Hlavním tématem práce je problematika "postižených", a to na příkladu lidí se zrakovou vadou. Práce se snaží na danou tematiku nahlížet z antropologické perspektivy, za pomoci antropologických teorií a teorií z oboru disability studies, jež z velké části čerpá ze sociální a kulturní antropologie. Snahou je předložit možné nestigmatizující alternativy, jak zacházet s pojmem "postižení" a dále relativizovat pojetí, že na lidi s postižením se hledí jako na "jiné", "abnormální", nemocné atd. Jako metody sběru dat byly zvoleny za prvé polostrukturované rozhovory, které byly vedeny s nevidomými lidmi, kteří přišli o zrak v průběhu svého života. Jako druhá metoda bylo (zúčastněné) pozorování jejich každodenního života, kdy byly zjišťovány podoby možné stigmatizace ze strany majoritní společnosti.
Anotace v angličtině
The main topic of this work is the problems of the "disabled", specifically people with sight handicap. This work tries to use anthropological point of view, supported by anthropological theories and theories from the field of disability studies, which are influenced by social and cultural anthropology. This position is to foreshadow non-stigmatizing alternatives, how to use the term "disability" and then I try to relativize the notion of looking at disabled people as "different", "abnormal", sick and so forth. As methods semistructured interviews with blind people who lost their sight during their life were elected, and also participant observation of their everyday life, specifically forms of possible stigmatization from major society.
Klíčová slova
Zrakově postižení, studium znevýhodnění, tělo a tělesnost, hendikep, stigma, stigmatizace, resocializace.
Klíčová slova v angličtině
Visually impaired, disability studies, handicap, body and bodiment, stigma, stigmatization, resocialization.
Rozsah průvodní práce
37 s. (53 403 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem práce je problematika "postižených", a to na příkladu lidí se zrakovou vadou. Práce se snaží na danou tematiku nahlížet z antropologické perspektivy, za pomoci antropologických teorií a teorií z oboru disability studies, jež z velké části čerpá ze sociální a kulturní antropologie. Snahou je předložit možné nestigmatizující alternativy, jak zacházet s pojmem "postižení" a dále relativizovat pojetí, že na lidi s postižením se hledí jako na "jiné", "abnormální", nemocné atd. Jako metody sběru dat byly zvoleny za prvé polostrukturované rozhovory, které byly vedeny s nevidomými lidmi, kteří přišli o zrak v průběhu svého života. Jako druhá metoda bylo (zúčastněné) pozorování jejich každodenního života, kdy byly zjišťovány podoby možné stigmatizace ze strany majoritní společnosti.
Anotace v angličtině
The main topic of this work is the problems of the "disabled", specifically people with sight handicap. This work tries to use anthropological point of view, supported by anthropological theories and theories from the field of disability studies, which are influenced by social and cultural anthropology. This position is to foreshadow non-stigmatizing alternatives, how to use the term "disability" and then I try to relativize the notion of looking at disabled people as "different", "abnormal", sick and so forth. As methods semistructured interviews with blind people who lost their sight during their life were elected, and also participant observation of their everyday life, specifically forms of possible stigmatization from major society.
Klíčová slova
Zrakově postižení, studium znevýhodnění, tělo a tělesnost, hendikep, stigma, stigmatizace, resocializace.
Klíčová slova v angličtině
Visually impaired, disability studies, handicap, body and bodiment, stigma, stigmatization, resocialization.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek." Cílem práce bude ukázat, jak se lidé se získanou vadou zraku (re)socializují do společnosti, do majoritní kultury, do které celý svůj dosavadní život patřili. Zjistit, jak svoji vadu akceptují, jak se s ní ztotožňují a jak přijímají nový status - status člověka s postižením, status invalidního člověka. Poukázat na to, jak jsou společností přijímáni a zaznamenat různé podoby stigmatizace.
Metodologie:
Zvolenou metodologií bude zúčastněné pozorování informátorů v běžném životě, polostrukturované a neformální rozhovory vedené s nevidomými lidmi. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny povinností studenta je účastnit se jej (v rámci vlastních časových možností).
Obecné zásady:
Nejpozději do 31.10.2014 (resp. ve školním roce, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student vedoucí práce základní teze diplomové práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou (resp. základní osnovu textu) rozsah 3 až 5 stran.
Nejpozději do 20.2.2015 (resp. ve školním roce, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student k posouzení vedoucí práce první (rozpracovanou) verzi diplomové práce.
Nejpozději do 31.3.2015 (resp. ve školním roce, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student k posouzení vedoucí práce finální verzi diplomové práce.
Zásady pro vypracování
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek." Cílem práce bude ukázat, jak se lidé se získanou vadou zraku (re)socializují do společnosti, do majoritní kultury, do které celý svůj dosavadní život patřili. Zjistit, jak svoji vadu akceptují, jak se s ní ztotožňují a jak přijímají nový status - status člověka s postižením, status invalidního člověka. Poukázat na to, jak jsou společností přijímáni a zaznamenat různé podoby stigmatizace.
Metodologie:
Zvolenou metodologií bude zúčastněné pozorování informátorů v běžném životě, polostrukturované a neformální rozhovory vedené s nevidomými lidmi. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny povinností studenta je účastnit se jej (v rámci vlastních časových možností).
Obecné zásady:
Nejpozději do 31.10.2014 (resp. ve školním roce, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student vedoucí práce základní teze diplomové práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou (resp. základní osnovu textu) rozsah 3 až 5 stran.
Nejpozději do 20.2.2015 (resp. ve školním roce, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student k posouzení vedoucí práce první (rozpracovanou) verzi diplomové práce.
Nejpozději do 31.3.2015 (resp. ve školním roce, ve kterém je plánována obhajoba práce) předloží student k posouzení vedoucí práce finální verzi diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1. Allport, G.W. 2004. O povaze předsudků. Praha: Prostor.
2. Becker, H.S. 1966. Outsiders:Studies in the Sociology of Deviance. NY: The Free Press.
3. Čálek, Oldřich et al. 1991. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
4. Goffman, Erving. 2003. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství.
5. Kasnitz, Devva, Shuttleworth, Russell P. 2001. Anthropology and disability studies. Disability Studies Quartely 21(3): 2-17.
6. Link, B. G., Phelan, J. C. 2001. Conceptualizing Stigma. Annual Review of Sociology. 27: 363-385.
7. Litvak, A. G. 1979. Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
8. Murphy, R. F. 2001. Umlčené tělo. Praha: Sociologické nakladatelství.
9. Schindlerová, Olga, Gůrová, Kateřina. 2007. Na ruce si nevidím: praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. Praha: Okamžik.
Seznam doporučené literatury
1. Allport, G.W. 2004. O povaze předsudků. Praha: Prostor.
2. Becker, H.S. 1966. Outsiders:Studies in the Sociology of Deviance. NY: The Free Press.
3. Čálek, Oldřich et al. 1991. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
4. Goffman, Erving. 2003. Stigma. Poznámky o způsobech zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství.
5. Kasnitz, Devva, Shuttleworth, Russell P. 2001. Anthropology and disability studies. Disability Studies Quartely 21(3): 2-17.
6. Link, B. G., Phelan, J. C. 2001. Conceptualizing Stigma. Annual Review of Sociology. 27: 363-385.
7. Litvak, A. G. 1979. Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
8. Murphy, R. F. 2001. Umlčené tělo. Praha: Sociologické nakladatelství.
9. Schindlerová, Olga, Gůrová, Kateřina. 2007. Na ruce si nevidím: praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. Praha: Okamžik.