|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MED
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Mediální výchova pro vizuální gramotnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
5 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 15
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta teoretickými znalostmi pro uplatnění mediální výchovy a mediální komunikace ve škole s důrazem na vizuální gramotnost.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce analytického a didaktického charakteru. Úspěšné přednesení 2 zápočtových referátů.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Úvod do problematiky mediální výchovy a mediální komunikace ve škole se zaměřením na receptivní činnosti a vizuální gramotnost.
2. Masová komunikace a média, vybrané vlastnosti a kontrola mediálních institucí. Účinky masových médií. Média a moc. Publikum a jeho význam.
3. Význam sémiotické analýzy mediálních komunikátů. Mediální obsah a druhy sdělení, výstavba mediálních textů.
4. Žánry v médiích. Zpravodajství, publicistika, reklama a její cíle v jednotlivých médiích.
5. Charakteristika a vývoj tisku, rozhlasu, televize a internetu jako masového média, možnosti v umělecké a kulturní výchově.
6. Vybrané problémy masových médií - zpravodajství o reálném násilí, televize a životní styl.
7. Bezpečnost internetu - zvláštnosti chatu a textové komunikace, vliv a rizika sociálních sítí.
8. Mediálně pedagogické aspekty rozvoje médií a technologií na vzdělávací teorii a praxi.
9. Koncepty mediální výchovy a mediální gramotnosti ve světě. Příklady jejich implementace do školního kurikula.
10. Český systém mediální výchovy, vývoj a současnost.
11. RVP a otázky aplikace mediální výchovy do školní praxe. Vztah mediální výchovy k občanské, jazykové, multikulturní, informační výchově.
12. Role produktivních činností v mediální, umělecké a kulturní výchově.
13. Vizuální gramotnost jako součást mediální gramotnosti a její význam v mediální, umělecké a kulturní výchově.
Předmět Mediální výchova pro vizuální gramotnost navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem:
Obecná teorie výchovy a vzdělávání: výchova ke zdravému životnímu stylu v psycho-sociálních souvislostech z hlediska vlivu masových médií a nových přístupů ve výchově a vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Suler, J. R. Adolescents in cyberspace: The good, the bad, and the ugly. In The Psychology of Cyberspace. 2005.
-
Doporučená:
Schulz, W. Analýza obsahu mediální sdělení. Praha: Karolinum, 2001.
-
Doporučená:
Kaku, Michio. Budoucnost mysli. 2015. ISBN 978-80-265-0316-3.
-
Doporučená:
Hüther, J. Grundbegriffe Medienpädagogik.. KoPäd Verlag.
-
Doporučená:
Iowiecki M., Žantovský, P. Manipulace v médiích. Praha: Univerzita J.A.Komenského, 2008.
-
Doporučená:
Jirák, Jan; Köpplová, Barbara. Média a společnost. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.
-
Doporučená:
Buckingham, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge, UK: Polity, 2003.
-
Doporučená:
Šeďová, K. Média jako pedagogické téma. In Pedagogika 1/2004, s. 19 - 33. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004.
-
Doporučená:
Aufderheide, P. Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy Washington, DC: Aspen Institute. 1993.
-
Doporučená:
Ofcom. Media Literacy Audit. Report on media literacy amongst children. This report presents the results of detailed research undertaken by Ofcom to assess the extent of media literacy amongst children aged 8 - 15 across the. UK, 2006.
-
Doporučená:
Břečka, S. Mediálna výchova. Bratislava: Národné centrum mediálnej komunikácie, 1999.
-
Doporučená:
Jirák, J. Mediální gramotnost jako kompetence svého druhu. In: Dopita, M., Staněk, A. (eds.): Výchova k demokratického občanství a vzájemné toleranci v multikulturní společnosti, s. 177 - 186. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.
-
Doporučená:
Sloboda, Z. Mediální pedagogika. Integrující přístup k uchopování a chápání role médií ve společnosti. In Miscellanea Sociologica, s. 27 - 48.. FSV UK a FF UK: Praha, 2006.
-
Doporučená:
Pospíšil, Jan; Závodná, Lucie Sára. Mediální výchova : cvičebnice : řešení. Vyd. 1. Kralice na Hané : Computer Media, 2010. ISBN 978-80-7402-055-1.
-
Doporučená:
Plášek, R. Mediální výchova a mediální gramotnost v kontextu českého školství : nástin předpokladů, možností a limitů. Revue pro média, roč. 4, č. 8, s. 9 - 12.. 2004.
-
Doporučená:
Numerato, D. Mediální výchova: oddůvěrňování důvěrného světa. Revue pro média, roč. 4, č. 8, s. 2 - 9. 2004.
-
Doporučená:
Verner, P. Mediální výchova. Průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007.
-
Doporučená:
Mašek, J. Některé aktuální otázky vlivu technických komunikačních prostředků na vzdělání a výchovu. In: Sborník V. konference "České asociace pedagogického výzkumu", str. 127 - 133. Plzeň.
-
Doporučená:
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Doporučená:
Sak, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000.
-
Doporučená:
Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
-
Doporučená:
Jirák, J. půdorys mediální gramotnosti. In Hrachovcová, M., Staněk, A. (Eds.). Občanská výchova v globalizující se společnosti., s. 71 -77. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002.
-
Doporučená:
RVP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: MŠMT ČR, 2004.
-
Doporučená:
Recommendations addressed to the United Nations Educational Scientific and Cultural Organisation UNESCO. In Fiona Gundacker (Ed.) Educating for the Media and the Digital Age, Vienna: Austrian Federal Ministry of Education and Cultural Affairs/UNESCO. 1999.
-
Doporučená:
Mašek, J. Role média v edukačním prostředí a vybrané otázky mediální pedagogiky. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, 5.-7. 9. 2006 (CD-ROM) Plzeň. 1. vyd., (abstrakt s. 55). Plzeň : ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
Doporučená:
Mičienka, M.; Jirák, J. a kol. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele.. Praha: Partners Czech, 2006.
-
Doporučená:
Doubravová, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
-
Doporučená:
Sturken, Marita; Cartwright, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
-
Doporučená:
Bělohradská, J. Televize a počítač - fenomény dětského světa 21. století. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu.. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
Doporučená:
Koťa, j. Televizní svět iluzí a snů: agresivita, vzdělání a dítě. In: Dítě, výchova a kulturní proměny světa. Studia paedagogica, č. 13. PedF UK, Praha, 1995.
-
Doporučená:
Bendová Helena. Umění počítačových her. Praha : AMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
-
Doporučená:
Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-567-X.
-
Doporučená:
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9.
-
Doporučená:
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
Doporučená:
Vybíral, Z. Výzkum disinhibice u mladých uživatelů chatu. In Plaňava, I., Pilát, M. (Eds.). Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Barrister&Principal, 2002.
-
Doporučená:
Kunczik, Michael. Základy masové komunikace. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-134-X.
-
Doporučená:
Mičienka, Marek; Jirák, Jan. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
-
Doporučená:
Bartošek J., Daňková, H. Žurnalistika a škola - příručka pro učitele mediální výchovy. Frýdek-Místek: Ing. Václav Daněk, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti;
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat ve skupině; |
operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit význam a možnosti mediální výchovy; |
objasnit metody mediální analýzy; |
popsat provázanost jednotlivých etap historie mediální výchovy s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvládat základní principy sémiotické a multimodální analýzy; |
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních a audiovizuálních sdělení; |
objasnit koncepty a interpretovat zvolené vizuální a audiovizuální mediální komunikáty; |
využít metody výuky mediální výchovy; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|