Bakalářská práce se zabývá symbolikou květin ve vlámském a italském malířství 15. století. Díla předních představitelů (Jana van Eycka, Hanse Memlinga, Huga van der Goese, Roberta Campina, Rogiera van der Weydena, Sandra Botticelliho) jsou analyzována a popsána, včetně vysvětlení symboliky květin, které se vážou na výjevy ze života Panny Marie či k Ježíšovým pašijím.
V praktické části je pomocí znalostí z teoretické části vytvořen pracovní list pro muzejní a galerjní edukaci, cílený na žáky druhého a třetího stupně. Cílem pracovního listu je u žáků rozvinout vizuální gramotnosti a dovednosti k pochopení obrazů s bohatou symbolikou.
Bakalářská práce také obsahuje obrazové přílohy s výčtem květin, jejich umístěním v obraze a symboliku v daném kontextu obrazu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the symbolism of flowers in Flemish and Italian painting of the 15th century. The works of the leading exponents (Jan van Eyck, Hans Memling, Hugo van der Goes, Roberto Campino, Rogier van der Weyden, Sandro Botticelli) are analysed and described, including an explanation of the symbolism of flowers related to scenes from the life of the Virgin Mary or the Passion of Jesus.
In the practical part, a worksheet for museum and gallery education is created using the knowledge from the theoretical part, aimed at elementary and high school students. The worksheet aims to develop the pupils' visual literacy and skills to understand images with rich symbolism.
The bachelor thesis also includes image attachments listing the flowers, their placement in the image, and the symbolism within the context of the image.
Klíčová slova
symbolika, symbolika květin, sakrální umění, profánní umění, ikonografie, vlámští primitivové, renesance, italské malířství,galerijní edukace, Jan van Eyck, Hans Memling, Hugo van der Goes, Robert Campin, Rogier van der Weyden, Sandro Botticelli
Klíčová slova v angličtině
symbolism, sacred art, profane art, flowers, iconography, Flemish primitives, Renaissance, Italian painting, gallery education, symbolism of flowers, Jan van Eyck, Hans Memling, Rogier van der Weyden, Robert Campin, Sandro Botticelli
Rozsah průvodní práce
72 stran (121 433 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá symbolikou květin ve vlámském a italském malířství 15. století. Díla předních představitelů (Jana van Eycka, Hanse Memlinga, Huga van der Goese, Roberta Campina, Rogiera van der Weydena, Sandra Botticelliho) jsou analyzována a popsána, včetně vysvětlení symboliky květin, které se vážou na výjevy ze života Panny Marie či k Ježíšovým pašijím.
V praktické části je pomocí znalostí z teoretické části vytvořen pracovní list pro muzejní a galerjní edukaci, cílený na žáky druhého a třetího stupně. Cílem pracovního listu je u žáků rozvinout vizuální gramotnosti a dovednosti k pochopení obrazů s bohatou symbolikou.
Bakalářská práce také obsahuje obrazové přílohy s výčtem květin, jejich umístěním v obraze a symboliku v daném kontextu obrazu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the symbolism of flowers in Flemish and Italian painting of the 15th century. The works of the leading exponents (Jan van Eyck, Hans Memling, Hugo van der Goes, Roberto Campino, Rogier van der Weyden, Sandro Botticelli) are analysed and described, including an explanation of the symbolism of flowers related to scenes from the life of the Virgin Mary or the Passion of Jesus.
In the practical part, a worksheet for museum and gallery education is created using the knowledge from the theoretical part, aimed at elementary and high school students. The worksheet aims to develop the pupils' visual literacy and skills to understand images with rich symbolism.
The bachelor thesis also includes image attachments listing the flowers, their placement in the image, and the symbolism within the context of the image.
Klíčová slova
symbolika, symbolika květin, sakrální umění, profánní umění, ikonografie, vlámští primitivové, renesance, italské malířství,galerijní edukace, Jan van Eyck, Hans Memling, Hugo van der Goes, Robert Campin, Rogier van der Weyden, Sandro Botticelli
Klíčová slova v angličtině
symbolism, sacred art, profane art, flowers, iconography, Flemish primitives, Renaissance, Italian painting, gallery education, symbolism of flowers, Jan van Eyck, Hans Memling, Rogier van der Weyden, Robert Campin, Sandro Botticelli
Zásady pro vypracování
Téma bakalářské práce vychází z poznání a studia vlámského a italského malířství 15. století. V úvodu se autorka zaměří na analýzu franko-vlámského realismu 15. století, jeho šíření a vliv na italské umění quattrocenta. V centru badatelského zájmu stojí pak detailní analýza florálních motivů, které se na obrazech vlámských a italských mistrů vyskytují. Předmětem bakalářské práce bude zmapovat počátky realistického zobrazování květin ve výtvarném umění jednak v křesťanské tradici, kdy je symbolika květin úzce vázána na konkrétní postavy a čerpá z Bible, potažmo Nového zákona či invokuje představy o ctnostech daných světců. Konkrétně s postavou Panny Marie jsou spojovány různé druhy květin, které vidíme znázorňovány nejvíce na námětech Zvěstování, Madony s dítětem či Nanebevzetí Panny Marie. Rozmanité množství květin nalezneme například na námětu Zahrady uzavřené. U Ježíše Krista se motiv určitých druhů květin objevuje souběžně s jeho Pašijemi. Další významnou skupinu tvoří soubor zobrazení florálních motivů souvisejících s mytologií a tradicí vycházející z Ovidiových Proměn. V neposlední řadě lze také identifikovat oblast zobrazování květin, která se vyskytuje od nejstarších dob antiky, kdy se s vyobrazením květin a rostlin obecně setkáváme v rámci odborné botanické literatury (např. herbáře). Na základě reflexe dosavadního uměnovědného bádání si autorka klade za cíl vytvoření pracovního listu specializovaného doprovodného programu v rámci muzejní či galerijní edukace, který bude zaměřen na zobrazování květin na obrazech se sakrální či profánní tematikou, jejich identifikaci a hledání významových a symbolických obsahů.
