|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MVSŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MVSŠ
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Met. výuky a relalizace kur. VV pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Metodika výuky a relaizace kurikula výtvarné výchova pro SŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Nabýt, rozvíjet a prokázat odborné znalosti, porozumění, odborné způsobilosti a obecné způsobilosti pro přípravu, realizaci a hodnotící reflexi výuky ve výtvarné výchově se zaměřením na problematiku SŠ. Porozumět obecně didaktickým a oborově specifickým aspektům metodiky výuky a realizace kurikula ve výtvarné výchově. Získat znalosti a základní dovednosti pro kurikulární výzkum a jeho využití pro zvyšování kvality výuky ve výtvarné výchově.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška:
Porozumět charakteru a funkcím kurikula v přípravě, realizaci a hodnocení výuky ve vztahu mezi teorií a praxí vzdělávání ve výtvarné výchově. Znát odbornou terminologii v požadovaném rozsahu a porozumět jí v návaznosti na aplikace ve výuce. Ilustrovat teoretické znalosti na příkladech z praxe.
Zápočet:
Vypracovat seminární práci - návrh výzkumného projektu.
|
Obsah
|
1. Výuka a učební prostředí ve výtvarné výchově. Obsah vyučování a učení, kurikulum a jeho vztah k metodám výuky Kurikulární dokumenty a jejich vztah k realizaci kurikula ve SŠ
2. Situace výuky a zkušenost, resp. zážitek výuky: objektivní a subjektivní stránka transformace obsahu a realizace kurikula ve výuce v SŠ
3. Základní typy symbolizace a komponenty zážitku (zkušenosti) jako analytické jednotky pro realizaci a pro studium kurikula ve výtvarné výchově SŠ
4. Učební úloha jako základ sémantizace a konceptualizace vzdělávacího obsahu ve výtvarné výchově Intersubjektivní, subjektivní a objektivní stránka obsahové transformace v učebních úlohách ve SŠ
5. Konceptová analýza tvořivých úloh a její vztah ke kurikulárním dokumentům
6. Metodologie, metodika a metoda ve výtvarné výchově. Interakce mezi učitelem, žáky a obsahem na podkladě učebních úloh ve výtvarné výchově ve SŠ
7. Kurikulum ve výtvarné výchově; dynamická a statická stránka existence kurikula se zaměřením na SŠ
8. Fáze a způsoby uplatňování kurikula jako formy existence obsahu vzdělávání (koncepční, projektová, realizační, rezultátové, efektová forma)
9. Skryté kurikulum ve výtvarné výchově a jeho vztahy k formálnímu (explicitnímu) kurikulu.Problematika expresivní tvorby jako způsobu realizace kurikula ve výtvarné výchově
10. Kurikulum výtvarné výchovy ve vzdělávacích programech. Kurikulární dokumenty pro SŠ
11. Standardy vzdělávání a jejich zvláštnosti ve výtvarné výchově. Hodnocení žáků ve výtvarné výchově; autonomní a formativní pojetí hodnocení v SŠ
12. Reflexe výuky jako nástroj pro analýzu, hodnocení a zvyšování kvality výuky ve výtvarné výchově. Souvislosti mezi reflexí výuky, akčním výzkumem a výzkumem kurikula v SŠ
13. Kurikulární výzkum ve výtvarné výchově. Akční výzkum, výzkum s oporou ve videozáznamu výuky, komparativní výzkum kurikula se zaměřením na SŠ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
FULKOVÁ, Marie, HAJDUŠKOVÁ, Lucie, SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-5.
-
Doporučená:
Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
-
Doporučená:
Dytrtová, Kateřina; Raudenský, Martin. Ko-text : tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7414-920-7.
-
Doporučená:
DYTRTOVÁ, Kateřina, RAUDENSKÝ, Martin. Ko-text: tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák.. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně,, 2015. ISBN 978-80-7414-9.
-
Doporučená:
PÍŠOVÁ, Michaela et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula: [výzkumná zpráva].. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2011. ISBN 978-80-87000-78-6.
-
Doporučená:
TOMEŠKOVÁ, Kateřina. Otevřená klenotnice poznávání: didaktické analýzy edukačních programů Muzea Komenského v Přerově.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4622-6.
-
Doporučená:
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra, ed. Pedagogika umění ? umění pedagogiky, aneb Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-582-7.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci Pedagogy of art - art of pedagogy though innovative, intercultural and interdisciplinary approaches to education = Kunstpädagogik - Kunst der Pädagogik innovative, interkulturelle und interdisziplinäre Ansätze der Kunstpädagogik. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-582-7.
-
Doporučená:
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
-
Doporučená:
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
-
Doporučená:
ŠOBÁŇOVÁ, Petra (ed.). Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy: Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání.. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2016. ISBN 978-80-904268-1-8.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan, WAWROSZ, Petr. Umění zážitku zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 2. díl.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta., 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky; |
vysvětlit základní pojmy pro analýzu výuky;
|
popsat základní postupy pro interpretování a kritickou analýzu kurikulárních dokumentů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat; |
tvořit základní body přípravy na výuku; |
uplatňovat základní dovednosti realizace kurikula. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit vyžadovaná pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky a vysvětlit jejich smysl pro výuku; |
vysvětlit vyžadované pojmy pro analýzu výuky a porozumět jejich smyslu pro vzdělávací praxi; |
s porozuměním interpretovat a kriticky analyzovat kurikulární dokumenty. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat s uplatněním vyžadovaných pojmů; |
tvořit přípravu na výuku a kriticky ji korigovat při odborné argumentaci nebo podle zkušeností z praxe; |
s porozuměním uplatňovat dovednosti realizace kurikula. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|