|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / GP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
GP
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Galerijní pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / 5
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získat kompetenece pro přípravu a realizaci aktivizujících přístupů k uměleckým dílům ve výstavních síních muzeí a galerií a osvojit si znalosti galerijní pedagogiky. Zvládnout přístupy založené na směřování k výtvarným zážitkům. Získat komptenece pro přípravu, realizaci a reflexi galerijní animace.
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu přednášek a interaktivně pojatých seminářů jsou zakládány, rozšiřovány a ověřovány znalosti, dovednosti a kompetence studentů, kteří samostatně nebo ve skupinách vytvářejí projekt galerijní animace. Ten je prakticky ověřován buď ve spolupracujících institucích zabývajících se zprostředkování umění a kulturního dědictví, nebo ve studentech dohodnutých prostorách. Text s přípravným modelem projektu a jeho reflektivním zhodnocením vkládají studenti na konci semestru do výukové databáze Artfolio. Jeho odevzdání a splnění požadavků podmiňuje udělení zápočtu. Mezní datum odevzdání portfolia se řídí harmonogramem fakulty. Zkouška má formu kolokviální a v diskuzi ověřuje nabyté znalosti s porozuměním pro jejich praktickou aplikaci.
|
Obsah
|
Témata výuky: 1. Galerijní pedagogika (stručný nástin historie a východisek) 2. Galerijní animace (vymezení pojmu, typologie a metodika galerijních animací) 3. Galerijní animace z pohledu pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky (kunsthistorické versus sociálně zážitkové přístupy, pojem zážitek a jeho struktura) 4. Interpretace uměleckého díla (konceptualizace obsahů, denotace, exemplifikace, exprese a imprese) 5. Galerijní animace ve vazbě na Rámcový vzdělávací program (vymezení obsahů a cílů, průřezová témata) 6. Příprava, realizace a dokumentace galerijní animace (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace) 7. Jak hodnotit galerijní animace (posuzování obsahových jader galerijní animace, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jindřich Lukavský, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
Martina Šurkalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jindřich Lukavský, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
Martina Šurkalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená : [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod : Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
-
Doporučená:
Šobáňová, P. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
-
Doporučená:
Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno] : CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
-
Doporučená:
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-424-X.
-
Doporučená:
Šobáňová, P. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
-
Doporučená:
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007. ISBN ISBN 80-7035-351-.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
Horáček, Radek. V dialogu s uměním. Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Masarykova univerzita-Pedagogická fakulta, 1994.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech; |
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století; |
objasnit a využívat odborné oborové termíny; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na bázi pedagogického konstruktivismu aktivizovat návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozpoznat umělecké obsahy konkrétní výstavy a interpretovat je; |
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury; |
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy; |
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy; |
objasnit problematiku galerijní pedagogiky v domácích i světových kontextech; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vybrat umělecké dílo v kontextu konkrétní výstavy a navrhnout jeho didaktickou transformaci pro konkrétní věkovou skupinu žáků; |
navrhnout galerijní či muzejní edukační program; |
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi; |
reflektovat edukační proces realizovaného programu; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|