|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MSM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MSM
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Možnosti současné malby pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
26
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je zprostředkovat studentům možnosti současné malby jako prostředku vyjádření, jak v oblasti studijní malby, tak v oblasti malby volné.
Při řešení malířských problémů posluchač zároveň získává povědomí o aktuálních trendech a diskusí v semináři tříbí svůj názor a orientuje se v problematice, úloze a kontextu malby v současném umění.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění všech ateliérových cvičení.
Sebereflex.
Odevzdání samostatné práce s volným tématem dle dohody s vyučujícím.
|
Obsah
|
Seznámení se základními pojmy a principy v technice malby a vzniku autentického výtvarného díla. Malba a její možnosti v kontextu všech výtvarných disciplín. Technologické základy. Na co malujeme? Čím malujeme? Praktická cvičení techniky.
1. Základy malby (technika malby olejovými a akrylovými barvami na různé typy podložek, atd.)
2. Výstavba obrazu (barevná kompozice, barva a tvar. Cvičení na prostorové a kompoziční variace zátiší, cvičení na výrazové možnosti malby, klasické malířské techniky, atd.)
3. Abstraktní ateliérové cvičení na motiv reálného zátiší, nebo krajinného výseku
4. Předmětné a nepředmětné rozlišení, malířský rukopis
5. Plocha, tvar, prostor v předmětném a nepředmětném zobrazení
6. Světlo, barva, v předmětném a nepředmětném zobrazení
7. Harmonie, řád a kompoziční variace směrem k osobitosti výrazu
8. Autenticita vlastní malby a schopnost výtvarného expresivního gesta, nebo impresivních variací. Barevný extrém. Destrukce formy a entropická složka v malbě a umění
9. Princip figurace. Zvětšení, nadsázka a stylizace
10. Tematická malířské kompozice jako projev strukturovaného výtvarného myšlení
11. Volný cyklus. Přesahy a variace. Význam autorského postoje a reakce na autoritu
12. Prezentace formou výstavy
13. Exkurze do galerii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
-
Základní:
Slánský B. Technika malby I.a II. díl.
-
Základní:
Losos, Ludvík. Techniky maĺby. Bratislava : Pallas, 1992. ISBN 80-7095-014-5.
-
Rozšiřující:
Swan, Ann. Botanical Portraits with Colored Pencils. Barron´s Educational Series. Hardcore, 2010.
-
Rozšiřující:
Norling, Ernest R. Perpective Made Easy. London : Dover Publication, 1999.
-
Rozšiřující:
Uždil, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1974.
-
Doporučená:
PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
-
Doporučená:
PAULSON, R. Figure and abstraction in contemporary painting. Rutgers University Press, 1990. ISBN 978-08-1351-604-2.
-
Doporučená:
Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
-
Doporučená:
Koller, E. L. Light. Shade and Shadow. London . Dover Publications, 1999.
-
Doporučená:
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
46
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat principy perspektivního zobrazování; |
popsat a objasnit základní výrazové prostředky malby; |
popsat charakter studijní malby vědeckého charakteru; |
zdůvodnit význam malby v jednotlivých uměleckých disciplínách. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využít vzdušnou perspektivu v krajinomalbě; |
citlivě využívat výrazové prostředky malby; |
využívat techniku malby olejovými, akvarelovými a akrylovými barvami; |
malířsky vyjádřit objem, prostor, světlo, stín; |
vytvořit přípravnou malbu pro jiné techniky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat zákonitosti a výrazové možnosti malby; |
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby; |
popsat a objasnit kontext malby v umělecké tvorbě k ostatním výtvarným disciplínám. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
využívat jednotlivé kompoziční plány; |
zachytit pohyb; |
experimentovat s možnostmi kresby základními suchými technikami. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|