|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / PŘV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
PŘV
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Projektování a řízení výuky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
30 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je zaměřen na přípravu učitele na vyučování v uměleckých oborech výchovy. Cílem kurzu je vybavit účastníka kompetencemi k objevování nebo tvorbě poznatkově plodných a motivujících námětů, k jejich rozpracování do modelu vyučovací jednotky i do širšího projektového systému (řady, projekty), k jejich realizaci a jejich profesní reflexi spojené s navrhováním zlepšujících alternativ. Kurz má jednotné teoretické a koncepční východisko, ale různé vnitřní specializace na dílčí umělecké disciplíny (např. projektování výuky na ZŠ a SŠ v oboru multimédií, projektování výuky na ZŠ a SŠ v grafických technikách, projektování výuky na ZŠ a SŠ v práci s papírem a knižní kultuře apod.).
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu: V průběhu interaktivně pojatých seminářů studenti řeší problémově zadávané dílčí učební úlohy. Jejich řešení předpokládá rozvoj schopnosti studentů operacionalizovat oborové pojmy, zprostředkovávané na přednáškách předmětu. Studentské záznamy řešení dílčích úkolů jsou na konci semestru odevzdány elektronicky v podobě portfolia. Název portfolia obsahuje jméno studenta a zkratku předmětu. Mezní datum odevzdání portfolia se řídí harmonogramem fakulty. Studenti, kteří nemohou pracovat prezenčně v seminářích předmětu, vypracují všechny úlohy dodatečně a doplní je textovou přílohou. Jejím obsahem bude reflexe vypracovávaných úkolů, zejména reflexe vlastního postoje (UPV), úvaha nad smyslem zadání a řešení úloh a jejich přiměřenost (zpětná vazba pro vyučujícího předmětu). Požadavek na metakognitivní reflexi při formulaci textu přílohy do jisté míry nahrazuje interaktivní a dialogické uvažování v průběhu seminářů. Rozsah přílohy bude min. 3 strany (typ písma Times New Roman, velikost písma 12, řádkování 1,5). Mezní termín pro získání zápočtu za LS se řídí harmonogramem fakulty (do 3.9.2009).
|
Obsah
|
1. Vzdělávací obsah ve VV 2. Estetické a umělecké stránky učiva 3. Konceptualizace námětu a vzdělávací motiv 4. Dynamika vztahů námětu, výtvarných postupů a úkolu 5. Dimenze výrazové hry 6. Žákovo pojetí VV a vývoj výtvarného vyjadřování 7. Projektování výuky ve VV 8. Problematika míry řízení výuky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
-
Doporučená:
Proudy ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1999
(ROESELOVÁ, V.)
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Doporučená:
HAZUKOVÁ, H. UK - Pedagogická fakulta, Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II., Praha , 1995.
-
Doporučená:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
KVK/MV nebo KVK/MVNV |
Získané způsobilosti |
na základě studia textů (zdroj např. Metodický portál VUP Praha http://www.rvp.cz/) zachycujících přípravný model vyučovacích jednotek v oboru výtvarná výchova, případně jejich reálný průběh, vyhledává a identifikuje základní strukturní prvky výuky (námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém, apod.) a důležité obsahy - učivo s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí, určuje smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka podle typu studijního oboru volí modelovou cílovou skupinu a vyhledává o ní relevantní informace z oblasti vývojové psychologie a oborových poznatků o vývoji dětského výtvarného projevu; věnuje pozornost problematice rozlišení pedagogického díla ve výtvarné výchově všeobecně vzdělávací a expertní umělecko řemeslné vybírá si vlastní námět pedagogického díla a na základě didaktické konceptualizace provádí ontodidaktickou a psychodidaktickou transformaci oborových obsahů, které se k námětu váží; uvažuje o námětu práce ve vztahu k vhodným průřezovým tématům s oporou o postupy zprostředkujícího pojetí kurikula navrhuje přípravný model pedagogického díla; navrhuje jednotlivé kroky práce učitele a u dílčích zadání učební úlohy aplikuje schopnost konstruovat očekávané výstupy jako sledovatelné a kontrolovatelné výsledky činnosti žáky porozumí pojmu očekávaný výstup a způsobu jeho konstrukce; s oporou o terminologii RVP konstruuje očekávané výstupy dílčích aktivit u vlastní modelové výrazové hry a zdůvodňuje jejich existenci jako dílčích kroků k rozvoji klíčových kompetencí analyzuje svůj přípravný model pedagogického díla a využívá přitom poznatků o dimenzích výrazové hry; na základě výsledků posouzení navrhuje model odpovídajících interpretačních a hodnotících aktivit v dialogu ve skupině představuje zdůvodňuje a obhajuje svůj přípravný model a diskutuje případné zlepšující varianty pedagogického díla na podkladě realizovaného mikrovýstupu nebo prototypické situace zachycené na video rozpoznává, vybírá, popisuje a hodnotí kolizní, případně krizové komponenty situace; hledá jejich nejpřiléhavější interpretaci a diskutuje o možnostech jejich řešení na podkladě realizovaného mikrovýstupu nebo prototypické situace zachycené na video zvažuje možnosti uplatnění hodnocení a jeho motivační a poznávací funkci; prostuduje problematiku hodnocení ve výtvarné výchově ve vztahu ke zvolenému žánru výrazové hry; tato práce je přípravou pro navazující předmět KVK/REEV
|
Vyučovací metody |
- Skupinová výuka
- Kooperativní výuka
- Dialogická výuka
- Prezentace práce studentů
- Studium textů
- Přednáška
- Přednáška s demonstrací
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|