|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / TUKV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
TUKV
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Teorie výtv. umění v kontextu výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Teorie výtvarného umění v kontextu výchovy
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenta náhledem na úlohu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání a v kultivaci populace, zejména v kontextu multidisciplinárního přístupu. V této souvislosti jej také vybavit souborem interdisciplinárně funkčních pojmů, Získat znalosti základních teorií, které vysvětlují a ovlivňují umění a výchovu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet
- úspěšné zvládnutí písemného testu zaměřeného na prokázání znalosti významu pojmů, obsahem a rozsahem vázaných na problematiku probíranou v přednáškách.
Zkouška
Studující prokáže znalost obsahu (pojmy, fakta, teorie) probíraného v přednáškách.
|
Obsah
|
1. Teorie a dějiny umění a výchovy: uvedení do problematiky
2. Proměny pojetí umění a jejich dopad do výchovy
3. Výtvarný výraz v "estetickém" a v "mimetickém" pojetí umění
4. Konec umění: prezentace názorů na tzv. "konec umění" s oporou v textech A. C. Dantoa a H. Beltinga
5. Situace dějin umění podle L. Kesnera
6. Vizuální teorie, jejich místo v umění a ve výchově
7. Funkční pohled na umění a výchovu
8. Poznávací funkce umění a výtvarné edukace: světatvorba a fikční světy v umění a ve výchově
9. Sémiotické přístupy v teorii umění a v teorii výtvarné edukace
10. Symbol v umění a ve výchově a jeho teorie
11. Umění a výchova v jiných kulturních kontextech: kulturní podmíněnost umění a výtvarné edukace
12. Multidisciplnarita v umění a ve výchově: hranice oborových kompetencí
13. Umění ve vzdělávacích kontextech: mapování podob výtvarných uměleckých aktivit v různých oblastech vzdělávání. vymezení pozice výtvarných uměleckých aktivit (tvorba a vnímání) v současném všeobecném vzdělávání
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zálešák, Jan. Minulá budoucnost. Brno, 2013.
-
Základní:
Slavík, Jan. Multidisciplinární komunikace : problém a princip všeobecného vzdělávání. Vyd. 1. V Praze : Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-199-0.
-
Základní:
Freeland, Cynthia A. Teorie umění. Praha, 2011.
-
Rozšiřující:
Tomáš Kulka; Denis Ciporanov (eds.). Co je umění?. Červený Kostelec, 2010.
-
Rozšiřující:
Liessmann, Konrad Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc, 2000.
-
Rozšiřující:
Prokop, Dušan. Kultura, estetično, umění. Praha, 2014.
-
Rozšiřující:
Svoboda, Jiří A. Počátky umění. Praha, 2011.
-
Rozšiřující:
Hicks, Alistair. Průvodce světem současného umění. Zlín, 2017.
-
Rozšiřující:
Panofsky, Erwin. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha, 2014.
-
Rozšiřující:
Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
-
Rozšiřující:
Berger, John. Způsoby vidění. Praha, 2016.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit pojmy, fakta a myšlenky z oblasti ve výtvarné kultury na úrovni gymnáziálního vzdělání. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
formulovat argumenty pro obhajobu významu umění a uměleckých aktivit v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání; |
popsat některé teoretické přístupy k umění minulosti a současnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uplatňovat v diskuzích o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání odbornou a přesvědčivou argumentaci; |
rozpoznat na základě odborné sebereflexe situace vyžadující angažmá jiného odborníka; |
prokazovat značnou míru pochopení a porozumění v situacích vyžadujících zaujetí kulturně či oborově odlišného hlediska/stanoviska. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|