|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HUPR3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HUPR3
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Historie umění v pedagogické reflexi 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Historie umění v pedagogické praxi
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz navazuje na předchozí znalosti získané v předmětech Historie umění v pedagogické reflexi 1 a 2, především na osvojení uměnovědné teorie a přístupu k analýze uměleckých děl a taktéž na znalost vývoje umění v předchozích historických obdobích. Kurz si klade za cíl zprostředkovat studentovi přehled vývoje moderního umění od umění impresionismu až do poloviny 20. století, a to jednak formou přednášek a obrazových prezentací, ale i aktivní účasti studentů, kteří si na jeho počátku zvolí téma, které na základě studia odborné literatury a vlastní analýzy zpracují do hloubky a formou referátu prezentují v hodině. Studenti získají přehled o proměnách pojetí a funkce umění ve společnosti, osvojí si praktické dovednosti analýzy uměleckých děl, hlavní znaky a přední představitele probíraných modernistických směrů.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka (maximálně 4 absence), aktivní účast, přednesený referát, semestrální práce.
|
Obsah
|
1. Předchůdci a zrození impresionismu ve Francii a jeho recepce v českém umění
2. Post-impresionismus a expresionistické tendence v evropském umění
3. Počátky moderní architektury v Evropě, hlavní tendence a představitelé
4. Nástup avantgardního umění: fauvismus, futurismus, orfismus
5. Kubismus a abstrakce
6. Dadaismus a surrealismus
7. Počátky českého avantgardního umění, otázka modernity
8. Reflexe kubismu v českém umění, česká kubistická architektura a užité umění
9. Český surrealismus a arteficialismus
10. Bauhaus a užité umění
11. Česká meziválečná architektura a umění do 2. světové války
12. Teoretická reflexe modernismu
13. Exkurze do muzea či galerie - dle tematického zaměření kurzu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Foster, Hal. Art since 1900.
-
Základní:
Rosenblum, Robert. Cubism and 20th Century Art.
-
Základní:
Wittlich, Petr. České sochařství ve XX. století. Praha, 1978.
-
Základní:
Lahoda, Vojtěch. Český kubismus. 1. vyd. Praha : Brána, 1996. ISBN 80-85946-33-5.
-
Základní:
Bydžovská, Lenka; Srp, Karel. Český surrealismus 1929-1953. 1. vyd. Praha : Argo, 1996. ISBN 80-7010-047-8.
-
Základní:
Elger, Dietmar; Grosenick, Uta. Dadaismus. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-661-3.
-
Základní:
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/1, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
-
Základní:
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/2, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
-
Základní:
Pijoan,J. Dějiny umění 8-9. Odeon, Praha, 1981.
-
Základní:
Martin, Sylvia; Grosenick, Uta. Futurismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-874-3.
-
Základní:
Lamač, Miroslav. Osma a Skupina výtvarných umělců : 1907-1917. Praha : Odeon, 1988.
-
Základní:
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Základní:
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Základní:
Huyghe, R. a kol. Umění nové doby. Praha, 1974.
-
Základní:
Anděl, Jaroslav; Adlerová-Kudělková, Alena. Umění pro všechny smysly : Meziválečná avantgarda v Československu : [Kat. výstavy} Praha 30. 6. 1993 - 26. 9. 1993. 1. vyd. Praha : Národní galerie, 1993. ISBN 80-7035-056-3.
-
Základní:
Lynton, Herbert. Umění 19. a 20. století. Praha, 1981.
-
Základní:
Ruhrberg, K. a kol. Umění 20. století. Praha, 2004. ISBN 80-7209-521-8.
-
Doporučená:
Clark, T.J. Farewell to an Idea.
-
Doporučená:
Francastel, Pierre. L´Impressionnisme : les origines de la peinture moderne de Monet a Gauguin.
-
Doporučená:
monografie jednotlivých umělců.
-
Doporučená:
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. 4., přeprac. vyd. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.
-
Doporučená:
Kandinskij, Vasilij Vasiĺjevič. O duchovnosti v umění. 1. vyd. Praha : Triáda, 1998. ISBN 80-86138-06-2.
-
Doporučená:
Nochlin, Linda. The Body in Pieces.
-
Doporučená:
Krauss, Rosalind. The Originality of Avant-garde and Other Modernist Myths.
-
Doporučená:
Clark, T.J. The Painting of Modern Life.
-
Doporučená:
Kupka F. Tvoření v umění výtvarném.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
popsat základní metody dějin umění; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění; |
popsat historické souvislosti vývoje výtvarného umění od pravěku po 19. století. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od 19. století do první poloviny 20. století; |
vyjmenovat nejdůležitější představitele jednotlivých období; |
charakterizovat tvorbu hlavních představitelů výtvarného umění od období impresionismu až po 50. léta 20. století; |
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období a časově jej zařadit; |
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat formální analýzu na vybraná umělecká díla. |
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy; |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|