|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / NASPN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
NASPN
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Náslechová praxe SŠ - navazující
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
5
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
6 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem náslechové praxe je seznámit studenty s průběhem reálné výuky ruského jazyka na střední škole a s prostředím střední školy obecně. Náslechová praxe zároveň vede studenty k uvědomované reflexi průběhu výchovně vzdělávacího procesu a k aplikaci poznatků a základních dovedností získaných v teoretických předmětech. Před vlastní náslechovou praxí probíhá informační setkání s vyučujícím předmětu, na němž studenti obdrží základní instrukce o průběhu praxe, o jejím zaměření, o způsobu vedení písemné dokumentace. Průběh praxe je reflektován čtverým způsobem: 1) individuálním vyplněním hospitačního záznamu, 2) rozborem hodin s pedagogem z praxe také s poukazem na problematiku přípravy učitele na vyučování a na školní agendu, 3) bezprostředním rozborem hodin s oborovým didaktikem, 4) závěrečnou skupinovou analýzou celé náslechové praxe na příslušném předmětu oborové didaktiky (Didaktika ruského jazyka pro SŠ 1) a diskuzí s vyučujícím o možnostech využití získaných poznatků v dalším studiu. Ve strukturovaném formuláři k náslechové praxi studenti specifikují charakter navštívené třídy, vymezují cíle vyučovací hodiny včetně výchovných, zapisují její fáze a organizaci, hodnotí efektivitu jednotlivých aktivit, vyučovacích metod a forem práce, pozorují využití učebních pomůcek a didaktických prostředků ve vyučování a reflektují osobnost učitele a žáka ve vyučování, vztah učitel - žák a klima třídy. Cílem hospitací je i příprava na následující dva tipy pedagogické praxe. Absolvované hodiny náslechové praxe budou konfrontovány s příklady virtuálních hospitací jak v teoretických oborových předmětech, tak v oborové didaktice a předmětech pedagogicko-psychologikých (Obecná didaktika pro střední školy, Pedagogická psychologie A).
|
Požadavky na studenta
|
Povinná účast na všech pěti hospitacích (podpis na prezenční listině), písemná didaktická analýza všech náslechových hodin v požadované písemné formě (formulář k náslechové praxi) doručený vyučujícímu do týdne po ukončení praxe, aktivní účast při rozborech jednotlivých hodin s pedagogem z praxe a s oborovým didaktikem.
|
Obsah
|
Student hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu (RJ), aplikuje poznatky a základní dovednosti získané v teoretických předmětech. Ke každé hospitované hodině náleží její rozbor s cvičným učitelem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
-
Základní:
KEPKA, J., ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Základní:
BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Doporučená:
Hendrich, J. Didaktika CJ. Praha, 1988.
-
Doporučená:
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly.. Hradec Králové : Gaudeamu, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
Doporučená:
Rys, S. Hospitace v pedagogické praxi. Praha, 1975.
-
Doporučená:
NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
RYS, S. Příprava učitele na vyučování.. Praha, 1979.
-
Doporučená:
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
Doporučená:
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
45
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR |
popsat vývoj výuky cizích jazyků |
specifikovat roli učitele CJ na SŠ |
odlišit základní přístupy ve výuce CJ |
pojmenovat aktuální tendence ve výuce ruského jazyka |
definovat všechny faktory ovlivňující cizojazyčné vyučování |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhodnotit silné a slabé stránky cizí výuky (spolužáka při "mikrovýstupech" na seminářích oborové didaktiky) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat parametry a výchozí podmínky vyučovacího procesu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat činnosti učitele a žáků během vyučování |
diskutovat o průběhu navštívené hodiny |
reflektovat náslechovou pedagogickou praxi v odborných, obecně didaktických a pedagogických souvislostech |
vyplnit hospitační záznam |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Studijní praxe, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|