|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / RLKT2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
RLKT2
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Ruská literatura v kulturním kontextu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na získání přehledu o zvláštnostech vývoje ruské (sovětské) literatury XX. století v širším kulturním a společenském kontextu a kontextu vývoje světové literatury. Pozornost je věnována problematice rozdělení literatury a umění na oficiální, exilovou, a literaturu "vnitřní emigrace", otázkám negativního působení cenzury a autocenzury, závislosti literatury a umění na ideologii, normativní kritice. Předmět je rovněž zaměřen na objektivní zhodnocení fenoménu socialistického realismu, vznik undergroundu a samizdatu. Akcentována je také problematika odlišnosti přístupu k literatuře ruské kritiky a západní sovětologie, recepci děl ruských sovětských spisovatelů v Evropě (Bulgakov, Šolochov, Gorkij). Sledována je proměna literární situace v Rusku po r. 1985 v období "perestrojki", která je důsledkem politicko-ekonomických změn v ruské společnosti a sledovány jsou nejnovější posuny a trendy v ruské literatuře (postmoderna, postrealismus).
Na seminářích studenti prezentují tvorbu jednoho autora v širších kulturních souvislostech a pod metodickým vedením vyučujícího rozpracovávají didaktický návrh na uvedení daného autora ve výuce ruského jazyka na SŠ s důrazem na splnění základních cílů práce s literárním textem na hodinách cizího jazyka (cíl jazykový, kulturní, výchovně-vzdělávací, cíl porozumění uměleckému textu).
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Představení tvorby jednoho autora v širších kulturních souvislostech a didaktický návrh na uvedení daného autora ve výuce ruského jazyka na SŠ
Zkouška: Prokázání znalosti orientace v ruském literárním kontextu 20. století
|
Obsah
|
1.Zvláštnosti vývoje ruské literatury XX století (1917-cca 2000), úzká spjatost s politickým vývojem Ruska. Klasifikace literárního vývoje. Mnohonárodnostnost literatury sovětského období.
2. Charakteristika jednotlivých vývojových etap literatury. Přehodnocovací tendence literárního vývoje.
3 Tvorba I. Bunina v kontextu evropské literatury.
4 Problematika exilové literatury a tzv. vnitřní emigrace, hlavní představitelé.
5. Ruská moderna a její představitelé v kontextu evropských literatur (symbolismus, futurismus, imažinismus ajin).
6. Socialistický realismus v širších kulturních a společenských souvislostech. Tvorba M. Gorkého, M. Šolochova v dobovém a současném kontextu.
7. Tvorba M. Bulgakova v kontextu ruské a světové literatury.
8. Tvorba V. Nabokova v kontextu ruské a světové literatury.
9. Osobnost B. Pasternaka a jeho román Doktor Živago.
10.Literatura období tzv. tání (60. léta), vznik samizdatu, andegraundu.
11. A. Solženicyn představitel "lágrové literatury", jeho tvorba v současném kontextu.
12. -13. Základní atributy vývoje literatury po roce 1985, ruský postmodernismus a jeho představitelé.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DOBRENKO, J., ed. a TICHONOV, G. ed. Istorija russkoj literaturnoj kritiki: sovetskaja i postsovetskaja epochi.. Moskva: Novoje literaturnoje obozrenije, 2011. ISBN 978-5-86793-918-2.
-
Základní:
BAGNO, V. J. Mif - obraz - motiv: russkaja literatura v kontekste mirovoj.. Sankt-Peterburg: Izdatel´stvo Puškinskogo Doma, 2014. ISBN 978-5-93898-484-4.
-
Doporučená:
RYČLOVÁ, I. Mezi kladivem a kovadlinou. Brno, 2012. ISBN 978-80-7324-295-3.
-
Doporučená:
TIME, G. A. Rossija i Germanija: filosofskij diskurs v russkoj literature XIX-XX vekov.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2011. ISBN 978-5-98187-655-4.
-
Doporučená:
ŠESTAKOV, V. P., ed. Russkaja utopija v kontekste mirovoj kul´tury.. Sankt-Peterburg: Aletejja, 2013. ISBN 978-5-91419-894-4.
-
Doporučená:
JEROFEJEV, V. Russkije cvěty zla. Moskva, 2011. ISBN 5-94663-009-1.
-
Doporučená:
GlLANC, T. Souostroví Rusko. Praha, 2011. ISBN 978-80-87037-40-9.
-
Doporučená:
LEJDERMAN, N. L., LIPOVECKIJ, M. N. Sovremennaja russkaja literatura (3 díly). Moskva, 2001. ISBN 5-8360-0199-5.
-
Doporučená:
XX vek. Tridcatyje gody: iz istorii meždunarodnych svjazej russkoj literatury. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2013. ISBN 978-5-905987-8-92.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat dobrou znalost ruské literatury 20. století |
orientovat se v historických událostech 20. století v Rusku |
částečně se orientovat v evropských literaturách 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v metodách literární vědy |
orientovat se v překladech ruské literatury 20. století do češtiny |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat literární situaci v ruské literatuře po roce 1985 |
definovat ruský postmodernismus ve srovnání s postmodernismem evropským |
vysvětlit vliv působení cenzury v literatuře |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat dílo ruského postmodernismu z hlediska využití výrazových prostředků |
hodnotit kritické ohlasy na díla ruské literatury v ruském a českém tisku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|