|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / TPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
TPR
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Prostor. a objektová tvorba (pro vzděl.)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Prostorová a objektová tvorba
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s výtvarnou tvorbou, která užívá jako hlavní výrazové prostředky tvar, objem, světlo, prostor a materiál. Studující si prakticky ověřují možnosti těchto prostředků ve vazbě na podněty umění 20. a 21. století. V reflexi a v interpretaci sledují souvislosti mezi vlastní výtvarnou tvorbou, výtvarným uměním a výtvarnou výchovou u žáků předškolního a mladšího školního věku.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování 6 prostorových výtvarných úkolů s reflektivními komentáři. Zpracování fotodokumentace řešení úkolů. Vložení příslušné fotodokumentace a textů do Artfolia v daném termínu.
|
Obsah
|
1.Prostorová a objektová tvorba v umění minulosti a současnosti - obrazový a dialogický vstup do problematiky. Nástin úkolů, námětů a výtvarných forem, které přichází v úvahu pro individuální výběr semestrálních úkolů. 2.Stírání hranic mezi tradiční sochařskou tvorbou a objektovou tvorbou. Řešení vybraných výtvarných úkolů založených na uplatnění technologických přístupů z obou oblastí v jedné výtvarné formě. 3.Formování zvoleného materiálu s cílem opatřit jej významem; testování významových/výrazových možností a řemeslného zvládání dostupných materiálů. 4.Tvorba objektů z už hotových vybraných prvků; vytváření proměnlivých či fixovaných asambláží z nalezených předmětů s předem daným či dodatečně vloženým významem (námětem). 5.Proměňování významů už hotových ("nalezených") objektu na základě výtvarného zasahování (ozvláštňování) nebo zasazováním vybraných objektů do jiných prostředí či kontextů atp. 6.Obrazové uvedení do problematiky úkolů na bázi architektonických řešení. Experimenty s prostorovými prvky tvarově a materiálově různorodých, které směřují k utváření architektonických celků (viz bod 4.)
Činnosti mají převážně podobu hry a experimentu. Řešení výtvarných úkolů doplňují texty, v nichž jsou analyzovány a popsány vazby seminárních aktivit (úkolů) na oblast výtvarné kultury a umění, a na výtvarnou výchovu v MŠ či na 1. stupni ZŠ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Doporučená:
Cikánová, Karla. Objevujte s námi textil. V Praze : Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-85-9.
-
Doporučená:
Cikánová, Karla. Objevujte s námi tvar. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Doporučená:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
46
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student prokazuje dovednosti dovednosti v oblasti prostorové tvorby na úrovni středoškolského vzdělání; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student - orientuje se v prostorových projevech výtvarné kultury a umění minulosti a současnosti v míře potřebné pro pedagogickou činnost v mateřské škole: rozlišuje výtvarné prostorové artefakty minulosti a současnosti z hlediska formy, v případě všeobecně známých prostorových projevů i z hlediska techniky a stylu, schopnost rozlišení potvrzuje v jejich pojmenování a v jednoduché formální analýze, prokazuje znalost základních pojmů, myšlenek a faktů z oblasti výtvarné prostorové tvorby, znalost prokazuje zejména správným užíváním příslušné odborné teminologie, - zná a ve vlastní tvorbě využívá základní výrazové možnosti linie, plochy, barvy, světla a materálu v souvislosti s prostorovou tvorbou, zvládá základní technicko-řemeslné postupy v oblasti prostorové tvorby, v této souvislosti je schopen navrhovat jednoduché výtvarné hry a experimenty pro děti v mateřské škole, - nalézá souvislosti mezi vlastním či jiným prostorovým výrazem a konkrétními projevy výtvarné kultury a umění, závěry hledání je schopen verbalizovat a vyjádřit v písemné formě |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|