|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / SLRJS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
SLRJS
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Vybrané kapitoly ze světové literatury
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V úvodu do problematiky bude vymezen pojem "světová literatura" ve vztahu k národním literaturám. Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí o světové literatuře; charakterizována bude Bible jako inspirační zdroj světové literatury (odraz biblických témat, motivů, uměleckých prostředků, žánrů) v některých dílech (Dante: Božská komedie, Goethe: Faust, Dostojevskij: Bratři Karamazovi, Bulgakov: Mistr a Markétka); dále bude pojednána filosofie existencionalismu a její odraz v literatuře (Sartre, Camus), existenciální motivy literatuře (Kafka, Pasternak, Coehlo); vysvětleny budou základní principy modernismu (Joyce, T. Mann, Bělyj).
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Prezentace jednoho literárního díla v rámci kontextu světové literatury s využitím znalostí kritických ohlasů.
Zkouška: Ústní prověření znalosti sledované problematiky.
|
Obsah
|
1. Uvedení do problematiky - vymezení pojmu "světová literatura", vztah národních literatur a literatury světové. Specifika ruské literatury
2. - 3. Umělecké zvláštnosti Bible, místo Bible v kontextu světové literatury.
4. - 6. Biblická témata, syžety a motivy v evropském písemnictví. (např. Dante: Božská komedie, Goethe: Faust, Dostojevskij:Bratři Karamazovi, Bulgakov: Mistr a Markétka).
7. Etapy ve vývoji světové literatury a jejich další členění (starověk, středověk, novověk).
8. Satira a komično v evropské literatuře (Rablais).
9. Existencionalismus: filozofie a literatura (tvorba Camus, Sartre, Kafka). Problematika smrti.
10. - 11. "nový" román v evropském písemnictví (Joyce: Odyseus, T. Mann: Kouzelný vrch, Bělyj: Petrohrad, M. Proust - Hledání ztraceného času).
12. Literatura postmodernismu.
13. Diskuse.
V seminářích budou přednášeny referáty studentů na zvolené téma.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hodrová, D. a kol. .. na okraji chaosu: poetika literárního díla 20. století.. Praha: Torst, 2001. ISBN 80-7215-140-1.
-
Základní:
Svatoň, V. Na cestě evropským literárním polem: studie z komparatistiky.. Praha: UK FF, 2017. ISBN 978-80-7308-746-3.
-
Doporučená:
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih) : český ekumenický překlad. 8. vyd, 1. opr. vyd. Praha : Česká biblická společnost, 2001. ISBN 80-85810-29-8.
-
Doporučená:
Biblická konkordance. Praha, 1983.
-
Doporučená:
Černý, V. Druhý sešit o existencionalismu. Praha, 1947.
-
Doporučená:
Hilský, M. Modernisté: Eliot, Joyce, Wolfová, Lawrence. Praha, 1995. ISBN 80-85639-40-8.
-
Doporučená:
Meletinskij, J.M. Poetika mýtu.. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Černý, V. První sešit o existencionalizmu. Praha, 1948.
-
Doporučená:
Renan, E. Život Ježíšův. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
požadavky nejsou definovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
charakterizovat stěžejní díla světové klasické literatury |
charakterizovat Bibli z hlediska jejího vlivu na uměleckou literaturu |
sledovat překlady současných světových autorů do češtiny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizova vývoj světové literatury od antiky do současnosti |
hodnotit tendence současné světové literatury |
charakterizovat vztah mýtu, folklóru a umělecké literatury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat stěžejní díla světové literatuy v historickém kontextu |
napsat recenzi v rozsahu cca 60 řádků na překlad díla současného autora evropské (popř. americké) literatury do češtiny |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|