|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / SDP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
SDP
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Specifika a vývoj dětského výtv. projevu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Specifika a vývoj dětského výtvarného projevu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se specifiky výtvarného projevu dítěte. Vymezit obdobné, společné a odlišné znaky výtvarného projevu umělce a dítěte. Charakterizovat dispozice dětí pro estetické činnosti a činitele jejich rozvoje. Vymezit předpoklady pro úspěšnou činnost ve výtvarné výchově. Věnovat se zákonitostem a specifikům vývoje dětského výtvarného projevu, dále pak vývoji tvořivých schopností dětí a funkci hry. Popsat znaky dětského výtvarného projevu.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka se aktivně podílí na diskuzi v rámci výuky, porovnává dětské výtvarné práce z hlediska věku dětí, určí znaky dětské výtvarné tvorby na příkladu. Vypracuje referát a prezentuje i obhájí svou práci v rámci semináře. Složí písemnou zkoušku - test.
|
Obsah
|
1. Výtvarné umění a výtvarná výchova. Co je to "uměleckost", co "výtvarnost"?
2. Výtvarný projev umělce a výtvarný projev dítěte
3. Parametry současné výtvarné výchovy? Soudobé pojetí výtvarné výchovy
4. Předpoklady a dispozice pro estetické činnosti a činitelé jejich rozvoje
5. Specifika vývoje dětského výtvarného projevu
6. Spontánní dětský výtvarný projev
7. Piagetova stádia vývoje myšlenkových operací a vývoj dětského výtvarného projevu
8. Tvořivost, výtvarná tvorba, vývoj tvořivých schopností dětí
9. Znaky dětského výtvarného projevu
10. Diagnostické možnosti dětské kresby
11. Typologie osobnosti a typologie výtvarného projevu
12. Výtvarná výchova "integrovaná" do všeobecného vzdělávání
13. Rozvažování vyučujícího o přípravě výtvarné činnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK, 2005.
-
Základní:
Read, Herbert. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967.
-
Základní:
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011.
-
Základní:
Uždil, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN, 1976.
-
Rozšiřující:
Gardner, Howard. Art Education and Human Development. Los Angeles, 1990.
-
Rozšiřující:
Blohm Manfred (ed.). Kunstpädagogische Stichworte. Hannover: Fabrico Verlag, 2016.
-
Doporučená:
Kucharská, Anna; Májová, Ludmila. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: UK, 2005.
-
Doporučená:
Piaget, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.
-
Doporučená:
Babyrádová, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porovnat výtvarný projev dítěte a umělce; |
charakterizovat výrazové prostředky výtvarného projevu; |
určit charakteristické znaky jednotlivých směrů moderního umění. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně se zapojovat do diskuze o výtvarném výrazu, projevu i tvorbě; |
vyhledávat odborné zdroje a pracovat s nimi tvůrčím způsobem. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat specifika a vývojové fáze dětského výtvarného projevu; |
charakterizovat vývoj tvořivých schopností v dětství; |
určit charakteristické znaky dětského výtvarného projevu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
porovnat dětské výtvarné práce vzájemně z hlediska vyjadřovacích prostředků i obsahu; |
rozvíjet dětský výtvarný projev ve vztahu k věku dětí a jejich schopnostem. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|