Tato práce se pokouší nabídnout ucelený pohled na výuku frazeologie v podmínkách středního školství. Je orientována prakticky, vychází z podmínek a potřeb současné školy a jejích studentů. Může sloužit i jako návod pro budoucí i současné učitele českého jazyka.
Součástí práce je stručné shrnutí pojmu frazeologie jak z pohledu akademického, tak i z roviny střední školy.
Připojený přehled učebnic českého jazyka pro SŠ chce usnadnit orientaci na poli učebnic, jež jsou v současnosti dostupné, avšak nejedná se o úplný výčet.
Sonda do stavu znalostí frází u studentů prakticky má za cíl zmapovat situaci tzv. "před a po", tj. před výkladem o frazeologii, jehož se studentům v 1. ročníku zatím nedostalo, a poté, co ve třetím ročníku tuto tematickou kapitolu v hodinách prostudovali.
Základem této práce jsou navržené přípravy čtyř vyučovacích hodin tematického celku frazeologie.
Anotace v angličtině
The thesis tries to offer a complex view on phraseology teaching in high school conditions. This work is oriented practically, reflects the needs of contemporary schools and their students. It may serve also as a manual for current and future Czech language teachers.
One part of this thesis is a brief summary of phraseological terms both
from the academic point of view and the level of secondary education.
The attached list of Czech language textbooks should facilitate the orientation on
the field of textbooks which are presently used by secondary school teachers.
The quality survey of students‘ knowledge of phrases aims to map the situation
so called "before and after", i.e. before the explanation of phraseology which the first form students have not received yet and then in the third form where the students have already studied this chapter.
The practical base of the work is constituted by four lesson preparations focused on phraseology.
Tato práce se pokouší nabídnout ucelený pohled na výuku frazeologie v podmínkách středního školství. Je orientována prakticky, vychází z podmínek a potřeb současné školy a jejích studentů. Může sloužit i jako návod pro budoucí i současné učitele českého jazyka.
Součástí práce je stručné shrnutí pojmu frazeologie jak z pohledu akademického, tak i z roviny střední školy.
Připojený přehled učebnic českého jazyka pro SŠ chce usnadnit orientaci na poli učebnic, jež jsou v současnosti dostupné, avšak nejedná se o úplný výčet.
Sonda do stavu znalostí frází u studentů prakticky má za cíl zmapovat situaci tzv. "před a po", tj. před výkladem o frazeologii, jehož se studentům v 1. ročníku zatím nedostalo, a poté, co ve třetím ročníku tuto tematickou kapitolu v hodinách prostudovali.
Základem této práce jsou navržené přípravy čtyř vyučovacích hodin tematického celku frazeologie.
Anotace v angličtině
The thesis tries to offer a complex view on phraseology teaching in high school conditions. This work is oriented practically, reflects the needs of contemporary schools and their students. It may serve also as a manual for current and future Czech language teachers.
One part of this thesis is a brief summary of phraseological terms both
from the academic point of view and the level of secondary education.
The attached list of Czech language textbooks should facilitate the orientation on
the field of textbooks which are presently used by secondary school teachers.
The quality survey of students‘ knowledge of phrases aims to map the situation
so called "before and after", i.e. before the explanation of phraseology which the first form students have not received yet and then in the third form where the students have already studied this chapter.
The practical base of the work is constituted by four lesson preparations focused on phraseology.
1. Porovnat vymezení frazeologických pojmů v odborné literatuře a v učebnicích
českého jazyka pro střední školy.
2. Provést mezi studenty 1. a 3. ročníků výzkum zaměřený na znalost frazeologických
obratů.
3. Vypracovat přípravy několika hodin tematického celku Frazeologie pro 3. ročník SOŠ.
Zásady pro vypracování
1. Porovnat vymezení frazeologických pojmů v odborné literatuře a v učebnicích
českého jazyka pro střední školy.
2. Provést mezi studenty 1. a 3. ročníků výzkum zaměřený na znalost frazeologických
obratů.
