|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVD / DIDI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVD
/
DIDI1
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Didaktika informatiky 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozšíření obecných dovedností a znalostí studenta osvojených v oblasti informatiky, pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky o specifickou problematiku související s výukou informatiky a ICT na základní a střední škole.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Analýza učebnic informatiky a ICT (výběr nejlepší a nejhorší úlohy).
Uznaný výstup na schválené výukové téma a reflexe ostatních na určených seminářích.
Příprava na hodinu.
Série individuálních úloh.
Více informací bude poskytnuto na úvodní hodině.
|
Obsah
|
Zařazení a cíle oborové didaktiky informatiky. Zvláštnosti prostředí pro výuku informatiky. Dokumenty související se školskou reformou. Postavení informatiky v procesu vzdělávání na různých typech škol. Přehled výukových materiálů, jejich hodnocení a užití. Seznámení s rozličnými formami a metodami výuky specifickými pro informatiku a ICT. Představa průběhu hodiny a následná tvorba přípravy.
Hodnocení činnosti žáka s ohledem na jeho další rozvoj. Reflexe hodiny a analýza výsledků. Projev studenta jako budoucího učitele.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
PhDr. Tomáš Jakeš, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
PhDr. Tomáš Jakeš, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Drlík, P., Hvorecký, J. Informatika - nástin didaktiky. PF Nitra, 1992.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
-
Doporučená:
Skalková. Obecná didaktiika. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
Doporučená:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Učebnice výpočetní techniky pro daný typ školy.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
42
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozvíjet vědomosti z oblasti informatiky a ICT v úrovni bakalářského studia Přírodovědná studia Informatika se zaměřením na vzdělávání |
zařadit vědomosti z oblasti psychologických základů výchovně vzdělávacího procesu a rozvoje osobnosti |
klasifikovat metodách pedagogické psychologie, psychologie učení a vyučování |
podat zprávu o procesu transformačních změn v oblasti českého školství |
interpretovat postavení informatiky v dokumentech týkajících se školské reformy, na různých typech středních škol |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat dovednosti z oblasti informatiky a ICT v úrovni bakalářského studia Přírodovědná studia Informatika se zaměřením na vzdělávání |
demonstrovat motivaci v souvislosti s kvalitním vykonáváním budoucí učitelské profese |
prezentovat znalostní a postojový základ pro aplikaci pedagogické teorie v oblasti didaktiky informatiky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat postavení informatiky v dokumentech týkajících se školské reformy, na různých typech středních škol |
vyjmenovat vhodné formy a metody výuky specifické pro výpočetní techniku a vnímat její odlišnost vůči ostatním předmětům |
vyhledávat elektronickou podporu pro výuku |
nalézt pozitiva i negativa v činnosti žáka pro jeho další rozvoj |
vyhledat vhodnou úlohu v materiálu určeném pro výuku informatiky |
zařazovat do hodiny přestávky a vhodná cvičení pro předcházení RSI s ohledem na hygienu práce při výuce s digitálními technologiemi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
obhájit v diskusi výběr podstatných výukových témat informatiky na různých typech škol |
kriticky zhodnotit materiál určený pro výuku informatiky |
spolupracovat ve skupině |
plánovat hodinu a představit si její průběh |
používat vhodné formy a metody výuky s ohledem na výuku informatiky |
vytvořit přípravu vyučovací hodiny informatiky |
hodnotit činnost žáka, dokáže najít pozitiva i negativa a vhodně je využít pro další rozvoj žáka |
vystupovat sám před třídou |
evaluovat odučenou hodinu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|