|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MEDP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MEDP
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Mediální pedagogika pro viz. gramotnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / 10
|
1 / 26
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta teoretickými znalostmi pro uplatnění mediální výchovy a mediální komunikace ve škole s důrazem na vizuální gramotnost a kritické nahlížení kontextů mediální pedagogiky u nás i v zahraničí.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce analytického a pedagogického charakteru. Úspěšné přednesení 2 zápočtových referátů.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Úvod do problematiky mediální pedagogiky a vizuální gramotnosti ve škole se zaměřením na kriticko-receptivní a tvůrčí činnosti ve školní edukaci.
2. Český systém mediální pedagogiky a výchovy, vývoj a současnost.
3. RVP a otázky aplikace mediální výchovy a mediální pedagogiky do školní praxe.
4. Mediální didaktika jako významná součást mediální pedagogiky.
5. Masová komunikace, účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí.
6. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích, význam sémiotické pedagogiky a sémiotické analýzy mediálních komunikátů pro vzdělávací praxi.
7. Vizualita a vizuální gramotnost v mediální pedagogice.
8. Vizuální a audiovizuální rétorika, mediální manipulace, specifika a možnosti.
9. Audiovizuální rétorika a manipulace v televizním zpravodajství, publicistice a reklamě.
10. Audiovizuální rétorika narativního filmu a videa, včetně vlivu "hybridizace" audiovizuálních sdělení.
11. Vizuální rétorika a možnosti manipulace tištěných médií - tisku, časopisů a billboardů.
12. Role internetu, rizika sociálních sítí a mediované komunikace.
13. Role produktivních činností v mediální a umělecké pedagogice.
Předmět Mediální pedagogika pro vizuální gramotnost navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem:
Obecná didaktika pro střední školy: Obecná didaktika - analýza klíčových kompetencí žáka a průřezového tématu Mediální výchova, včetně mediální didaktiky a výchovných a vzdělávacích strategií spojených s masovými médii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
-
Doporučená:
Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
-
Doporučená:
LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
-
Doporučená:
Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
-
Doporučená:
Verner, P. Mediální výchova. Průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007.
-
Doporučená:
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Doporučená:
CHANDLER, D. Semiotics for Beginners. 2011.
-
Doporučená:
Doubravová, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
-
Doporučená:
Mašek, J. Současné otázky a problémy mediální pedagogiky. In: Viera Kurincová, Peter Seidler, Juraj Komora (eds.) Strategický význam inovácií v edukačnej teórii a praxi.. Nitra: UKF v Nitre, 2011.
-
Doporučená:
Sturken, Marita; Cartwright, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
-
Doporučená:
Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. Praha - Karolinum, 1992.
-
Doporučená:
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3.
-
Doporučená:
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
Doporučená:
Mičienka, Marek; Jirák, Jan. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti;
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit význam a možnosti mediální výchovy a pedagogiky; |
objasnit vybrané metody mediální analýzy a jejich užití ve škole; |
popsat provázanost jednotlivých etap historie mediální pedagogiky s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat základní principy sémiotické a multimodální analýzy; |
objasnit koncepty a interpretovat zvolené vizuální a audiovizuální mediální komunikáty; |
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních a audiovizuálních sdělení; |
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní a produktivní činnosti na základě didaktických kategorií; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|