|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / PCC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
PCC
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Prevence civilizačních chorob
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti si utvoří základní přehled o problematice civilizačních onemocnění, vymezí pojem zdraví. Studenti se seznámí s podstatou vzniku civilizačních onemocnění se zaměřením na onemocnění mající úzký vztah k pohybové aktivitě, indikace a kontraindikace v jednotlivých stádiích onemocnění, seznámí se s ovlivnitelnými i neovlivnitelnými faktory vzniku civilizačních onemocnění. Studenti aplikují poznatky této problematiky při tvorbě pohybového programu.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce, její prezentace na semináři, splnit průběžný a souhrnný test na 75%.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia předmětu.
2. Faktory vzniku civilizačních onemocnění.
3.-6. Civilizační choroby, rozdělení, epidemiologie.
7. Neurobilogická podstata lidského pohybu.
8. Stáří a stárnutí. Gerontologie.
9. Hypokineze, inaktivita.
10. Salutogeneze, salutory; podpora zdraví. Benefity pohybové aktivity.
11. Indikace a kontraindikace pohybové aktivity v jednotlivých stádiích onemocnění.
12. Pohybová aktivita jako prevence vzniku civilizačních onemocnění a předčasného stárnutí.
13. Pohybová aktivita jako součást léčebného programu civilizačních omenocnění. Pohybová aktivita seniorů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Brownson, Ross C. Evidence-based public health. 2nd ed. New York : Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-539789-5.
-
Doporučená:
Kalvach, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
-
Doporučená:
Hutyra, M. a kol. Kardioembolizační ischemické cévní mozkové příhody. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3816-1.
-
Doporučená:
Dýrová, J., Lepková, J. Kardiofitness: vytrvalostní trénink v každém věku. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2273-3.
-
Doporučená:
Křivohlavý, Jaro. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4007-2.
-
Doporučená:
Pastucha, Dalibor. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4065-2.
-
Doporučená:
Čechovská, Irena; Tůma, Martin. Pohybové aktivity v biosociálním kontextu. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1553-0.
-
Doporučená:
Buchberger, Josef. Problematika pohybových aktivit seniorů a zdravotně postižených : soubory příspěvků prezentovaných na pracovních konferencích s mezinárodní účastí.na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovyeditoři Josef Buchberger, Josef Kvapilík, Dagmar Pavlů. Praha : Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, 1998.
-
Doporučená:
Walsh, Danny. Skupinové hry a činnosti pro seniory : interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
142
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Základní znalosti z oboru kinantropologie, fyziologie a rekreologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student aplikuje znalosti o problematice civilizačních onemocnění, chápe pojem zdraví ve svých širších souvislostech bio-psycho-sociálních aspektů, rozumí mechanismu vzniku civilizačních chorob, jejich epidemiologii se zaměřením na onemocnění, jejichž nástup i léčbu lze výrazně ovlivnit pohybovou aktivitou, aplikuje tyto poznatky při tvorbě pohybových programů. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|