|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ZAZVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ZAZVK
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Zážitk. aktivity v kontex. viz. kultury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVK/ZAKVK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmětným polem tohoto kurzu jsou pojetí výchovy uměním, která se přibližují různým oborům expresivní psychoterapie svým důrazem na osobnostní a skupinovou reflexi odvozovanou z uměleckého zážitku. Specifickým rysem předmětného pole je vzájemné prolínání obecně kulturní, resp. umělecké, a osobnostní problematiky. Cílem kurzu je vybavit účastníka kurzu kompetencemi pro rozhodování ve vedení zážitkového výcviku v malých sociálních skupinách.
|
Požadavky na studenta
|
1.Požadavky na studenta: Zpracování seminární práce analytického charakteru a průběžné reflektivní bilance z jednotlivých hodin seminářů.
zápočet : - Introspektivní reflektivní zápis osobní zkušenosti ze 70% jednotlivých technik a námětů , které proběhnou na seminářích. V případě aktivní účasti postačuje "deníkový záznam". V případě neúčasti studenta na semináři vypracování zážitkové techniky a reflexe nejméně 1 list A4 strojopisného textu doplněná o fotografii vypracovaného artefaktu (obě formy doložit k závěrečné seminární práci)
- vypracování práce :" Přínos osobní zkušenosti ze semináře ZAKVK pro budoucí praxi" na 5 listů A4 strojopisného "přímého" textu.
zkouška: - hloubková znalost jednoho vybraného tématu (vypracovaného na 4 normostrany textu + seznam použité literatury) a orientační (ale dostačující) znalost v ostatních tématech
struktura reflexe z jednotlivých seminářů - text v rozsahu 1-2 normostrany , zaměřený na subjektivně důležité okamžiky v semináři: 1) stručný popis aktivity a dění v semináři 2)významné okamžiky v kontextu tvůrčího procesu a zdůvodnění 3) významné okamžiky v průběhu reflexe a zdůvodnění 4) subjektivně významné osoby v daném semináři a zdůvodnění 5)shrnutí významu dění na semináři pro osobní přínos a zdůvodnění
|
Obsah
|
1. Proměna pojetí výtvarné výchovy v současném školství a z toho vyplývající nároky na pedagogy. Etický kodex v arteterapii
2. Psychoterapie, základní cíle a nástroje. Její význam pro arteterapii a pedagogiku
3. Arteterapie, základní cíle a nástroje a její význam pro současnou výtvarnou výchovu, možnosti uplatnění některých modifikovaných metod a cílů ve výtvarné výchově
4. Klíčové průniky a rozdíly mezi psychoterapií, arteterapií a výtvarnou výchovou
5 Psychologické aspekty expresivní tvorby- paměť a její vliv na aktuální poznání
člověka, okamžik "teď a tady", teorie mentalizace, pretend modus a fikční svět
6. Psychodynamické pojetí v arteterapii. Arteterapie orientované na člověka
7. Individuální práce s klientem v arteterapii - možnosti a limity. Skupinová práce v arteterapii- možnosti a limity
8. Interpersonální učení v arteterapii a jeho význam pro práci se skupinou, korektivní emoční zkušenost, zpětná vazba, reflektivní dialog
9. Komunikace, pravidla a hranice v arteterapeutické vztahu
10.Význam diagnostiky a interpretace v psychoterapii (arteterapii) a výtvarné výchově
Předmět Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem:
Osobnostní a sociální rozvoj: Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury aplikují témata Osobnostního a sociálního rozvoje v oborovém kontextu prostřednictvím sebezkušenosti a sebereflexe v expresivním výtvarném zážitku
Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Zážitkové aktivity v kontextu vizuální kultury jsou v teoretické i aplikační úrovni zaměřeny na vztah mezi lidskou psychikou a expresivním výtvarným zážitkem
Základy reflexe a hodnocení kvality výuky téma reflexe a sebereflexe a reflexe procesu práce s výtvarným expresivním zážitkem je jedním z nejdůležitějších v předmětu
Vývojová psychologie expresivní, výtvarný proces a práce s ním je plně determinován vývojovými aspekty lidské psychiky, v předmětu jsou aplikovány teoreticky i prakticky poznatky z vývojové psychologie.
V předmětu se odehrávají přípravné aktivity pro úspěšnou realizaci náslechové praxe a její kvalitní reflexi v kontextu Schönovy koncepce reflektivního praktika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Základní:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Základní:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Základní:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Doporučená:
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
Doporučená:
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
-
Doporučená:
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Doporučená:
Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Doporučená:
Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
-
Doporučená:
Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
-
Doporučená:
Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
-
Doporučená:
Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
-
Doporučená:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
127
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou potřebné specifické předpoklady;
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou potřebné specifické předpoklady;
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní fakta, pojmy a vzájemné vztahy z oblasti konstruktivistické pedagogiky, artefiletiky, psychologie a arteterapie klíčových pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní psychosociální procesy, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu s důrazem na seberozvoj jedince a podporu růstové koheze skupiny; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat a dokladovat korektním pojmenováním nabyté teoretické znalosti z oblasti psychologie, arteterapie a artefiletiky na osobní zkušenost s reálným výtvarným zážitkem; |
realizovat na námět zadaný lektorem výtvarné skici různými výtvarnými technikami a postupy; |
analyzovat a interpretovat v reflektivním dialogu vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora; |
analyzovat, interpretovat a hodnotit vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě výtvarného zážitku a jeho reflexe; |
analyzovat a interpretovat význam osobního zážitku z tvůrčího procesu a jeho interpretace v kontextu běžné reality života; |
zaujímat psychickou distanci od výtvarného zážitku k revizi okamžitého poznání po "akci" prostřednictvím písemné reflexe a časového odstupu; |
analyzovat a hodnotit prostřednictvím závěrečné seminární práce vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na psychosociální rozvoj jedince; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|