|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MED
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Mediální výchova pro vizuální gramotnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
13 / 15
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta teoretickými znalostmi pro uplatnění mediální výchovy a mediální komunikace ve škole s důrazem na vizuální gramotnost.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na získání zápočtu: - úspěšné splnění semestrální práce a její přednesení včetně vizuální prezentace na semináři - odevzdání práce v textové a vizuální elektronické formě Požadavky na absolvování zkoušky: - předchozí úspěšné získání zápočtu - didaktický test z tématiky o mediální výchově
|
Obsah
|
1. Teorie komunikace a možnosti masové komunikace.
2. Mediovaná komunikace a média, vybrané vlastnosti a kontrola mediálních institucí.
3. Publikum a jeho význam.
4. Mediální obsah a druhy sdělení, výstavba mediálních textů a audiovizuálních a multimediálních komunikátů. Účinky masových médií.
5. Žánry v médiích. Zpravodajství, publicistika, reklama a její cíle v jednotlivých médiích.
6. Charakteristika a vývoj tisku, rozhlasu, televize a internetu jako masového média, možnosti v umělecké a kulturní výchově.
7. Vybrané problémy masových médií - zpravodajství o reálném násilí, televize a životní styl. Internet - zvláštnosti chatu a textové komunikace. Média a moc.
8. Analýza vlivu rozvoje médií a technologií na pedagogickou teorii a praxi. Význam k vizuální gramotnosti.
9. Koncepty mediální výchovy a mediální gramotnosti ve světě. Příklady jejich implementace do školního kurikula.
10. Český systém mediální výchovy, vývoj a současnost.
11. RVP a otázky aplikace mediální výchovy do školní praxe. Vztah mediální výchovy k občanské, jazykové, multikulturní, informační výchově.
12. Produktivní činnosti mediální výchovy.
13. Vztah mediální výchovy k vizuální gramotnosti a umělecké a kulturní výchově.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Suler, J. R. Adolescents in cyberspace: The good, the bad, and the ugly. In The Psychology of Cyberspace. 2005.
-
Doporučená:
Hüther, J. Grundbegriffe Medienpädagogik.. KoPäd Verlag.
-
Doporučená:
Buckingham, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge, UK: Polity, 2003.
-
Doporučená:
Šeďová, K. Média jako pedagogické téma. In Pedagogika 1/2004, s. 19 - 33. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004.
-
Doporučená:
Aufderheide, P. Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy Washington, DC: Aspen Institute. 1993.
-
Doporučená:
Ofcom. Media Literacy Audit. Report on media literacy amongst children. This report presents the results of detailed research undertaken by Ofcom to assess the extent of media literacy amongst children aged 8 - 15 across the. UK, 2006.
-
Doporučená:
Břečka, S. Mediálna výchova. Bratislava: Národné centrum mediálnej komunikácie, 1999.
-
Doporučená:
Jirák, J. Mediální gramotnost jako kompetence svého druhu. In: Dopita, M., Staněk, A. (eds.): Výchova k demokratického občanství a vzájemné toleranci v multikulturní společnosti, s. 177 - 186. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.
-
Doporučená:
Sloboda, Z. Mediální pedagogika. Integrující přístup k uchopování a chápání role médií ve společnosti. In Miscellanea Sociologica, s. 27 - 48.. FSV UK a FF UK: Praha, 2006.
-
Doporučená:
Plášek, R. Mediální výchova a mediální gramotnost v kontextu českého školství : nástin předpokladů, možností a limitů. Revue pro média, roč. 4, č. 8, s. 9 - 12.. 2004.
-
Doporučená:
Numerato, D. Mediální výchova: oddůvěrňování důvěrného světa. Revue pro média, roč. 4, č. 8, s. 2 - 9. 2004.
-
Doporučená:
Mašek, J. Některé aktuální otázky vlivu technických komunikačních prostředků na vzdělání a výchovu. In: Sborník V. konference "České asociace pedagogického výzkumu", str. 127 - 133. Plzeň.
-
Doporučená:
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Doporučená:
Sak, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000.
-
Doporučená:
Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
-
Doporučená:
Jirák, J. půdorys mediální gramotnosti. In Hrachovcová, M., Staněk, A. (Eds.). Občanská výchova v globalizující se společnosti., s. 71 -77. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002.
-
Doporučená:
RVP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: MŠMT ČR, 2004.
-
Doporučená:
Recommendations addressed to the United Nations Educational Scientific and Cultural Organisation UNESCO. In Fiona Gundacker (Ed.) Educating for the Media and the Digital Age, Vienna: Austrian Federal Ministry of Education and Cultural Affairs/UNESCO. 1999.
-
Doporučená:
Mašek, J. Role média v edukačním prostředí a vybrané otázky mediální pedagogiky. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, 5.-7. 9. 2006 (CD-ROM) Plzeň. 1. vyd., (abstrakt s. 55). Plzeň : ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
Doporučená:
Mičienka, M.; Jirák, J. a kol. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele.. Praha: Partners Czech, 2006.
-
Doporučená:
Bělohradská, J. Televize a počítač - fenomény dětského světa 21. století. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu.. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
Doporučená:
Koťa, j. Televizní svět iluzí a snů: agresivita, vzdělání a dítě. In: Dítě, výchova a kulturní proměny světa. Studia paedagogica, č. 13. PedF UK, Praha, 1995.
-
Doporučená:
Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-567-X.
-
Doporučená:
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9.
-
Doporučená:
Vybíral, Z. Výzkum disinhibice u mladých uživatelů chatu. In Plaňava, I., Pilát, M. (Eds.). Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Barrister&Principal, 2002.
-
Doporučená:
Kunczik, Michael. Základy masové komunikace. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-134-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student prokazuje své znalosti a dovednosti v oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání. |
Získané způsobilosti |
Student porozumí struktuře a historii mediální výchovy v kontextu receptivních a produktivních činností žáka. Dokáže analyzovat vliv médií a technologií na pedagogickou teorii a praxi. Dokáže charakterizovat koncepty mediální výchovy a mediální gramotnosti s příklady jejich implementace do školního kurikula u nás a v zahraničí. Dokáže rozlišit možnosti a vlastnosti jednotlivých médií a jejich účinky na mládež. Porozumí vztahu mediální výchovy k občanské, jazykové, multikulturní, informační a zejména pak k umělecké a kulturní výchově.
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s aktivizací
- Přednáška s diskusí
- Přednáška s analýzou videozáznamu
|
Hodnotící metody |
- Test
- Ústní zkouška
- Individuální prezentace na semináři
- Kvalita zpracovaného referátu
|
|
|
|