|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / PRAR5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
PRAR5
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Praktický jazyk a reálie 5
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRF/PRAR4
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zkvalitnění řečových dovedností, upevnění aktivní slovní zásoby v tématech tělesná výchova a sport, ekologie; komunikace v běžných situacích, schopnosti napsat správně žádost, plnou moc, resumé, anotaci, blahopřání, vyjádřit soustrast aj. Cílem je rovněž zautomatizování gramatických a pravopisných jevů v mluveném i písemném projevu, rozšíření vědomostí z reálií a ruské kultury, schopnost pracovat s cizojazyčnými internetovými zdroji a provádět rozbor autentických materiálů. Výuka se zaměřuje především na procvičování slovní zásoby formou dialogů, prezentace dílčích problémů studenty, práce s autentickými materiály, poslech (film) a práce s textem, přičemž aktuální údaje jsou čerpány z různých internetových zdrojů. Studenti dosahují jazykové úrovně C1.1.
Semináře z reálií také představují současné i historické ruské významné osobnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžně testy (2-3). Doplňková četba a práce s internetovými zdroji (rozbor textu a práce s ním). Účast na cvičení 75%.
|
Obsah
|
1. Sport a jeho význam v životě člověka; reálie: Nejvýznamnější ruské osobnosti současnosti (ankety, mediálně známé osobnosti), diskuse, zpracování dat z centra Levada.
2. Z historie olympijských her; reálie: Význační ruští sportovci.
3. Olympijské hry současnosti (aktuálně); reálie: Olympijské hry v Moskvě a v Soči.
4. Nová slovní zásoba v oblasti sportu; reálie: Ruská lázeňská centra
5. Dialogy každodenního života; reálie: Význační ruští vědci a objevitelé.
6. Doprava a počasí, aktuální situace; poslech textu; reálie: Význační ruští vědci a objevitelé.
7. Psaní dokumentů - základní údaje k psaní životopisu, schéma psaní žádosti; reálie: Písemná etiketa ve srovnávacím aspektu.
8. Psaní dokumentů - plná moc, soustrast a blahopřání; reálie: Písemná etiketa ve srovnávacím aspektu.
9. Ekologie RF a současnost; reálie: Význační ruští veřejní aktivisté.
10. Státní a nestátní ekologické organizace a hnutí; představitelé charitativních organizací.
11. Řešení ekologických problémů v RF; Ekologie všedních dnů (třídění odpadu, znečištění ovzduší, vod apod.).
12. Shrnutí a opakování stěžejních znalostí; video (event.film).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jiřina Svobodová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jiřina Svobodová, CSc. (100%),
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jiřina Svobodová, CSc. (100%),
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
-
Doporučená:
Machalová, M., Vysloužilová, E. Česko-ruský slovník sportovní terminologie. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-3886-3.
-
Doporučená:
Vyčichlová, E. Čítanka ruských textů pro posluchače pedagogických fakult (obor tělesná výchova). Plzeň, 1989.
-
Doporučená:
Svincova,Irina. Kultura russkoj reči i praktičeskaja stilistika russkogo jazyka. Gaudeamus Hradec Králové, 2004. ISBN 80-7041-378-6.
-
Doporučená:
Mrhačová, E. a kol. Praktická cvičení z ruského jazyka. III. část B. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Krystýnková, J. Ruská textová cvičebnice. Brno, 1998.
-
Doporučená:
Benediková, L., Golikovová, L. a kol. Russkij jazyk v monologach, dialogach i zadanijach. Nitra, 1998.
-
Doporučená:
Barnet, Vladimír. Ruština pro pokročilé. V nakl. Leda 2., upr. vyd. Voznice : Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-104-5.
-
Doporučená:
Bojko, L., Zelenická, E. Těkst i dialog. Nitra, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pojednat o gramatických a pravopisných jevech v návaznosti na látku probíranou v lingvistických předmětech oboru |
bezpečně se orientovat se v ruské historii, kultuře, geografii a ekonomice |
vystihnout klíčová specifika způsobu života v Rusku |
rozlišit pravidla mluveného a psaného projevu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni C.1.1 v rámci témat probíraných v předmětu KRF/PRAR až KRF/PRAR4 |
správně vyslovovat a intonovat v ruštině |
vyhledávat informace v odborných časopisech lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících, na lingvistických portálech a v masmédiích |
rozumět rodilému mluvčímu a číst autentické texty |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podrobněji pojednat o gramatických a pravopisných jevech v návaznosti na látku probíranou v tématech předmětu |
představit významné ruské osobnosti současnosti a minulosti |
popsat postavení Ruska v mezinárodním společenství |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni C 1.1 |
používat slovní zásobu k těmto tématům |
vést a monolog, dialog a diskusi na konkrétní témata (tělesná výchova a sport, ekologie, významné ruské osobnosti současnosti) |
psát texty na daná témata dle jazykové normy |
provést rozbor textu v rámci doporučené tematické četby |
napsat správně žádost, plnou moc, resumé, anotaci, blahopřání, vyjádřit soustrast aj. |
využít tematický vizuální materiál pro rozvoj řečových dovedností |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|