|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / ZDR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
ZDR
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Zdravotní TV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
51 / -
|
0 / 6
|
0 / 9
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KTV/FYZI nebo KTV/ZGNŠ1 a KTV/FYZI
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky zdravotní tělesné výchovy. Seznámit je s problematikou sestavování individuálně zaměřené pohybové intervence s ohledem na aktuální úroveň posturální funkce jedince. Prostřednictvím zpětné vazby umocnit přesné provádění jednotlivých cvičebních tvarů s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním. Vytvořit představu vhodné pohybové aktivity při vybraných interních oslabeních.
|
Požadavky na studenta
|
Praktické a teoretické zvládnutí průběžných a závěrečných kontrolních cviků, dva průběžné teoretické testy, dobrovolná seminární práce, kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu zdravotní tělesná výchova - význam a obsah předmětu. Význam pohybové aktivity pro zdraví jedince. Anatomická a neurofyziologická podstata vzpřímeného držení těla. 2. Individuálně optimální držení těla - charakteristika, podstata, význam, metody hodnocení - diagnostika posturální funkce z pohledu TV a fyzioterapie. 3. Hluboký stabilizační systém páteře, neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu. 4. Hodnocení držení těla metodou Jaroše - Lomíčka, diagnostickým systémem DTP1 (statická složka posturální funkce). 5. Hodnocení svalových dysbalancí a hybných stereotypů (dynamická složka posturální funkce). 6. Svalová dysbalance v oblasti hrudníku (horní zkřížený syndrom) a v oblasti pánve (dolní zkřížený syndrom) - rozbor, základní příčiny vzniku (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 5. Vadné držení těla - rozbor, základní příčiny vzniku (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 6. Ortopedické vady páteře, kompenzační cvičení. Didaktické aspekty vyučovací jednotky zdravotní TV. 6. Oslabení DK - kyčelních kloubů, vadné postavení kolen, ploché nohy - rozbor, základní příčiny vzniku (zásady vyrovnávání, vhodná a kontraindikovaná cvičení). 7. Oslabení dýchacího a srdečně-cévního systému (zásady vhodné pohybové aktivity, indikace a kontraindikace). 8. Metabolický syndrom a jeho aspekty (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 9. Oslabení zažívacího a vylučovacího systému. Oslabení smyslová a nervová. Dechová, spinální a relaxační cvičení. 10. Oslabení gynekologická, cvičení v těhotenství a šestinedělí (cvičení dle Mojžíšové, aktivace dna pánevního). 11. Hluboký stabilizační systém páteře - školní TV, sportovní trénink, fyzioterapie. 12. Pohybová aktivita jako prevence vzniku civilizačních chorob, pohybová aktivita dětí, dospívajících, seniorů. 13. Plnění závěrečných kontrolních cviků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Věra Knappová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Věra Knappová, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Špottová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Věra Knappová, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Špottová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
-
Doporučená:
Kabelíková, K., Vávrová, M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-384-7.
-
Doporučená:
Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Kračmar, B. Kineziologická analýza sportovního pohybu.. Praha : TRITON, 2002.
-
Doporučená:
Véle, F. Kineziologie pro klinickou praxi.. Praha : GRADA, 1997.
-
Doporučená:
kolektiv. Metodický portál KTV FPE.
-
Doporučená:
Tlapák, Petr. Posilování kloubní kondice : Centračně-stabilizační cvičení. Praha : ARSCI, 2014. ISBN 978-80-7420-037-3.
-
Doporučená:
Časopis. Rehabilitace a fyzikální lékařství,.
-
Doporučená:
Knappová, Věra. Řešme bolesti zad pohybem. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0245-8.
-
Doporučená:
Matoušová, M. Zdravotní tělesná výchova - II.díl. Praha ASPV, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit anatomicko fyziologickou podstatu vzpřímeného držení těla |
vysvětlit zákonitosti řízení motoriky (obsah předmětů KTB/ANAM a KTV/FYZI) |
užívat terminologicky správně názvosloví (obsah předmětu KTV/ZG) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat teoretické znalosti z oblasti anatomie, fyziologie, základní gymnastiky do cvičební jednotky se zdravotním zaměřením |
stanovit správné a chybné provedení jednotlivých cvičebních tvarů a vhodně tyto cviky zařadit do částí cvičební jednotky TV |
prakticky vést cvičební jednotku - zejména rušnou a průpravnou část bez náčiní i s náčiním |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit problematiku hodnocení statické a dynamické složky posturální funkce, diagnostikovat nefyziologické hybné stereotypy a svalové dysbalance |
posoudit indikaci a kontraindikaci pohybového programu pro oslabení podpůrně pohybového systému či oslabení interní |
objasnit problematiku prevence a korekce civilizačních chorob |
zhodnotit vhodnost sportovního zatížení na organismus jedince |
stanovit negativní dopady hypokineze na pohybový aparát jedince |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat odborné znalosti při sestavování cílené kompenzační pohybové intervence ve školním a tělovýchovném procesu |
navrhnout vhodnou pohybovou aktivitu pro primární a sekundární prevenci civilizačních chorob |
provést a popsat jednotlivé kompenzační cviky (uvolňovací, posilovací, protahovací, relaxační, dechové) názorně s vědomou kontrolou, správným dýcháním a vhodnou motivací pro cílovou skupinu cvičenců |
sestavit a vést cvičební jednotku zdravotně regenerační tělesné výchovy bez náčiní i s náčiním |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Test, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|