Zásady pro vypracování
Téma bakalářské práce vychází z poznání a studia vlámského a italského malířství 15. století. V úvodu se autorka zaměří na analýzu franko-vlámského realismu 15. století, jeho šíření a vliv na italské umění quattrocenta. V centru badatelského zájmu stojí pak detailní analýza florálních motivů, které se na obrazech vlámských a italských mistrů vyskytují. Předmětem bakalářské práce bude zmapovat počátky realistického zobrazování květin ve výtvarném umění jednak v křesťanské tradici, kdy je symbolika květin úzce vázána na konkrétní postavy a čerpá z Bible, potažmo Nového zákona či invokuje představy o ctnostech daných světců. Konkrétně s postavou Panny Marie jsou spojovány různé druhy květin, které vidíme znázorňovány nejvíce na námětech Zvěstování, Madony s dítětem či Nanebevzetí Panny Marie. Rozmanité množství květin nalezneme například na námětu Zahrady uzavřené. U Ježíše Krista se motiv určitých druhů květin objevuje souběžně s jeho Pašijemi. Další významnou skupinu tvoří soubor zobrazení florálních motivů souvisejících s mytologií a tradicí vycházející z Ovidiových Proměn. V neposlední řadě lze také identifikovat oblast zobrazování květin, která se vyskytuje od nejstarších dob antiky, kdy se s vyobrazením květin a rostlin obecně setkáváme v rámci odborné botanické literatury (např. herbáře). Na základě reflexe dosavadního uměnovědného bádání si autorka klade za cíl vytvoření pracovního listu specializovaného doprovodného programu v rámci muzejní či galerijní edukace, který bude zaměřen na zobrazování květin na obrazech se sakrální či profánní tematikou, jejich identifikaci a hledání významových a symbolických obsahů.
Seznam doporučené literatury
ACCORSI, A., BRILLANTE G., PERCIVALDI E., ed. Umění starých herbářů: od renesance po 19. století. 2. vydání. Přeložil Hana VAŠKOVÁ. Brno: CPress, 2022. ISBN 978-80-264-4243-1.
BAXANDALL, M.. Die Wirklichkeit der Bilder: Malerei und Erfahrung im Italien der Renaissance. Berlin: Wagenbach, 1999. ISBN 3-8031-3601-6.
CLARK, G. T. Made in Flanders: the master of the Ghent privileges and manuscript painting in the Southern Netherlands in the time of Philip the Good. Turnhout: Brepols, 2000. Ars nova. ISBN 2-503-50878-2.
DOUGLAS, J. D., ed. Nový biblický slovník. Překlad Alena Švecová. 2. vyd. Praha: Návrat domů, 2009. 1243 s. ISBN 978-80-7255-193-4.
ECO, U. Umění a krása ve středověké estetice. Překlad Zdeněk Frýbort. Vyd. 2. Praha: Argo, 2007. 227 s. ISBN 978-80-7203-892-3.
FRINTA, M. S. The Genius of Robert Campin. Hague: Mouton, 1966.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Přeložil Miroslava TŮMOVÁ. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 978-80-7203-143-6.
Umění: velký obrazový průvodce. Vyd. 2. Přeložil Markéta HÁNOVÁ. Praha: Knižní klub, 2014. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-4494-5.
MATĚJČEK, A. Jan van Eyck: [výbor z díla]. Praha: Orbis, 1941. Mistři malířství: pohledy Čechů na světové umění.
TOMAN, R., ed. Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba. 2. čes. vid. Praha: Slovart, 2000. ISBN 80-7209-252-9.
VACKOVÁ, J. Nizozemské malířství 15. a 16. století: československé sbírky. Vyd. 1. Praha: Academia, 1989. ISBN 80-200-0206-5.
VACKOVÁ, J. Odpovědi obrazů: mistři starého Nizozemí. Vyd. 1. Praha: Argo, 2001. 227 s. Historické myšlení; sv. 14. ISBN 80-7203-309-3.
Seznam doporučené literatury
ACCORSI, A., BRILLANTE G., PERCIVALDI E., ed. Umění starých herbářů: od renesance po 19. století. 2. vydání. Přeložil Hana VAŠKOVÁ. Brno: CPress, 2022. ISBN 978-80-264-4243-1.
BAXANDALL, M.. Die Wirklichkeit der Bilder: Malerei und Erfahrung im Italien der Renaissance. Berlin: Wagenbach, 1999. ISBN 3-8031-3601-6.
CLARK, G. T. Made in Flanders: the master of the Ghent privileges and manuscript painting in the Southern Netherlands in the time of Philip the Good. Turnhout: Brepols, 2000. Ars nova. ISBN 2-503-50878-2.
DOUGLAS, J. D., ed. Nový biblický slovník. Překlad Alena Švecová. 2. vyd. Praha: Návrat domů, 2009. 1243 s. ISBN 978-80-7255-193-4.
ECO, U. Umění a krása ve středověké estetice. Překlad Zdeněk Frýbort. Vyd. 2. Praha: Argo, 2007. 227 s. ISBN 978-80-7203-892-3.
FRINTA, M. S. The Genius of Robert Campin. Hague: Mouton, 1966.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Přeložil Miroslava TŮMOVÁ. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 978-80-7203-143-6.
Umění: velký obrazový průvodce. Vyd. 2. Přeložil Markéta HÁNOVÁ. Praha: Knižní klub, 2014. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-4494-5.