|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / REEV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
REEV
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Reflexe a evaluace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
5 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KVK/PŘV
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KVK/RPV, KVK/VPX
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi o pedagogické reflexi a evaluaci v předmětu výtvarná výchova a poskytnout jim základní dovednosti k reflektování a evaluaci jejich profesní činnosti ve výtvarné výchově. V obsahu předmětu jsou zohledněny dvě základní roviny pedagogické reflexe a evaluace: normativní, opřená o stanovený program, a kreativní, založená na dynamice dobrého tvaru pedagogického díla.
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu interaktivně pojatých seminářů jsou zakládány, rozšiřovány a ověřovány znalosti, dovednosti a kompetence studentů, dokumentované krátkými reflexivními texty tvořícími portfolio studenta odevzdávané průběžně nebo na konci semestru do výukové databáze Artfolio a podmiňující udělení zápočtu. Mezní datum odevzdání portfolia se řídí harmonogramem fakulty. Předmět je zakončen ústní kolokviální zkouškou ověřující znalosti absolventů z okruhů přednášek a procvičovaných v praktických cvičeních na seminářích.
|
Obsah
|
1. Normativní a kreativní pojetí VV (vzdělávací paradox ve výtvarné výchově, esteticko-normativní a kreativně pojetí výuky výtvarné výchovy vymezení a kontext)
2. Pedagogické dílo (výklad pojmu pedagogické dílo, možnosti jeho obsahového zachycení a strukturace (reflektivní bilance, diagram, problematika alterací pedagogického díla)
3. Interpretace ve VV (interpretace v pedagogickém díle a interpretace pedagogického díla, meze a nezastupitelnost interpretace v oborové didaktice výtvarné výchovy, napětí mezi sémantickou a metakritickou interpretací)
4. Reflektivní kompetence učitele VV (výklad a strukturace reflektivní kompetence, Schönova a Korthagenova koncepce reflektivní praxe)
5. Reflexe ve VV (historie žánru reflexe ve výuce výtvarné výchovy v ČR, typy reflektivní praxe: reflexe v akci a po akci, technická reflexe, poradní reflexe, kritická reflexe, osobní reflexe)
6. Evaluace ve VV (výklad pojmů evaluace a hodnocení, kritérium hodnocení a jeho struktura, základní kritéria hodnocení ve výtvarné výchově, nehodnotící hodnocení)
7. Analýza videozáznamu hodiny (přístupy ilustrace dobré praxe, rozboru prototypické situace, intervenčního přístupu využití videozáznamů výuky)
Předmět Reflexe a evaluace navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem:
Reflexe a hodnocení kvality výuky: Oba předměty mají identická teoretická východiska obsahový přístup a tedy obsahovou strukturu pedagogického díla, metodiku 3A a Konceptovou analýzu jako nástroje popisu výuky, její reflexe, evaluace, navrhování a zvažování zlepšování alterací. Předmět Reflexe a evaluace výuky obecné poznatky a postupy operacionalizuje pro reálné situace (zachycené videozáznamem) ve výtvarné výchově.
Předmět předchází vstupu do souvislé praxe a studenta vybavuje specifickými dovednostmi a předpoklady pro aplikaci konceptové analýzy jako nástroje popisu výuky, její reflexe, evaluace, navrhování a zvažování zlepšujících alterací.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Doporučená:
Jak na hodnocení 2. (seriál)
(Slavík, Jan)
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. IN: Vývoj českých oborových didaktik v poslední dekádě 20. století. Praha UK - PF, 2005. ISBN 80-7290-225-3.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Problém chyby v tvořivě výrazové výchově. Pedagogika, 1994, 44, č. 2, s. 119 - 128.. 1994.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Doporučená:
Nezvalová, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0208-4.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Miková, Marcela. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl; |
transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu; |
transformovat rámcový vzdělávací program do školního vzdělávacího programu i výtvarných úloh; |
objasnit jednotlivé didaktické kategorie; |
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt; |
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky"; |
rozpoznávat fáze vývoje dětského výtvarného vyjadřování na základě obrazové dokumentace; |
pojmenovat vazby mezi vývojem dětského výtvarného vyjadřování a vývojem dětského myšlení; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
připravit v rámci didaktické struktury vyučovací jednotku a realizovat ji; |
připravit výtvarný úkol vzhledem k věku žáků a typu školy; |
vyhotovit reflektivní bilanci hodiny; |
reflektovat své umělecko-pedagogické působení; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit význam reflexe a evaluace pro vlastní budoucí pedagogické působení; |
vysvětlit význam akčního výzkumu pro výtvarně-pedagogickou praxi; |
analyzovat a vysvětlit pojmy profesní kompetence učitele výtvarné výchovy a objasnit jejich obsah; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat a interpretovat vlastní výtvarně-pedagogickou praxi; |
zaznamenat a analyzovat výukovou situaci a navrhnout zlepšení ve vztahu k rozhodování učitele; |
systematicky zaznamenat na základě hodnotících kritérií vyučovací proces; |
identifikovat klíčové situace výuky ve vztahu ke kategorii učitelova rozhodování; |
operacionalizovat a naplňovat očekávané výstupy RVP ZV a G; |
analyzovat videozáznam vzdělávacího procesu jako umělecko-pedagogické dílo a popsat význam jednotlivých situací vzhledem k celku díla s oporou v analýze dokumentace výuky; |
formulovat vlastní pojetí výuky (subjektivní teorii) s oporou v dokumentaci vzdělávacího procesu; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|