|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / UVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
UVV
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Od umění k výtvarnému výrazu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je hlubší povědomí studujících o výtvarném (uměleckém) výrazu, které je nezbytné pro jejich práci v ostatních předmětech zaměřených na výtvarnou výchovu. Studující jsou vedeni k uvědomění si jeho podstatných rysů a stránek, kterými se vyčleňuje z ostatních vizuálních výrazů. Děje se tak v úzké vazbě na vlastní řešení výtvarných úkolů. Učí se přitom nejenom interpretovat výsledný výtvarný výraz, ale i reflektovat a interpretovat jeho tvorbu. V zaobírání se výrazem prolínají uvažování v osobní, ve společenské (kulturní) a v profesní učitelské rovině. Nedílnou součástí předmětu je vztahování řešení výtvarných úkolů k soudobým tendencím výtvarného umění. Vzhledem k tomu, že se jedná o uvádění do problematiky, jsou pro výtvarné úkoly doporučeny zejména kresebné a malířské aktivity.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
vypracovat soubor 6 seminárních úkolů s reflektivními komentáři;
odevzdat fotodokumentaci procesu a výsledků řešení výtvarných úkolů;
zúčastnit se exkurze ve vybrané galerii výtvarného umění vycházející z aktuální nabídky výstav a stálých expozic;
zúčastnit se minimálně 75% seminářů.
|
Obsah
|
1. Výtvarný výraz a jeho vztahy k ostatním typům výrazu
2. Základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a umění
3. Významní představitelé umění 20. a 21. století
4. Úvod k současnému výtvarnému umění a jeho výrazovým možnostem
5. Aktuální události současné umělecké scény
6. Forma, technika a styl výtvarných projevů, a jejich pojmenování
7. Základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, tvaru, barvy a materiálu ve výtvarné tvorbě
8. Výrazové možnosti soudobého umění jako inspirační východisko v koncepci výtvarného úkolů
9. Výtvarný zážitek z hlediska jeho současné teorie. Aplikace poznatků o výtvarném zážitku
10. Způsoby realizace výtvarných úkolů a rozvíjení vlastních výtvarných (uměleckých) záměrů
11. Reflexe výtvarných úkolů v osobní, společenské (kulturní) i profesní učitelské rovině
12. Způsoby prezentace procesu a výsledků řešení výtvarných úkolů
13. Dětský výtvarný projev v kontextu výtvarné kultury a umění
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
-
Základní:
Slavík, Jan. Výtvarný výraz - nástroj arteterapie. Arteterapie : časopis České arteterapeutické asoci. 2006.
-
Doporučená:
Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
-
Doporučená:
Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra. Lehrerkompetenzen im Fach Bildnerische Erziehung in der Tschechischen Republik - Transfer des Referenzrahmens in die Lehrerbildung. In Wagner, E., Schönau, D. (Eds.). Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy - Prototyp. Münster - New York: Waxmann, 2016. ISBN 978-3-8309-3428-8.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání.. Ústí nad Labem: UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Doporučená:
CIKÁNOVÁ, Karla. Tužkou, pastelkami nebo počítačovou myší: [praktické náměty na výtvarné a environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-082-6.
-
Doporučená:
Podlipský, R., Vančát, J., Uhl Skřivanová, V., Zikmundová, V. (eds.). Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Doporučená:
Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Umělci v mateřské škole : aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.
-
Doporučená:
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Doporučená:
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury; |
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů se zohledněním společenskohistorických kontextů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat charakteristické prostředky zvoleného uměleckého díla; |
zohledňovat vlastnosti různého materiálu při tvorbě; |
využívat některé výtvarné techniky a postupy. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět problematice výtvarného výrazu v míře potřebné pro zacházení s ním v pedagogické práci v mateřské škole; |
pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
porozumět konceptům zvolených uměleckých děl; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
experimentovat s výrazovými možnosti výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
uplatňovat výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu a prostoru; |
uplatňovat osobní prožitky, znalosti a zkušenosti při vlastní výtvarné tvorbě; |
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Skupinová výuka, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|