|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / VJR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
VJR
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Všestranný jazykový rozbor
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je upevnění znalostí o lingvistických pojmech vztahujících se ke všem rovinám jazykového systému, zafixování specifik fungování všech typů jazykových jednotek a jejich vzájemných vztahů. Studenti zobecňují své dosavadní vědomosti o různých plánech jazyka (fonetickém, lexikálním, morfologickém, syntaktickém a o stylu) a zdokonalují dovednost komplexní lingvistické analýzy. Všestranný rozbor textu je zvolen jako nejefektivnější metoda systematizace odborných znalostí a jako důležitá fáze přípravy ke státní závěrečné zkoušce z ruského jazyka. Důraz je kladen na práci s konkrétními autentickými texty umožňujícími průřezově zopakovat teoretické základy jednotlivých lingvistických disciplín a lingvistickou terminologii. Cílem kurzu je zároveň zformování návyků monologického projevu v rámci odborného stylu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, složení dvou průběžných testů a závěrečného testu (minimálně na 70%). Seminární práce: všestranný jazykový rozbor textu.
|
Obsah
|
Kurz vychází z kurzů Fonetika, Morfologie, Lexikologie a Syntax a uvádí je do vzájemných vztahů, seznamuje s aspektem sémantickým a pragmatickým. Semináře jsou vedeny z pozic tradiční gramatiky i moderní lingvistiky.
Všestranný jazykový rozbor zahrnuje tyto druhy rozborů:
1. syntaktický,
2. morfologický (slovnědruhový a tvaroslovný),
3. lexikální a slovotvorný,
4. rozbor zvukové a grafické stránky,
5. stylovou charakteristiku textu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
-
Cvičící:
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kožina, M. N., Duskajeva, L. R. a Salimovskij, V. A. Stilistika russkogo jazyka: učebnik.. Moskva: "Flinta", 2014. ISBN 978-5-9765-0256-7.
-
Základní:
Dlouhý, Miloslav. Texty a úkoly k jazykovému rozboru z ruštiny. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
-
Základní:
Krysin, L. P., ed. Tolkovyj slovar' russkoj razgovornoj reči. Naučnoje izdanije.. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2014.
-
Základní:
KUDINOVA, T. A. Vidy jazykogo razbora: fonetičeskij, slovoobrazovateľnyj, morfemnyj, morfologičeskij, sintaksičeskij: (schemy, obrazcy, trening). Rostov n/D : Fenix, 2005. ISBN 5-222-05979-0.
-
Doporučená:
ŽOFKOVÁ, H. Cvičení a úlohy z lexikologie ruského jazyka. Praha : PedF UK, 1993.
-
Doporučená:
MOLOTKOVA, A.I. Frazeologičeskij slovar' russkogo jazyka. Moskva : Russkij jazyk, 1986.
-
Doporučená:
ŠANSKIJ, N. M. Chudožestvennyj text pod lingvističeskim mikroskopom. Moskva : Prosve'šenije, 1986.
-
Doporučená:
Doleželová, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. 2.vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
-
Doporučená:
ŽAŽA, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1990.
-
Doporučená:
KUZNECOVA, A. I., EFREMOVA, T. F. Slovar' morfem russkogo jazyka. Moskva : Russkij jazyk, 1986.
-
Doporučená:
OŽEGOV, S. I., Red. ŠVEDOVA, N.U. Slovar' russkogo jazyka. Moskva : Russkij jazyk, 1990. ISBN 5-200-01088-8.
-
Doporučená:
BARABCEVA,V.V. Vidy razbora na urokach russkogo jazyka. Moskva, 1978.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat fonetický, morfologický, pravopisný, lexikální a syntaktický systém ruského jazyka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni C1 |
využívat různé typy slovníků |
používat lingvistickou terminologii v ruštině |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit klíčové termíny teorie textu (text, textotvorná kategorie, aktualizace, aktuální členění, hypertext, rétorické prostředky, intertextualita, struktura textu, kontext, vnitrotextové a mezitextové vtahy atd.) |
vyjmenovat principy typologizace textu |
popsat algoritmus analýzy textu |
uvést do souvislostí poznatky z fonetiky, morfologie, lexikologie a syntaxe |
představit nejvýznamnější badatele v oblasti textologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést všestranný a integrovaný jazykový rozbor textu |
postihnou všechny druhy obsahu a rekonstruovat všechny druhy významu skrytých v textu |
proniknout do hlubinných vrstev ústních a písemných textů |
zformulovat adekvátní písemný text |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|