|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / DIVČ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
DIVČ1
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Didaktika výtvarných činností 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci plnění předmětu student získá základní znalosti o dětském výtvarném projevu a rozvíjí kompetence učitele mateřské školy ke koncepci výtvarných činností v souladu s aktuálním pojetím výtvarné výchovy. Hodnotí celkový přínos výtvarné výchovy k rozvoji osobnosti dítěte v mateřské škole. Rozlišuje a posuzuje různá pojetí a proměny výtvarné výchovy. Rozpoznává vývojová specifika dětí předškolního věku důležitá pro adekvátní posouzení jejich výtvarného projevu a volbu vhodných řízených výtvarných činností pro danou cílovou skupinu. V ontogenezi dětského výtvarného projevu stanovuje důležité mezníky a popisuje specifické znaky dětského výtvarného projevu. Současné výtvarné umění posuzuje jako inspirační východisko ke koncepci výtvarných činností pro mateřské školy, ve kterých uplatňuje soudobé možnosti vizuálního vyjadřování.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
vypracovat písemný komentář ke zvolené odborné publikaci související s tématy přednášek;
vypracovat návrh výtvarných činností pro skupinu dětí z mateřské školy v zadané didaktické struktuře;
zúčastnit se min. 75% seminářů.
|
Obsah
|
1. Integrující potenciál výtvarné výchovy a její přínos k rozvoji osobnosti dítěte v MŠ
2. Charakteristické znaky dětského výtvarného projevu dítěte v MŠ
3. Ontogeneze dětského výtvarného projevu
4. Komunikační účinky dětského výtvarného projevu a jeho interpretace
5. Prožitek a hra v aktuálním pojetí výtvarných činností v MŠ
6. Vztah výtvarného vnímání, imaginace a tvorby v činnostech dětí v MŠ
7. Integrace a inkluse ve vztahu k výtvarným činnostem v MŠ
8. Individualizace ve výtvarné výchově oproti volbě schematických forem a postupů
9. Pojetí výtvarné výchovy předškoláků a jeho proměny
10. Kompetence učitele MŠ ve výtvarné výchově
11. Potenciál výtvarných činností v MŠ pro rozvoj tvořivosti a výtvarných dispozic
12. Zprostředkování výtvarného umění dětem v MŠ
13. Galerijní a muzejní edukace ve vztahu k MŠ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Základní:
Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
-
Doporučená:
MATTHEWS, John. Drawing and painting: children and visual representation. London: Paul Chapman, 2003. ISBN 978-07-619-4786-8.
-
Doporučená:
Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
-
Doporučená:
Plíhalová, Monika. Jakpak je dnes u nás doma?. Výtvarná výchova ISSN 1210-3691 Roč. 55, č. 3-4 (2. 2015.
-
Doporučená:
Roeselová, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1995.
-
Doporučená:
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. 1. vyd.. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902-2674-4.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Doporučená:
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
-
Doporučená:
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902-2672-8.
-
Doporučená:
CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, pastelkami nebo počítačovou myší: [praktické náměty na výtvarné a environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-082-6.
-
Doporučená:
Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Doporučená:
Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Umělci v mateřské škole : aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.
-
Doporučená:
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním umění. [Praha] : Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
-
Doporučená:
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Výtvarná výchova: pracovní sešit pro 1.-3. ročník. 1. vyd.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1996. ISBN 80-858-0846-3.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolvovat předměty KVK/UPVV a KVK/VTP; |
objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
experimentovat s výrazovými možnostmi výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit jednotlivé fáze vývoje dětského výtvarného projevu; |
popsat a objasnit znaky dětského výtvarného projevu; |
charakterizovat různá pojetí výtvarné výchovy předškoláků; |
posoudit přínos výtvarných činností k rozvoji osobnosti dítěte v mateřské škole; |
popsat a objasnit způsoby zprostředkování umění dětem v mateřské škole; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a interpretovat spontánní i navozené výtvarné projevy dětí v mateřské škole; |
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií; |
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově; |
transformovat umělecký obsah do výtvarné činnosti pro předškolní vzdělávání; |
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|