3. Vypracovat přípravy několika hodin tematického celku Frazeologie pro 3. ročník SOŠ.
Seznam doporučené literatury
ODBORNÁ LITERATURA:
BEČKA, J. V. Slovník synonym a frazeologismů. 3. vydání. Praha : Novinář, 1982.
ČERMÁK, F. Lexikon a sémantika. 1. vydání. Praha : NLN, 2010.
GREPL, M. a kol. Příruční mluvnice češtiny. 2. vydání. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003.
KOVÁŘOVÁ, S. Pranostiky pro každý den. 1. vydání. Olomouc : ALDA, 2001.
POKORNÝ, J. Zakopaný pes. 1. vydání. Praha : Albatros, 1976.
VONDRÁČEK, V. Eliášův pranostikon. 1. vydání. Brno : TeMi CZ, 2008.
ZEMANOVÁ, M. Na Hromnice o hodinu více. 1. vydání. Brno : Computer Press, 2009.
ČLÁNKY V ODBORNÝCH ČASOPISECH:
ČECHOVÁ, M. Znalost a užívání tradiční frazeologie u mládeže (před dvaceti lety a nyní). In: Český jazyk a literatura, roč. 55/2004-2005, č. 4. 0009-0786.
ČERMÁK, F. a kol. Slovník české frazeologie a idiomatiky. Výrazy neslovesné. 1. vydání. Praha : Academia, 1988.
HNÁTKOVÁ, M.; PROKOP, M. Hrátky s frazémy. In: Čeština doma a ve světě, roč. 13. č. 3-4 /2005, 1210-9339.
PASTYŘÍK, S. K vztahu mezi frazeologií a školní jazykovou výchovou. In: Češtinář - Zpravodaj Ústavu českého jazyka a literatury Univerzity Hradec Králové, roč. XIII, číslo 4, 2002/2003.
SVOBODOVÁ, A.; DRŠATOVÁ, J. Konference o frazeologii. In: Český jazyk a literatura. roč. 43/1992-93, č. 3-4.
UČEBNICE ČESKÉHO JAZYKA:
ČECHOVÁ, M. a kol. Český jazyk pro 3. ročník SOŠ. 1. vydání. Praha : SPN, 2007.
HLAVSA, Z. a kol. Český jazyk pro I.-IV. ročník SŠ. 3. vydání. Praha : SPN, 1997.
KVÍTKOVÁ, N.; HELCLOVÁ, I. Čeština pro učební obory středních odborných učilišť. 2. vydání. Praha : SPN, 2006.
NOVOTNÝ, J. a kol. Mluvnice češtiny pro střední školy. 2. vyd. Praha : Fortuna, 1995.
SOCHROVÁ, M. Český jazyk v kostce pro SŠ. 1. vydání. Havlíčkův Brod : Fragment, 2007. s. 42
TEJNOR, A.; HLAVSA, Z. a kol. Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť všech typů. 2. vydání. Praha : SPN, 1999.
KRÁSNÁ LITERATURA:
HELLER, J. Hlava XXII. 3 vydání. Praha : BB/art, 1999.
JIROTKA, Z. Saturnin. 22. vydání. Praha : Šulc-Švarc, 2011.
KŘESŤAN, R. Výlov mého rybníka. 1. vydání. Praha : HAK - HUMOR A KVALITA, 2000.
KUNDERA, M. Žert. 3. vydání. Praha : Československý spisovatel, 1969.
LADA, J. Ilustrovaná frazeologie. 2. vydání. Praha : Mladá fronta, 1970.
SOLŽENICYN, A. Jeden den Ivana Děnisoviče. 1. vydání. Praha : Nakl. polit. lit., 1963.
ŠABACH, P. Babičky. 1. vydání. Praha : Paseka, 1998.
WILDE, O. Obraz Doriana Graye. 2. vydání. v A. 1. Frýdek-Místek : Alpress, 2005.
