
-
Doporučená:
Demjančuková, D. (ed). Ruská kultura 20. století.. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-753-7.
-
Doporučená:
Ryčlová, Ivana. Ruské dilema = Russkaja dilemma : společenské zlo v kontextu osudů tvůrčích osobností Ruska. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. ISBN 80-7325-063-2.
-
Doporučená:
Glanc, T. Videnije russkich avangardov. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-778-X.
-
Doporučená:
Cudlín, K.. [et al.]. Viděno devíti. Fotografie z Ruska. Praha : Kant, 2014. ISBN 978-80-7437-124-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
18
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Celkem
|
70
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
podat základní informace o Ruské federaci včetně historie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozvíjet všechny řečové dovednosti na úrovni B2 |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v aktuálních tendencích ruské kultury v širším pozadí |
popsat napojení oboru ruského jazyka na jiné disciplíny (mezipředmětové vztahy a průřezová témata) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládat pravidla projektového řízení |
zapojit se do práce týmu |
prezentovat výsledky společné práce |
získávat informace z různých zdrojů, vyhodnotit je, porovnat a shrnout |
vypracovat v české nebo ruské Wikipedii heslo týkající se ruské kultury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová konzultace, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
E-learning, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|