|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / DVČ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
DVČ
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Didaktika výtvarných činností
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím profesní kompetenci učitelky/učitele ? schopnost transformovat dané učivo RVP do vhodného výtvarného úkolu, při jehož zpracovávání žák rozvíjí vlastní fantazii, kreativitu, vizuální kompetenci, klíčové žákovské kompetence a plní očekávané výstupy. Studující trénují tzv. ?fluidní myšlení?, tedy schopnost otevřeného přemýšlení o světě, společnosti, vizuální kultuře, cílech vzdělávání a výtvarných úkolech.
Z oblasti teoretických poznatků se dozvídají a učí užívat základní didaktické kategorie, charakterizovat vývoj dětského výtvarného projevu, charakterizovat a popsat didaktické funkce výtvarných činností v procesu výtvarné výchovy dětí předškolního a mladšího školního věku, koncepce, obsah a proces výtvarné výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Studující vypracuje písemný návrh řešení výtvarného úkolů pro skupinu dětí v mateřské škole. V návrhu studující detailně popíše všechny náležitosti úkolu podle zadané struktury ve vazbě na určený ŠVP pro konkrétní MŠ. Úkol realizuje se skupinou minimálně 5 dětí. Text návrhu potom doplní o reflektivní bilanci a stručný popis dvou alternativních návrhů úkolů, které těží ze získaných zkušeností z ralizace úkolu. Pro potřeby zkoušky vypracuje PPT prezentaci. Vloží pořízenou fotodokumentaci, text a prezentaci do Artfolia - v rozsahu a formě určených vyučujícím předmětu.
Zkouška:
Úspěšné absolvování komentované PPT prezentace výsledků práce v semináři a jejich obhajoby.
|
Obsah
|
Dětský výtvarný projev - vznik, podstata, vývoj, charakteristika, funkce, typologie, interpretace. Psychofyziologické podmínky předškolního dítěte pro výtvarné aktivity. Pohled na minulost a současnost výtvarné výchovy (Vv) předškolních dětí z hlediska uplatňovaných škol, programů a metod. Rámcový vzdělávací program pro předškolní Vv. Plán a pojetí Vv. Metody a formy ve Vv. Rozvíjení tvořivosti ve Vv. Charakteristika a přehled výtvarných činností. Hra, experiment a etuda. Didaktická charakteristika výtvarných forem a technik, a jejich přehled. Náměty a výtvarné úkoly v předškolní Vv. Výtvarné činnosti v kontextu uplatňovaných pedagogik. Artefiletika pro předškoláky. Předškolní děti a výtvarné umění. Hračka. Ilustrace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Základní:
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Doporučená:
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte.. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
-
Doporučená:
HAZUKOVÁ, Helena? ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha: UK ? Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Doporučená:
SVOBODOVÁ, Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
25
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Studující absolvovali předměty KVK/UPVV, KVK/VTP, KVK/TPR a KVK/ČPV. |
Získané způsobilosti |
- prokazuje znalosti a orientaci v podobách a proměnách výtvarného projevu předškoláků,
- prokazuje znalosti a schopnost didaktické transformace oborového obsahu v souvislosti s projektováním výuky,
- je schopen nacházet souvislosti mezi konkrétními uměleckými projevy výtvarné kultury a výtvarnými aktivitami dětí,
- prokazuje schopnost didaktické reflexe realizovaných úkolů a sebereflexe v procesu výtvarné výchovy předškoláků,
- je schopen výsledky zmíněné reflexe verbalizovat a vyjádřit v písemné formě.
|
Vyučovací metody |
- Studium metodou řešení problémů
- Seminární výuka
- Přednáška s demonstrací
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|