ZOLA, É. Zabiják. 4. vydání. Praha : Odeon, 1977.
ODBORNÁ LITERATURA:
BEČKA, J. V. Slovník synonym a frazeologismů. 3. vydání. Praha : Novinář, 1982.
ČERMÁK, F. Lexikon a sémantika. 1. vydání. Praha : NLN, 2010.
GREPL, M. a kol. Příruční mluvnice češtiny. 2. vydání. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003.
KOVÁŘOVÁ, S. Pranostiky pro každý den. 1. vydání. Olomouc : ALDA, 2001.
POKORNÝ, J. Zakopaný pes. 1. vydání. Praha : Albatros, 1976.
VONDRÁČEK, V. Eliášův pranostikon. 1. vydání. Brno : TeMi CZ, 2008.
ZEMANOVÁ, M. Na Hromnice o hodinu více. 1. vydání. Brno : Computer Press, 2009.
ČLÁNKY V ODBORNÝCH ČASOPISECH:
ČECHOVÁ, M. Znalost a užívání tradiční frazeologie u mládeže (před dvaceti lety a nyní). In: Český jazyk a literatura, roč. 55/2004-2005, č. 4. 0009-0786.
ČERMÁK, F. a kol. Slovník české frazeologie a idiomatiky. Výrazy neslovesné. 1. vydání. Praha : Academia, 1988.
HNÁTKOVÁ, M.; PROKOP, M. Hrátky s frazémy. In: Čeština doma a ve světě, roč. 13. č. 3-4 /2005, 1210-9339.
PASTYŘÍK, S. K vztahu mezi frazeologií a školní jazykovou výchovou. In: Češtinář - Zpravodaj Ústavu českého jazyka a literatury Univerzity Hradec Králové, roč. XIII, číslo 4, 2002/2003.
SVOBODOVÁ, A.; DRŠATOVÁ, J. Konference o frazeologii. In: Český jazyk a literatura. roč. 43/1992-93, č. 3-4.
UČEBNICE ČESKÉHO JAZYKA:
ČECHOVÁ, M. a kol. Český jazyk pro 3. ročník SOŠ. 1. vydání. Praha : SPN, 2007.
HLAVSA, Z. a kol. Český jazyk pro I.-IV. ročník SŠ. 3. vydání. Praha : SPN, 1997.
KVÍTKOVÁ, N.; HELCLOVÁ, I. Čeština pro učební obory středních odborných učilišť. 2. vydání. Praha : SPN, 2006.
NOVOTNÝ, J. a kol. Mluvnice češtiny pro střední školy. 2. vyd. Praha : Fortuna, 1995.
SOCHROVÁ, M. Český jazyk v kostce pro SŠ. 1. vydání. Havlíčkův Brod : Fragment, 2007. s. 42
TEJNOR, A.; HLAVSA, Z. a kol. Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť všech typů. 2. vydání. Praha : SPN, 1999.
KRÁSNÁ LITERATURA:
HELLER, J. Hlava XXII. 3 vydání. Praha : BB/art, 1999.
JIROTKA, Z. Saturnin. 22. vydání. Praha : Šulc-Švarc, 2011.
KŘESŤAN, R. Výlov mého rybníka. 1. vydání. Praha : HAK - HUMOR A KVALITA, 2000.
KUNDERA, M. Žert. 3. vydání. Praha : Československý spisovatel, 1969.
LADA, J. Ilustrovaná frazeologie. 2. vydání. Praha : Mladá fronta, 1970.
SOLŽENICYN, A. Jeden den Ivana Děnisoviče. 1. vydání. Praha : Nakl. polit. lit., 1963.
ŠABACH, P. Babičky. 1. vydání. Praha : Paseka, 1998.
WILDE, O. Obraz Doriana Graye. 2. vydání. v A. 1. Frýdek-Místek : Alpress, 2005.
ZOLA, É. Zabiják. 4. vydání. Praha : Odeon, 1977.