|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / LPRN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
LPRN
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Literárněvědná propedeutika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRF/LPR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je podat základní charakteristiku umělecké literatury a ukázat její specifika ve srovnání s dalšími druhy umění, seznámit se základními pojmy literární vědy v oblasti literární teorie, historie a kritiky a její metodologií a získat znalostí literárněvědné terminologie. Předmět je rovněž zaměřen na získání přehledu o hlavních vývojových tendencích ruské literatury od vzniku písemnictví do současnosti sledovaných v širších společensko-historických souvislostech.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast ve výuce, samostatní studium doporučené literatury, sestavení rusko-českého slovníčku literárněvědných termínů.
Zkouška:.úspěšné zvládnutí dvou znalostních testů (nejméně 70%).
|
Obsah
|
1. Charakteristika umělecké literatury, její specifika ve srovnání s dalšími druhy umění, vztah literatury a ideologie.
2. Literární věda a její součásti (literární teorie, dějiny literatury, kritika). Základní metody zkoumání literárního díla (analýza, syntéza, komparace).
3. Funkce literárního díla (poznávací, estetická, zábavná). Téma a motiv v uměleckém díle.
4. Základní typy kompozice uměleckého díla (např. chronologická, retrospektivní, rámcová ajin.).
5.Funkce syžetu, současti syžetové výstvavby, bezsyžetová díla. Způsoby charakteristiky hrdinů.
6. Jazyk uměleckého díla z hlediska lexiky, stylistiky (synonyma, antonyma, archaizmy, dialektizmy a jin.), funkce detailu, krajinomalby.
7. Narativní struktura uměleckého díla (dialogy, monology, typy vypravěče
8. Typy literárního zobrazení - epika, lyrika, drama ve srovnávacím aspektu. Prozaické žánry.
9. Próza a poezie. Základní znaky poezie ve srovnání s prózou.
10. Literární směry v ruské literatuře v evropském kontextu.
11. Zvláštnosti vývoje ruské literatury XIX. století (cenzura, angažovanost literatury ve smaslu spjatosti se společenským
a politickým vývojem, výlučné postavení spisovatele ve společnosti).
12. Zvláštnosti vývoje ruské literatury ve XX století (oficiální literatura, exilová, literatura "vnitřní emigrace", negativní působení ideologie a normativní kritiky).
13. Diskuse, test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chrestomatijnyje teksty: russkaja pedagogičeskaja praktika XIX v. i poetičeskij kanon.. Tartu: Tartuskij universitet, 2013. ISBN 978-9949-32-476-7.
-
Základní:
Lederbuchová, L. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie.. Jinočany, 2002. ISBN 80-7319-020-6.
-
Základní:
Richterek, Oldřich. Úvod do studia ruské literatury. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-640-8.
-
Doporučená:
POSPÍŠIL, I. K teorríi ruské literatury a jejím souvislostem.. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6216-0.
-
Doporučená:
Timofejev, L. I., Turajev, S. V. Kratkij slovar literaturovedčeskich terminov. Moskva, 1985.
-
Doporučená:
Hrabák, J. Poetika. Praha, 1973.
-
Doporučená:
Segal, D. M. Puti i vechi: russkoje literaturovedenije v dvadcatom veke.. Moskva: Vodolej, 2011. ISBN 978-5-91763-077-9.
-
Doporučená:
Bachtin, M. Román jako dialog.
-
Doporučená:
Eco, U. Šest procházek literárními lesy. Olomouc, 1997. ISBN 80-7198-248-2.
-
Doporučená:
Šklovskij, V. B. Teorie prózy.
-
Doporučená:
Guljajev, N. A. Teorija literatury. Moskva, 1985.
-
Doporučená:
Harpáň, M. Teórija literatury. Bratislava, 2004. ISBN 80-88869-36-6.
-
Doporučená:
LICHAČOV, D. S. Textologie (Stručný nástin). Praha, 2015. ISBN 978-80-88069-00-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat literární vědu a vysvětlit její cíle |
charakterizovat základní metody využívané v literární vědě |
charakterizovat vývoj ruské literatury 19 a 20 století |
definovat základní rysy literárních směrů ruské literatury od konce 18. století do současnosti |
charakterizovat základní pojmy v oblasti teorie literatury |
charakterizovat vývoj české rusistiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
s pomocí učitele analyzovat krátký prozaický a poetický text |
přečíst, přeložit a interpretovat umělecký text z hlediska obsahu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat umělecké dílo z hlediska příslušnosti k literárnímu směru |
určit žánrovou specifiku textu |
vysvětlit funkci výrazových prostředků v textu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně číst s porozuměním středně náročný umělecký text |
na základě literárněvědné analýzy předložit celkovou interpretaci textu |
samostatně pracovat s informačními zdroji a s odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|