|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ASTP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ASTP
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Artefiletika v sociální a terap. praxi
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Artefiletika v sociální a terapeutické praxi
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prokázat znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti k pedagogickému zvládání výchovných situací založených na expresivní tvorbě, zejména výtvarné. Prokázat znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti k analytické, didakticky a profylakticky zaměřené reflexi a evaluaci výchovných situací založených na expresivní tvorbě, zejména výtvarné. Při reflexi prokázat porozumění expresivní tvorbě jako způsobu poznávání různých typů existenciálních konceptů a s nimi spjatých životních situací v širších kulturních, společenských a uměleckých kontextech.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracovat čtyři seminární úkoly analytického charakteru. V seminárních úkolech má student prokázat porozumění problematice symbolizace, utváření vizuálních metafor prostřednictvím expresivní tvorby, úloze teorie, interpretování a kritického dialogu pro výchovnou, terapeutickou a poznávací kvalitu expresivního zážitku a jeho reflexe.
|
Obsah
|
1. Vztah mezi artefiletikou, psychoterapií, expresivními terapiemi a arteterapií
2. Artefiletika jako pozitivní prevence psychosociálně patologických jevů
3. Expresivní zážitek a jeho jednotlivé komponenty, druhy symbolizace podle Goodmana
4. Význam reflexe a reflektivního dialogu pro mentalizaci expresivního zážitku
5. Imaginace, relaxace, projekce, symbolizace a jejich využití v pozitivní prevenci
6. Konstruktivní komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci
7. Tematická komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci
8. Empatická komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci
9. Prožitková komponenta expresivního zážitku využití v pozitivní prevenci
10. Propojování jednotlivých přístupů v expresivních terapiích
11. Vybavení arteterapeutického ateliéru
12. Vzdělávání v arteterapii a artefiletice, profesní kompetence v této oblasti
13. Základní organizační a etické zásady vedení artefiletické aktivity
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (60%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (40%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (60%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2014. ISBN 978-80-7510-095-5.
-
Základní:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 1. díl.. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Základní:
Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 2. díl.. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Základní:
KOMZÁKOVÁ, M., SLAVÍK, J. Využití artefiletiky a arteterapie při prevenci. In Poruchy socializace u dětí a dospívajících : prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha : Grada,, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Doporučená:
RUBIN, J. A. (ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique).. New York, 1987.
-
Doporučená:
Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York, 2005.
-
Doporučená:
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí: práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
-
Doporučená:
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Doporučená:
Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
-
Doporučená:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní pojmy pro popis, analýzu a výklad interakce v sociální situaci;
|
základní pojmy pro popis, analýzu a výklad expresivní zkušenosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
reflektovat sociální situace s cílem v základní míře porozumět jejich psychicky, sociálně a kulturně důležitým složkám a souvislostem. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět odborné terminologii artefiletiky, arteterapie nebo expresivních terapií v požadovaném rozsahu;
|
znát pojetí prevence psychických nebo sociálních poruch a porozumět jejich vztahům k výchově a k terapii.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat sociální situace s cílem do požadované hloubky porozumět jejich psychicky, sociálně a kulturně důležitým složkám a souvislostem;
|
aplikovat znalost odborné terminologie artefiletiky, arteterapie nebo expresivních terapií s cílem vyložit reálné situace ve výchovné nebo prototerapeutické praxi.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|