|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ZAKVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ZAKVK
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Zážitk. aktivity v kontex. viz. kultury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
38 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmětným polem tohoto kurzu jsou pojetí výchovy uměním, která se přibližují různým oborům expresivní psychoterapie svým důrazem na osobnostní a skupinovou reflexi odvozovanou z uměleckého zážitku. Specifickým rysem předmětného pole je vzájemné prolínání obecně kulturní, resp. umělecké, a osobnostní problematiky. Cílem kurzu je vybavit účastníka kurzu kompetencemi pro rozhodování ve vedení zážitkového výcviku v malých sociálních skupinách.
|
Požadavky na studenta
|
1.Požadavky na studenta
zápočet : - 1. Introspektivní reflektivní zápis osobní zkušenosti ze 70% jednotlivých technik a námětů , které proběhnou na seminářích. V případě aktivní účasti postačuje "deníkový záznam".V případě neúčasti studenta na semináři vypracování zážitkové techniky a reflexe nejméně 1 list A4 strojopisného textu doplněná o fotografii vypracovaného artefaktu (obě formy doložit k závěrečné seminární práci)
- vypracování práce :" Přínos osobní zkušenosti ze semináře ZAKVK pro budoucí praxi" na 5 listů A4 strojopisného "přímého" textu.
zkouška:
- hloubková znalost jednoho vybraného tématu (vypracovaného na 4 normostrany textu + seznam použité literatury) a orientační (ale dostačující) znalost v ostatních tématech
struktura reflexe z jednotlivých seminářů - text v rozsahu 1-2 normostrany , zaměřený na subjektivně důležité okamžiky v semináři: - 1) stručný popis aktivity a dění v semináři - 2)významné okamžiky v kontextu tvůrčího procesu a zdůvodnění - 3) významné okamžiky v průběhu reflexe a zdůvodnění - 4) subjektivně významné osoby v daném semináři a zdůvodnění - 5)shrnutí významu dění na semináři pro osobní přínos a zdůvodnění
|
Obsah
|
1. 1. Proměna pojetí výtvarné výchovy v současném školství a z toho vyplývající nároky na pedagogy 2. Psychoterapie , základní cíle a nástroje. Její význam pro arteterapii a pedagogiku 3. Arteterapie , základní cíle a nástroje a její význam pro současnou výtvarnou výchovu, možnosti uplatnění některých modifikovaných metod a cílů ve výtvarné výchově 4. Klíčové průniky a rozdíly mezi psychoterapií, arteterapií a výtvarnou výchovou 5 Psychologické aspekty expresivní tvorby- paměť a její vliv na aktuální poznání člověka , okamžik "teď a tady", teorie mentalizace, pretend modus a fikční svět 6. Psychodynamické pojetí v arteterapii 7. Arteterapie orientované na člověka 8. Individuální práce s klientem v arteterapii - možnosti a limity 9. Skupinová práce v arteterapii- možnosti a limity 10. Interpersonální učení v arteterapii a jeho význam pro práci se skupinou,korektivní emoční zkušenost,zpětná vazba,reflektivní dialog 11. Komunikace, pravidla a hranice v arteterapeutické vztahu 12 Význam diagnostiky a interpretace v psychoterapii (arteterapii) a výtvarné výchově 13. Etický kodex v arteterapii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Základní:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Základní:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Základní:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Doporučená:
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
Doporučená:
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
-
Doporučená:
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Doporučená:
Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
-
Doporučená:
Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
-
Doporučená:
Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
-
Doporučená:
Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
-
Doporučená:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
127
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
pozitivní a aktivní vztah k vizuální expresivní tvorbě, vizuální kultuře obecně, zážitkové pedagogice, psychologii a arteterapii |
Získané způsobilosti |
A. Teoretická část
1. V interaktivním teoretickém vstupu (45- 60 min) poznávají informace a jejich vzájemné souvislosti z oblasti konstruktivistické pedagogiky a artefiletiky, psychologie a arteterapie, které jsou významné pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci.
2. Poznávají a učí se psychosociální jevy, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu.
3. Danou teorii propojují s osobní zkušeností, uvažují, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladují porozumění přednášeným tématům.
4. V předložených konkrétních mikrokazuistikách identifikují , analyzují a interpretují klíčové prvky, které určovaly průběh dané situace, následně je abstrahují do obecnějších kategorií a přiřazují jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii.
B. Praktická část
1. Na námět zadaný lektorem vytvoří v průběhu 30-45 min výtvarnou skicu různými výtvarnými technikami.
2. Následně reflektují ve skupině jednotlivé tvůrčí procesy a vzniklé artefakty.
3. V reflexi identifikují momenty, které byly pro vznik a podobu daného díla klíčové.
4. (Auto)diagnostikují, analyzují a interpetují vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora.
5. (auto)diagnostikují, analyzují, interpretují a hodnotí vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě zážitku z výtvarné tvorby a její reflexe.
6. Realizují pohyb tam a zpět mezi teorií a přímým zážitkem, tj. operacionalizují poznatky z teoretické části kurzu na realitu přímo zážitku v kurzu a abstrahují a konstruují obecně platné zákonitosti, které se vztahují k práci se zážitkem výtvarného výrazu.
7. V individuální části písemné reflexe prostřednictvím časového odstupu získávají potřebnou distanci k revizi poznání získaného v přímém zážitku. Diagnostikují , interpretují a hodnotí význam osobního zážitku ze zážitkové akce v kontextu běžné reality života .
8. V závěrečné seminární práci diagnostikují, interpretují a hodnotí vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na sebepoznání jedince, vliv na jeho psychickou kondici a psychosociální dovednosti a jejich rozvoj.
9. Následně pak hodnotí průběh semináře, jeho silné a slabé stránky a případně navrhuje postupy, jakým způsobem upravit obsah a průběh kurzu, aby lépe splňoval sledované cíle.
|
Vyučovací metody |
- Skupinová výuka
- Kooperativní výuka
- Diskuse
- Dialogická výuka
- Výuka podporovaná multimédii
- Prezentace práce studentů
- Demonstrace dovedností
- Studium metodou řešení problémů
- Samostatná práce studentů
- Samostudium literatury
- Studium textů
|
Hodnotící metody |
- Seminární práce
- Portfolio
- Individuální prezentace na semináři
- Kvalita zpracovaného referátu
- Demonstrace dovedností při semináři
- Skupinová prezentace na semináři
- Průběžná evaluace
- Autoevaluace
|
|
|
|