|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HU4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HU4
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Historie umění v pedagogické reflexi 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/DUM4K
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit studentům na zřetelných konkrétních historických příkladech vývoj základních vizuálních uměleckých konceptů, přinášejících proměnu poznávacího a komunikačního obsahu, které výtvarné umění řešilo na úrovni sociálních kvalit (vizualita v modální komunikaci, masová a interaktivní komunikace, mediální komunikace, síťová komunikace - Web2.0) s metodickými příklady pedagogického uplatnění těchto poznatků.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách, studium doporučené literatury, zvládnutí látky s porozuměním pro její aplikaci do vzdělávacího procesu. Úspěšné složení zkoušky.
|
Obsah
|
1. Slepice nebo vejce? Vztahy jazykového a obrazového systému komunikace. Modální a objektová komunikace. 2. Proměna funkce obrazového média - Od co nejvěrnější kopie k originálu a padělku. Výtvarné umění jako výzkum vizuálního vnímání (Constable). 3. Zahlceni obrazem - Proč je dnes obraz tak rozšířeným komunikačním nástrojem. Neurální zpracování vizuálních a obrazových informací. 4. "Ze všech umění nejdůležitější pro nás je film" "a reklama" - O masové propagandě v médiích. Konstrukce obrazu masy filmovou montáží Křižník Potěmkin. Montáž jako základní princip obrazové reklamy. 5. Dav v obraze - Proměna vizuálního diskurzu v sociálním umění od poloviny 19. století k socialistickému realismu. Typizace jako metoda tvorby. Postavy bez obličeje. 6. Dadaismus a surrealismus a jeho sociální konsekvence - Náhoda a statistika jako nové formy organizace v sociálním životě i v obraze. 7. Moderní a postmoderní architektura jako modelování struktury society - Purismus, funkcionalismus, Bauhaus; postmoderna, současná architektura. 8. Boj o veřejný prostor - Veřejná plastika v historii a současnosti. Totem a idol. Reprezentace. Environmentální znečištění? 9. Simulakrum nebo nová příroda? - Pop art a umění v otevřeném prostoru. 10. Suzi Gablik: Selhala moderna? - Krize z postmoderny? Soudobá umělecká praxe jako sociální kritika. 11. Duchampova fontána jako dar ženám - Feministické umění a umění minorit. 12. Můžu se také stát umělcem? Je tu ještě někdo vůbec umělec? - Jak dnes chápat sociální funkci umění? 13. Metodika uplatnění sociálního přístupu k výtvarnému umění v pedagogickém procesu. - Příklady uplatnění ve výuce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Doporučená:
Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
popsat základní metody dějin umění; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění; |
popsat historické souvislosti vývoje výtvarného umění až do pol. 20. století; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od 60. let po současnost; |
vyjmenovat nejdůležitější představitele výtvarného umění od 60. let po současnost; |
charakterizovat tvorbu hlavních představitelů světového poválečného umění; |
popsat vývoj českého poválečného umění; |
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu; |
objasnit aktuální tendence v současném světovém i českém umění; |
charakterizovat základní informační platformy současného umění galerie, muzea, odborný tisk a instituce; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
časově zařadit umělecký projev na základě formální analýzy; |
využívat informace získané prostřednictvím hlavních platforem současného českého umění -galerie, muzea, odborný tisk a instituce; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|