|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HKVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HKVV
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Historie a současné koncepce VV
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět zprostředkuje základní znalosti o historickém vývoji výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy. Na tomto základě ústí do kritické analýzy současných koncepcí výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru. Cílem předmětu je vybavit účastníky kompetencemi k vytváření studijních programů v rámci školy a k jejich poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Předpokladem pro získání zápočtu je úspěšné složení testu. Z termínu testu se lze odhlásit nejpozději den před testováním. Omluva bude přijata pouze na základě lékařského potvrzení o nemoci, dokladu o praxi apod.
|
Obsah
|
Rámcový vzdělávací program pro VV je založen na výkladu výtvarného umění i ostatních vizuálně obrazných vyjádření jako poznávacích a komunikačních prostředků specifické povahy s estetickým účinkem. Posluchač kurzu bude seznámen s metodikou uplatnění těchto funkcí vizuálně obrazných prostředků ve výtvarném oboru. Bude také seznámen s metodikou systémového uplatnění tvořivosti ve škole. 1. Výtvarné umění a svět vizuální kultury ve vyučování na základní a na střední škole - pojetí VV v kurikulárních dokumentech RVP. Sémantický a strukturní přístup k vizuálně obraznému vyjádření a výtvarné výchově. Magický, mytický, univerzalistický (reflexivní) sémantický model. 2. Proměna způsobu vzdělání a možnosti explikace VV do obecného vzdělání skrze rozvoj tvořivosti: aktivita žáka, jedinečnost a originalita tvůrce a otázka talentu - konvence a originalita, experiment coby metafyzický přesah, autorský produkt, evaluace - interpretace a komunikační ověření, portfolio. 3. Metodika uplatnění specifické poznávací funkce výtvarného umění ve vyučování. Reflexe a interakce ve vnímání. Lineární a strukturní (interakční) model vizuálního vnímání. Poznávací a komunikační funkce umění ve VV. Místo estetické funkce. Dynamika strukturní proměny. Interakce a transformace. 4. Senzuální, psychosomatická a sociální úroveň recepce vizuálně obrazného vyjádření. Ontogeneze a fylogeneze smyslového vnímání. Vývoj poznávacích aspektů vizuálně obrazné recepce. 5. Metodika uplatnění komunikační funkce výtvarného umění ve vyučování. Geneze komunikačních aspektů vizuálně obrazných prostředků. 6. Formy zobrazování v ontogenezi dětského výtvarného projevu a jeho souvislosti s reflexí soudobého stavu vizuální kultury. Klasická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování. Vztah vizuálně reflexivního a metaforického myšlení. 8. Principy uplatnění vizuálně obrazných vyjádření ve vyučování jako budování strukturních souvislostí. Nárůst strukturních souvislostí ve vývoji výtvarného umění. Vývoj zobrazení od objektu ke struktuře (od pravěku do moderny). 9. Moderna ve vyučování (dekonstrukce objektu a scény, strukturální relace, izolace objektu v dadaismu a surrealismu). 10. Modernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (aktivizace osobního přístupu - koncept, akce). 11. Postmodernistická vizuálně obrazná vyjádření ve vyučování (osobní projekt - "skončilo století umění", pluralistický projekt sociálních skupin).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Základní:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor; Havlík, Vladimír; Horáček, Radek. Akční tvorba : Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
-
Doporučená:
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye : the new version. Berkeley : University of California Press, 1974. ISBN 0-520-24383-8.
-
Doporučená:
Pospiszyl, T. Asociativní dějepis umění.
-
Doporučená:
Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
-
Doporučená:
Golding, John. Cesty k abstraktnímu umění : Mondrian, Malevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-48-9.
-
Doporučená:
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
Liessmnann. Filozofie moderního umění. Praha, 2000.
-
Doporučená:
Žengin. Jazyk malířského díla. Praha, 1980.
-
Doporučená:
Francastel, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
-
Doporučená:
Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
-
Doporučená:
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
-
Doporučená:
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1968.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
Doporučená:
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost.
-
Doporučená:
Rezek, Petr. Tělo, věc a skutečnost v umění šedesátých a sedmdesátých let. 2., rozĹĄ. vyd. Praha : Ztichlá klika, 2010. ISBN 978-80-903898-5-4.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvořivost a obraznost ve školním vzdělávacím programu EduArt. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Micheli, Mario de. Umělecké avantgardy 20. století. Praha : SNKLHU, 1964.
-
Doporučená:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
Doporučená:
Michalovič, Peter; Zuska, Vlastimil. Znaky, obrazy a stíny slov : úvod do (jedné) filozofie a sémiologie obrazů. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-7331-129-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavovat si a užívat poznatky z předmětu Základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích; |
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných; |
vypracovat odborný text; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat historický vývoj výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy; |
objasnit provázanost jednotlivých etap vývoje s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
porovnat vývoj oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty; |
analyzovat současné koncepce výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru; |
navrhovat vzdělávací programy v rámci školy a podstoupit je poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje; |
analyzovat vlastní pojetí výuky a obhajovat ho v kontextu výsledků dosažených v oboru; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|