|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ZVG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ZVG
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Základy vizuální gramotnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
143 / -
|
0 / -
|
17 / 29
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
UUD/ZVK
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obsah předmětu: Nástin modelů vizuálního vnímání, podmínky jejich proměn. Současné vizuání teorie.
Klíčová slova: znak, sémiotika, sémantika, obrazová komunikace, interakce subjektivit, pluralitní přístup ke světu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou odhalování struktur vizuální zkušenosti. Na základě analýzy kazuistik vizuální zkušenosti poskytnout inspiraci a nástroje k poučenému interpretování současné vizuální kultury, která je stále více založena na obrazové komunikaci. Posílit kompetence studentů v oblasti vědomého zacházení s obrazy.
|
Požadavky na studenta
|
Na zápočet student zpracuje seminární projekt se zadaným nebo vybraným námětem a odevzdá ho v požadované kvalitě a formě (upřesnění viz courseware).
Zkouška:
1/ písemný test a jeho úspěšné složení(min 60%)
Na termín testu se student přihlásí prostřednictvím portálu. Test lze opakovat pouze jednou, a to v termínu stanoveném vyučující a zveřejněném na portále.
2/ ústní pohovor
Student si vylosuje 2 pojmy, na kterých prokáže znalost jejich významu (úroveň 1), vzájemného vztahu (úroveň 2) a zasazení do širšího oborového kontextu v rozsahu přednášek (úroveň 3). Dosažená úroveň je úměrná známce, přičemž úroveň 3 je rovna hodnocení "výborně".
Výsledek písemného testu bude zahrnut do hodnocení studentových znalostí spolu s výsledkem ústní zkoušky.
|
Obsah
|
Obsah předmětu: Nástin modelů vizuálního vnímání, podmínky jejich proměn. Současné vizuání teorie.
Klíčová slova: znak, sémiotika, sémantika, obrazová komunikace, interakce subjektivit, pluralitní přístup ke světu.
22.9. Koncepce vizuální gramotnosti.
29.9. Úvod do problematiky vztahů mezi výtvarnou edukcí a vizuální kulturou. Koncept, prekoncept.
6.10. Fyziologie vnímání. Obecné zákonitosti a individuální rozdíly ve vnímání. Problematika synestézie. Optické klamy.
13.10. Teorie inteligence a vizuální gramotnost.
20.10. Obrazová komunikace. Základní terminologie k nauce o znacích. Modely vnímání. Teorie masové komunikace.
(27.10. Návštěva kolokvia v rámci festivalu Animánie)
3.11. Současné vizuální teorie, Kesner. Vnímání statického obrazu. Fotografie, Flusser.
10.11. Vnímání pohyblivého obrazu. Film, Plazewski, Deleuze. Umělecké dílo ve věku reprodukovatelnosti, Benjamin.
24.11. Jazyk nových médií, Manovich, Bourriaud. Současný grafický design a reklama, východiska.
1.12. Vizuální komunikace ve školních podmínkách, RVP ZŠ a GV, obor výtvarná výchova.
8.12. Souhrnné opakování.
15.12. Písemný test.
22.12. Udělování zápočtů. Předtermín zkoušky.
---> pokud vyučující nestanoví jinak, seminář studenti využijí k samostudiu textů zadaných na jednotlivých přednáškách. Tyto texty budou předpokladem pro snadnější porozumění problematice a přednášky na ně svým obsahem navážou. Předložené texty budou součástí zkoušené látky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Jan Mašek, Ph.D. (100%),
PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Jan Mašek, Ph.D. (100%),
PhDr. Vladimíra Zikmundová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu s. 16 - 24. Výtvarná výchova, roč.44, mimořádné číslo, s. 16-24, 2004.
-
Základní:
Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. Současné metodologické přístupy a strategie pedago. 2006.
-
Základní:
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Základní:
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Základní:
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Základní:
Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
Základní:
Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: B., W.: dílo a jeho zdroj. Praha, 1979.
-
Základní:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Základní:
Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
-
Základní:
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Rozšiřující:
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Rozšiřující:
Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha.
-
Rozšiřující:
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Rozšiřující:
Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970.
-
Doporučená:
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
Doporučená:
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
-
Doporučená:
Thein, Karel. Rychlost a slzy : filmové eseje. V tomto souboru vyd. 1. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-073-7.
-
Doporučená:
Kol.autorů. Teorie masové komunikace. Karolinum Praha, 1996.
-
Doporučená:
Foucault, Michel. Toto nie je fajka. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1994.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní znalost historie umění a základní orientace v současné vizuální kultuře. |
Získané způsobilosti |
Student dokáže z hlediska své osobní zkušenosti a na podkladě získaných vědomostí interpretovat současnou vizuální kulturu, která je stále více založena na obrazové komunikaci. Získá kompetence v oblasti vědomého zacházení s obrazy.
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s aktivizací
- Přednáška s diskusí
- Výuka podporovaná multimédii
- Samostudium studentů
- Samostudium literatury
- Studium textů
- Přednáška
- Seminář
|
Hodnotící metody |
- Test
- Ústní zkouška
- Portfolio
|
|
|
|