|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / PXRJS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
PXRJS
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Pedagogická praxe SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
6 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem pedagogické praxe je uvést studenty do reálné výuky ruského jazyka na střední škole, rozvinout jejich pedagogické schopnosti a didaktické dovednosti, směřovat je k aplikaci znalostí a dovedností získaných v teoretických předmětech pedagogických, psychologických a oborově didaktických a v rámci náslechové praxe. Studenti si ověřují praktické fungování metod a postupů, které zkoušeli při mikrovyučování, v prostředí reálné výuky a s věkově adekvátní skupinou žáků. Všestranně se seznamují s praktickým provozem školy a školní agendou. Studenti absolvují přibližně 2 týdny blokové praxe, provedou 10 hodin přímé výuky. Praxe probíhají pod supervizí a jsou několikanásobně reflektovány (prostřednictvím individuálně vyplněných dokumentů, konzultací s řídícím učitelem praxe, v rozboru s hospitujícím oborovým didaktikem a ve skupinové diskusi na semináři předmětu Didaktika ruského jazyka 2). Doporučuje se náslech na hodině u řídícího učitele a hospitace na hodinách spolužáků (výběrově). Součástí přípravy na pedagogickou praxi jsou i virtuální hospitace. Svrchovaným cílem předmětu je motivovat studenty k profesní dráze učitele. Pedagogická praxe SŠ integruje znalosti a dovednosti získané jak v teoretických oborových předmětech, tak v oborové didaktice a náslechové praxi a předmětech pedagogicko-psychologikých (Obecná didaktika pro střední školy, Pedagogická psychologie A, Speciální pedagogika pro učitele SŠ, Pedagogická psychologie pro SŠ). Představuje nezastupitelný zdroj zkušenosti pro další analýzy v oborové didaktice a předmětech, jako Reflexe a hodnocení kvality výuky.
|
Požadavky na studenta
|
Mentorovaná a reflektovaná vlastní výuka 10 hodin ruského jazyka na ZŠ. Odevzdání formuláře "Záznam o pedagogické praxi" a písemných příprav na jednotlivé hodiny s lingvodidaktickou analýzou, záznamy sebehodnocení a pedagogické sebereflexe. Záznam pedagogické praxe do portfolia budoucího učitele cizích jazyků. Aktivní účast při rozboru jednotlivých hodin s řídícím pedagogem a hospitujícím oborovým didaktikem. Podmínkou získání zápočtu je též doporučení řídícího učitele praxe.
|
Obsah
|
Mentorovaná a reflektovaná vlastní výuka 10 hodin ruského jazyka na SŠ. Odevzdání formuláře "Záznam o pedagogické praxi" a písemných příprav na jednotlivé hodiny s lingvodidaktickou analýzou, záznamy sebehodnocení a pedagogické sebereflexe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 80-7368-890-5.
-
Základní:
KEPKA, J., ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Základní:
BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Doporučená:
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
RYS, S. Příprava učitele na vyučování.. Praha : SPN, 1979.
-
Doporučená:
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
Doporučená:
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
20
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat části vyučovací jednotky |
vysvětlit různé přístupy ve výuce cizích jazyků |
specifikovat zvláštnosti počáteční fáze výuky cizího jazyka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
respektovat individuální typologii studentů a přizpůsobí jí zadávané úkoly |
vybrat adekvátní cvičení v učebnici dle cílů hodiny |
připravit vlastní učební aktivitu dle cílů hodiny |
komunikovat v ruštině na úrovni B2 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
získané teoretické znalosti (pedagogika, psychologie, oborová didaktika) porovná s edukační praxí |
vystihnout výhody různých organizačních forem a metod v reálné výuce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
připravit, provést a evaluovat 1P vyučovacích jednotek (výuka ruského jazyka na SŠ) |
stanovit priority pro další vzdělávání a sebevzdělávání učitele ruského jazyka |
vyhodnotit rozdíly mezi teoretickou přípravou na VŠ a pedagogickou praxí |
vyvodit závěry z rozboru hodin učitelem z praxe a oborovým didaktikem, sledovat vlastní rozvoj |
vést dokumentaci k pedagogické praxi |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Studijní praxe, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|