|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / DI2SS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
DI2SS
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Didaktika TV 2 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KTV/DI1SS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky plánování a organizování výuky tělesné výchovy na střední škole včetně analýzy vyučovacího procesu spojené s hodnocením a diagnostikou.Uvést do základních teoretických a praktických vědomostí, dovedností a postojů v oblasti tělesné výchovy se zaměřením na praktické vyučování tělesné výchovy, včetně získávání zkušeností při modelových situacích v hromadné, skupinové a individuální formě vyučování. Vytváření všech potřebných plánů k vyučování i vyučování v různých podmínkách. Naučit se hospitovat, prezentovat a modifikovat pozorovanou VJ.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracovaná příprava na vyučovací jednotku TV
Zpracovaný plán tématického celku
Vystoupení s problémovým úkolem na semináři
Průběžný zápočtový písemný test
Semestrální práce - zpracování písemných příprav na vyučovací jednotky TV před vlastním praktickým výstupem a jejich konzultace s vyučujícím.
Praktický výstup - výuka TV na střední škole.
Zpracování zadaného úkolu při hospitaci na základě získaných dat a jejich zhodnocení.
Autoevaluace po vlastním praktickém výstupu.
Aktivní 80% účast na seminářích.
Požadavky ke kombinované zkoušce:
- splněné zápočty z předmětů - DI1SS a DI2SS
|
Obsah
|
Osobnost učitele tělesné výchovy, typologie učitele tělesné výchovy
Žák ve výchovně vzdělávacím procesu
Tělesná zdatnost ve školním pojetí
Hodnocení a klasifikace v tělovýchovném procesu
Diagnostika, evidence, kontrola, výchovné metody v tělovýchovném procesu
Plánování v tělovýchovném procesu
Plán tematického celku učitele předmětu tělesná výchova
Hodnocení práce učitele tělesné výchovy-hospitace
Právní podmínky v tělovýchovných procesech
Netradiční způsoby vyučování v tělovýchovných procesech
Didaktická technika a její využití v tělovýchovných procesech
Seznámení s cvičnou školou Seznámení s podmínkami a přípravou na vyučování Seznámení se cvičnými učiteli Seznámení s modelovou přípravou na vyučovací jednotku
Problematika hodnocení a klasifikace ve cvičných třídách Hospitace ve cvičné třídě + rozbor
Praktický výstup - výuka TV na střední škole.
Autoevaluace po vlastním praktickém výstupu.
Vyučovací jednotka venku - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - gymnastika - příprava, provedení, rozbor
Vyučovací jednotka v tělocvičně - atletika - příprava, provedení, rozbor
Vyučovací jednotka v tělocvičně - sportovní hry - příprava, provedení, rozbor
Vyučovací jednotka v tělocvičně - úpoly - příprava, provedení, rozbor
Vyučovací jednotka v tělocvičně - netradiční hry - příprava, provedení, rozbor
Hospitace se zaměřením na techniku a metodiku, na organizaci a řízení vyučování, na komunikaci, výchovné a sociální působení, na sledování a měření cvičebního, pedagogického a ztrátového času
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kantor, Milan. Co má znát a umět každý učitel : Výběr nejdůležitějších poznatků týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví ve škole a repetitórium základů první pomoci při náhlém postižení zdraví : Určeno stud. 4. roč. učitelství 1. stupnZŠ a 5. roč. učitelst. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-076-1.
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
-
Doporučená:
Kostková, J. a kol. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha UK, 1981.
-
Doporučená:
Kostková, J. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: SPN, 1981.
-
Doporučená:
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
-
Doporučená:
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.
-
Doporučená:
Sýkora, František; Kostková, Jarmila; Vorlíček, Václav. Didaktika tělesné výchovy : učební text pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Plíva, M. a kol. Informace o škol. TV I.. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Plíva, M. Klasifikace ve školní TV. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
-
Doporučená:
Hošek, V, Rychtecký, A. Motorické učení. Praha, UK, 1975.
-
Doporučená:
Choutka, M., Brklová, D., Votík, J. Motorické uučení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: FPE, 1999.
-
Doporučená:
Gardner, Heather. Physical literacy on the move. 2017. ISBN 978-1-4925-3590-4.
-
Doporučená:
Fromel, K. Programované vyučování v TV. Olomouc, 1984.
-
Doporučená:
Franz-Peter Schimunek. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1993.
-
Doporučená:
Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
-
Doporučená:
Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce.
-
Doporučená:
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
-
Doporučená:
Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
-
Doporučená:
Hnízdilová, M. Tělovýchovné chvilky. Brno: MU, 2006.
-
Doporučená:
Jonášová, D., Micháková, J., Mužík, V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno: MU, 2006.
-
Doporučená:
Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc, 1998.
-
Doporučená:
Fromel, K. Úvod do did. těl. výchovy. Olomouc, 1987.
-
Doporučená:
Frömel, Karel. Vyučovací jednotka tělesné výchovy : Určeno pro stud. tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1983.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
146
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace z předchozího předmětu DI1SS |
užívat didaktickou terminologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
stanovit metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích |
používat zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově |
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek |
vysvětlit, zařadit a popsat hospitační záznam ze sledované vyučovací jednotky |
rozeznat rozdíly mezi didaktickým řešením a aplikací pro základní a střední školy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit a navrhnout využití didaktických řídících stylů ve vyučování tělesné výchovy |
zařazovat tělesnou zdatnost ve školním pojetí jako zdravotně orientovanou zdatnost |
objasnit právní podmínky i možnosti učitele v tělovýchovných procesech na střední škole |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zdůvodnit hodnocení a klasifikaci v tělovýchovném procesu |
aplikovat netradiční způsoby vyučování v tělovýchovných procesech |
používat nejmodernější didaktickou techniku, připravovat poutavé učební činnosti v TV na střední škole |
používat diagnostiku, evidenci a kontrolu v tělovýchovném procesu jako neoddělitelnou součást vyučovacího procesu |
sestavit různé typy plánů a zařadit je jako praktickou pomoc pro systematiku práce učitele TV |
objektivizovat hodnocení výuky na základě dat a videozáznamu získaných ve vyučovacím procesu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|