|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HU2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HU2
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Historie umění v pedagogické reflexi 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/DUM2K
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit studentům na zřetelných konkrétních historických příkladech vývoj základních vizuálních uměleckých konceptů, přinášejících proměnu poznávacího a komunikačního obsahu, které výtvarné umění řešilo na úrovni ontologických a senzuálních kvalit (vyjádření prostoru, času, pohybu, relací, vizuální strukturace, rozšíření senzuální citlivosti) s metodickými příklady pedagogického uplatnění těchto poznatků.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách, studium doporučené literatury, zvládnutí látky s porozuměním pro její aplikaci do vzdělávacího procesu. Úspěšné složení zkoušky.
|
Obsah
|
1. Pulsující souřadnice I prostor v magickém a mýtickém umění. Pravěk, příříční civilizace. 2. Pulsující souřadnice II prostor ve středověkém, renesančním a barokním umění. Žegin, Solso: kategorizace vyjadřovacích prostředků zobrazení "realistického" prostoru. Barokní rozvinutí perspektivní lokace figur. 3. Pulsující souřadnice III dekonstrukce prostoru v moderně. Impresionismus, Cézanne, nefigurativní umění. 4. Pulsující souřadnice IV od avantgardy k mobilům. Vyjádření obrazu prostoru ve filmu a fotografii, v interaktivních médiích. 5. Architektonické rozšiřování prostoru od pravěku k baroku. Totemy, menhiry, polis a apeiron, renesanční geometrie, barokní zahrady a parky a sakrální dobývání prostoru). 6. Od historické revize architektury k individualizaci a pluralitě prostoru. Historismus 19. století, konstruktivismus, postmoderna v architektuře. 7. Čas a jeho zobrazení. Mytický čas (pravěk), cyklický čas (příříční civilizace), mechanický, lineární čas (simultaneita času v renesančních obrazech), rytmus, relační a genetický čas (moderna, futurismus.) 8. Časoprostor jako vývoj struktury. Od Duchampa k novým médiím. Uplatnění počítačů v relačním chápání obrazového časoprostoru Zdeněk Sýkora. 9. Nová média a interaktivní pojetí prostoru a času. Videoanimace jako časoprostorová kontrola obrazu. Interaktivní výstavba obrazu. 10. Senzuální citlivost k barvě sémantika barvy. Od symbolického k prostorovému účinku (Cézanne). 11. Senzuální a obsahový účinek linie sémantika kresby. Od pravěké kresby ke komputerové grafice. Druhy kresby ve vztazích k jejímu obsahu. 12. Obraz a struktura sémantika soudobého obrazu. Relační výstavba obrazu a její obsahové účinky v současné umělecké tvorbě a médiích. 13. Metodika poznávání ontologických kategorií a senzuálních kvalit obrazového vyjádření v pedagogické praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Doporučená:
Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
popsat základní metody dějin umění; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století; |
pojmenovat hlavní představitele výtvarného umění v období od antiky po 19. stol. a popsat jejich
tvorbu;
|
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění a časově jej zařadit; |
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy; |
aplikovat formální analýzu na vybraná umělecká díla; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|