|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UJP / CAU3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UJP
/
CAU3
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Čeština pro akademické účely 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
11 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz akademické češtiny je určen zahraničním studentům (nerodilým mluvčím) studijních programů ZČU v českém jazyce, kteří dosáhli úrovně B1+ dle SERR. Studenti se v kurzu seznamují nejen s gramatickými jevy a slovní zásobou, ale i se sociokulturními zvyklostmi, jejichž znalost je potřebná pro studium na české univerzitě. Kurz připravuje na dosažení úrovně B2 dle SERR.
Kurz UJP/CAU3 volně navazuje na kurz UJP/CAU2.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
1. Absolvování průběžného testu.
2. Splnění závěrečného testu (min 75 %).
3. Písemná práce na zadané téma (300 slov).
4. Prezentace (10 min).
Zkouška:
Ústní zkoušku tvoří dvě části - monolog na zadané téma a dialog s vyučujícím (příp. s jiným studentem) na základě zadané komunikační situace. Celková známka je souhrnným hodnocením obou částí. Témata vycházejí z obsahu výuky.
|
Obsah
|
1. týden
Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Komunikativní aktivity, testování jazykových znalostí a dovedností.
2. týden
Odborný styl - opakování a shrnutí dosavadních znalostí. Útvary odborného stylu - srovnání. Práce s textem. Větné transformace.
3. týden
Struktura odborného textu. Proces vzniku odborného textu. Poznámkový aparát. Zdroje informací. Citace. Práce s textem.
4. týden
Odborný styl - anotace, abstrakt, résumé. Klíčová slova. Práce s textem.
5. týden
Odborný styl - odborný popis.
6. týden
Průběžný test.
7. týden
Sekundární prepozice. Slovesná substantiva a adjektiva.
8. týden
Slovotvorba neboli tvoření slov. Původ a příbuznost slov.
9. týden
Výslovnost - obtížnější případy. Spisovná versus nespisovná čeština - výslovnost.
10. týden
Diakritika. Délka slabik. Měkké a tvrdé slabiky. Pravopis - opakování a rozšíření znalostí, konsonanty.
11. týden
Skladba - základní pravidla české syntaxe. Větné členy a jejich rozvíjení. Práce s textem.
12. týden
Závěrečný test.
13. týden
Oprava testu. Evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kocourková, P., Vaněk, M., Zelenková, V. Čeština pro studium.
-
Rozšiřující:
Nekovářová, Alena. Čeština pro život 2: 15 moderních konverzačních témat = Czech for life = Tschechisch fürs Leben.. Praha: Akropolis, 2012.
-
Doporučená:
Adamović, Ana; Hrdlička, Milan. Basic Czech III. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1796-1.
-
Doporučená:
Kestřánková, Marie; Šnaidaufová, Gabriela; Kopicová, Kateřina. Čeština pro cizince : úroveň B1 : [vhodná pro všechny národnosti]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3345-3.
-
Doporučená:
Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, D. Čeština pro cizince : úroveň B2. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-266-0178-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování kvalifikační práce [52-468]
|
5
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
4
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
10
|
Celkem
|
95
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyjmenovat zásady tvorby a přednesu prezentace, pojmenovat nejčastější chyby |
- rozlišit tvary vztažných zájmen |
- vyjmenovat základní slovní zásobu vztahující se k běžnému užívání počítače |
- pojmenovat základní znaky a jazykové prostředky odborného stylu |
- rozlišit slova cizího původu |
- rozlišit prepozice příčiny a důsledku |
- rozlišit standardní a substandardní jazykové prostředky |
- vyjmenovat různé způsoby a strategie efektivního zápisu z přednášek |
- rozlišit výklad a úvahu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- připravit a přednést prezentaci na známé téma |
- správně používat tvary vztažných zájmen |
- správně definovat předměty, osoby, jevy a činnosti |
- popsat činnosti vykonávané při práci na počítači, vysvětlit pracovní postup |
- analyzovat v mluveném i psaném projevu slova cizího původu |
- analyzovat text z pohledu užívaných jazykových prostředků a přiřadit ho k textům odborným či administrativním |
- analyzovat v psaném, ale i mluveném textu prepozice příčiny a důsledku |
- písemně zachytit hlavní myšlenky mluveného výkladu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- pojmenovat jednotlivé části odborného textu |
- rozlišit vybrané útvary odborného stylu (referát, prezentace, odborný článek, odborný popis atd.) |
- rozlišit anotaci, abstrakt, résumé a pojmenovat jejich základní charakteristické znaky |
- rozlišit tvary sekundárních prepozic |
- rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv |
- pojmenovat hlavní způsoby tvoření slov v češtině |
- rozlišit významy nejužívanějších předpon a přípon v češtině |
- pojmenovat diakritická znaménka v češtině a popsat jejich funkci, rozlišit krátké a dlouhé slabiky a měkké a tvrdé konsonanty |
- pojmenovat základní pravidla českého pravopisu, psaní i/í x y/ý po konzonantech (zejména měkkých a tvrdých) |
- pojmenovat základní znaky větné struktury v češtině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat vybrané útvary odborného stylu na základě jejich charakteristických znaků |
- napsat anotaci, abstrakt a résumé vybraného odborného textu |
- používat ve svém projevu nejrozšířenější sekundární prepozice |
- používat ve svém projevu slovesná substantiva a adjektiva ve správných tvarech |
- analyzovat slovo z hlediska slovotvorby |
- používat ve svém projevu nejrozšířenější předpony a přípony ve správném významu |
- ve svém písemném projevu správně používat diakritická znaménka |
- ve svém písemném projevu správně používat i/í a y/ý po měkkých a tvrdých konzonantech |
- tvořit věty i výpovědi v souladu se základními pravidly české skladby |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
E-learning, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|