|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / SRLT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
SRLT
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Stará ruská literatura a folklór
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky vykládají specifika ruské lidové slovesnosti (přehled žánrů ruského folklóru, charakteristika lidové pohádky, legend, bylin a drobných slovesných útvarů). Podávají přehled o staré ruské literatuře jak v chronologickém, tak v žánrovém pojetí (periodizace staré ruské literatury, církevní literatura, apokryfy a hagiografie, orátorské žánry, didaktické žánry, letopisy, vojenské "pověsti" s důrazem na Slovo o pluku Igorově, chožděnija, povídky 16. a 17. století) a vymezují zvláštnosti staroruského písemnictví (jeho roli, poetiku, vztah k autorství, k fikci, k symbolu, fenomén přejímání atd.). Vysvětlují vznik písemnictví na Rusi. Srovnávají znaky staré, klasické a moderní ruské literatury. Odhalují stopy staroruské literatury v pozdějších literárních památkách i v současné ruské umělecké literatuře. Vztahují starou ruskou literaturu k jiným druhům umění. Vedou k prohloubení znalostí o historickém vývoji Ruska do 18. století a jeho duchovní kultuře.
Na seminářích studenti čtou a interpretují originální umělecké texty, analyzují doprovodný obrazový materiál a prezentují vlastní referáty. Porovnávají různé překlady staroruské literatury do češtiny.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Referát na zvolené rozšiřující téma v rozsahu 30 minut s vyhledáním obrazového materiálu a vypracováním úkolů pro skupinovou práci na semináři.
.
|
Obsah
|
1. Specifika ruské lidové slovesnosti. (Čtení a analýza ruské lidové písně.)
2. Přehled žánrů ruského folklóru. (Čtení, překlad a analýza lidových přísloví a pranostik).
3. - 4. Charakteristika lidové pohádky, legendy, byliny. Vznik písemnictví v Rusku. (Čtení a analýza pohádky, legendy a byliny.)
5. Periodizace staré ruské literatury (10. - 18. století). (Čtení a překlad úryvků z kroniky Pověst vremennych let).
6. Analýza a interpretace eposu Slovo o pluku Igorově.
7. - 8. Charakteristika hlavních žánrů (letopisy, válečné pověsti, didaktické žánry, cestopisy). (Čtení a překlad úryvků válečných povídek Pověst o bitvě na reke Kalke a Zadonština.)
9. Úloha církve v literárním vývoji. (Čtení apokryfů.)
10. Původní a překladová literatura. (Čtení a překlad povídky Pověst o Gore - Zločastii.)
11. - 12. Klasicismus a jeho hlavní představitelé. Role klasicismu při formování "nové" ruské literatury. (Čtení a překlad ód.)
13. Shrnutí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lichačov, D.S. Člověk v literatuře staré Rusi. Praha : Odeo, 1974.
-
Základní:
Gudzij, N. K. Istorija drevněj russkoj litěratury. Moskva, 1953.
-
Základní:
Lichačov, D.S. Poetika staroruské literatury. Praha : Odeon, 1975.
-
Základní:
Pospíšil, I. Stará literatura východních Slovanů a ruská literatura 18. století : (přehled a exkurzy s ukázkami textů z literatury 11.-17. století. Brno : Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7281-7.
-
Doporučená:
Olševskaja, L. A., Travnikov, S. I. Litěratura drevněj Rusi i XVIII veka. Moskva, Interprax, 1995.
-
Doporučená:
Sováková, J., Filipov, V. Obzor russkoj literatury = Přehled ruské literatury : ot Slova o polku Igoreve k postmodernizmu. Plzeň : Jiří Fraus,, 1999. ISBN 80-7238-012-5.
-
Doporučená:
Frouz, Josef; Sováková, Jana. Přehled žánrů ruského folklóru : Čítanka : Určeno stud. 4. roč. pedag. fak. oboru rusistika. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-100-8.
-
Doporučená:
Dohnal, J. Russkaja literatura XVIII veka : izbrannyje teksty II. : chrestomatija. Brno : Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7065-3.
-
Doporučená:
Pančenko, A.M., Lichačov, D. S. Smích staré Rusi. Praha : Odeon, 1984.
-
Doporučená:
Frouz, Josef. Úvod do staré ruské literatury. 1. díl. Plzeň : Pedagogická fakulta v Plzni, 1982.
-
Doporučená:
Šindelářová, Jana. Úvod do staré ruské literatury. 2. díl. Plzeň : Pedagogická fakulta v Plzni, 1983.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
46
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pojmenovat vývojové etapy ruské literatury 19. a 20. století |
vystihnout atributy literárních směrů a žánrů |
definovat základní pojmy poetiky literatury |
podat stručný přehled dějin Ruska do 18. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretuje text umělecké literatury v originálním znění |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat základní literární památky jednotlivých období staré ruské literatury |
dát do souvislostí vývoj staré umělecké literatury a historický vývoj Ruska |
vymezit žánrová specifika staré ruské literatury a folklóru |
vystihnout rozdíly staré, klasické a moderní literatury |
odlišit uměleckou literaturu a ústní lidovou slovesnost |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prezentovat vybrané dílčí téma před skupinou s multimediální oporou |
analyzovat a interpretovat vybrané texty staré ruské litetarury |
porovnat vnímání středověkého člověka s vnímáním člověka současného na základě četby staré ruské literatury |
vyhledat a zpracovat doplňující informace v odborné literatuře |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|