|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / IUD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
IUD1
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Interpretace uměleckého díla ve výuce 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz určený jednooborovým studentům navazuje na základní znalosti dějin umění v rozsahu střední školy.
Klade si za cíl uvést studenty do problematiky plurality interpretačních přístupů uplatňovaných při výkladu uměleckých děl. Na základě dosavadní osobní interpretační zkušenosti a prostřednictvím postupného seznamování s vybranými interpretačními teoriemi je cílem kurzu seznámit studenty s proměňujícím se pohledem na obsah, význam, roli a funkci uměleckého díla ve společnosti a vybavit je schopností aktivně využívat různých interpretačních rámců. Kurz je zaměřen na několik vybraných kapitol ze staršího umění (od pravěku po konec 19. století), které představuje ve světle dobových i ryze současných interpretačních přístupů.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka, aktivní účast, referát a seminární práce.
|
Obsah
|
1. Slovo a obraz: jak si interpretujeme umělecké dílo? Individuální přístupy k interpretaci uměleckého díla (analýza - interpretace - hodnocení)
2. Interpretační přístupy a historická podmíněnost interpretace umění v průběhu staletí. Přístupy formální, obsahové, strukturální, psychologické aj. Úvod do problematiky.
3. Mysl v jeskyni: umění jako součást náboženství. Soudobé interpretační přístupy k nejstarším uměleckým projevům člověka (D. Lewis-Williams)
4. Počátky teoretické reflexe umělecké tvorby v období antiky (Platón, Aristotelés, Plinius st. a teorie "mimésis")
5. Symbolicko-alegorické pojetí světa ve středověkém umění (U. Eco)
6. Ikonografická a ikonologická interpretace uměleckého díla: umělecké dílo coby prostředník ideje (E. Panofsky)
7. Role středověkého obrazu: možnosti interpretace z pohledu současných teorií umění (M. Bartlová)
8. Změna vizuálního kódu v období renesance: sociologické interpretace umění (P. Francastel)
9. Umění renesance v pohledu kulturněhistorické interpretace (J. Burckhardt)
10. Vídeňská škola I. - komparativní a formalistický přístup (A. Riegr)
11. Vídeňská škola II. - umělecké dílo v kontextu dobové kultury (M. Dvořák)
12. Barokní princip: interpretace zákonitostí vývoje stylu (V. Birnbaum)
13. Závěrečné shrnutí: dobové přístupy a možnosti interpretace umění od antiky po 19. století.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (30%),
Mgr. Lenka Stolárová (50%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (20%),
-
Vede seminář:
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (30%),
Mgr. Lenka Stolárová (50%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Belting, Hans. Konec dějin umění.. Praha, 2000.
-
Základní:
Chalumeau, Jean-Luc. Přehled teorií umění.
-
Základní:
Gombrich, Ernst Hans. Umění a iluze.. Praha, 1991.
-
Základní:
Daniel, Ladislav. Umění vidět umění: úvod do interpretace obrazu.
-
Základní:
Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Rozšiřující:
Hatt, Michael. Art History: A Critical Introduction to Its Methods.
-
Rozšiřující:
Francastel, Pierre. Figura a místo.
-
Rozšiřující:
Hauser, Arnold. Filosofie dějin umění. 1. vyd. Praha : Odeon, 1975.
-
Rozšiřující:
Wittlich. Literatura k dějinám umění. Univerzita Karlova v Praze, 1992.
-
Rozšiřující:
Francastel, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
-
Rozšiřující:
Petříček. M. Myšlení obrazem.
-
Rozšiřující:
Panofsky, Erwin. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha, 2014.
-
Rozšiřující:
Huyghe, René. Řeč obrazů ve světle psychologie umění.. 1973, Prah.
-
Rozšiřující:
Eco, Umberto. Umění a krása ve středověké estetice. 1. vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-098-1.
-
Rozšiřující:
Dvořák, Max. Umění jako projev ducha. Praha : Jan Laichter, 1936.
-
Rozšiřující:
Birnbaum, Vojtěch. Vývojové zákonitosti v umění. Praha : Odeon, 1987.
-
Doporučená:
Croce, Benedetto. Brevíř estetiky. Praha : Orbis, 1927.
-
Doporučená:
Francastel, Pierre. Études de sociologie de l?art : création picturale et société.
-
Doporučená:
Platón. Faidros čili O kráse. Praha : Otto J., 1911.
-
Doporučená:
Burckhardt J. Kultura renesance v Itálii.
-
Doporučená:
Lewis L.-W. Mysl v jeskyni.
-
Doporučená:
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost.
-
Doporučená:
Elkins, James. Stories of Art.
-
Doporučená:
Gombrich, E. H. The image and the eye : further studies in the psychology of pictorial representation. Oxford : Phaidon, 1982. ISBN 0-7148-2245-0.
-
Doporučená:
Elkins, James. The Object Stares Back: On the Nature of Seeing.
-
Doporučená:
Krauss, Rosalind. The Optical Unconscious.
-
Doporučená:
Freedberg, David. The power of Images. 1989.
-
Doporučená:
79, Huyghe, R. a kol. Umění pravěku a starověku, Umění středověku. Odeon, 1967.
-
Doporučená:
Huyghe, R. a kol. Umění renesance a baroku. Odeon, 1970.
-
Doporučená:
Focillon, H. Život tvarů. Praha : S. V. U. Mánes, 1936.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla; |
reflektovat umělecké dílo v širším společensko-historickém a filosofickém kontextu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století v širším historickém kontextu; |
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění; |
analyzovat typické znaky jednotlivých období v historicko-filosofickém kontextu. |
umět objasnit vybrané interpretační přístupy k výkladu uměleckého díla; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
při rozboru uměleckého díla aplikovat různé analytické metody; |
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy; |
aplikovat vybrané interpretační přístupy při výkladu uměleckého díla; |
podrobněji charakterizovat a časově zařadit díla zvolených umělců. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|