Tato práce se zabývá myšlenkou začlenění hudby do anglického učebního procesu, přesněji spojením anglických pop-rockových písní s vyučováním a osvojením si určitých gramatických pojmů. Tato diplomová práce má dva základní cíle - prvním je vytvořit dostatečně obsáhlý seznam pop-rockových písní, které lze jednoduše použít v hodinách angličtiny, kde se probírají různé gramatické pojmy, a druhým je zjistit, které písně, s ohledem na jejich stáří, srozumitelnost textů, rytmus a interprety, jsou oblíbené u samotných náctiletých studentů.
Většina teoretických názorů různých odborníků na pedagogiku týkajících se výběru vhodné písně k použití v hodině angličtiny se ukázala být opodstatněná. Nicméně vyšla najevo skutečnost, že studenty zaujmou písně s rychlým nebo chytlavým rytmem spíše než se srozumitelným textem. Také autorčiny předpoklady ohledně oblíbenosti písní se víceméně naplnily a kromě faktu, že studenti reagovali pozitivně na písně, které velmi dobře znali (z filmů, rádia nebo dokonce sportovních událostí), také upřednostňovali hudbu rychlejší a pocházející z 90. let (doby, kdy se narodili a vyrůstali, ačkoliv tato skutečnost není až ta průkazná). Co se týče interpreta písně, studenti dávali na první místa žebříčku spíše písně zpívané skupinou zpěváků než jednotlivcem.
Anotace v angličtině
This work deals with the idea of incorporating music into the English learning process, more precisely connection of English pop/rock songs with teaching and learning certain grammatical points. There are two main objectives of this thesis. First, it is to create a sufficiently extensive list of pop/rock songs that can be easily used in English classes concentrating on different grammatical features and second it is to find out what songs, with regard to their age, intelligibility of lyrics, rhythm, and performers, are favourite with teenage students themselves. The most theoretical opinions of different educational experts on choosing a proper song to use in English class appeared to be well-founded. Nevertheless a fact that students are more impressed by songs with fast or catching rhythm than with intelligible lyrics came out. Also the author's predictions of students' song favourability largely came true and besides the fact that teenagers reacted more positively to songs that are well known to them (from films, radio, or even sport events), they also preferred music with fast rhythm, made in 90's (around the time they were born, although this fact about age isn't so much provable). Concerning the song performers, students put more songs sung by a group of singers than by an only performer at the top of the ranking.
Klíčová slova
anglický jazyk, gramatika, hodnocení písní, hudba ve výuce jazyka, hudební inteligence, hudební vkus (studentů) pop rock, seznam písní, The Beatles,
výběr písní - kritéria
The Beatles- kritéria,
Klíčová slova v angličtině
English, Grammar, Interconnection of music and learning language, List of songs, Music intelligence, Pop rock, Song evaluation, Songs choice - criteria, Taste in music, The Beatles
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá myšlenkou začlenění hudby do anglického učebního procesu, přesněji spojením anglických pop-rockových písní s vyučováním a osvojením si určitých gramatických pojmů. Tato diplomová práce má dva základní cíle - prvním je vytvořit dostatečně obsáhlý seznam pop-rockových písní, které lze jednoduše použít v hodinách angličtiny, kde se probírají různé gramatické pojmy, a druhým je zjistit, které písně, s ohledem na jejich stáří, srozumitelnost textů, rytmus a interprety, jsou oblíbené u samotných náctiletých studentů.
Většina teoretických názorů různých odborníků na pedagogiku týkajících se výběru vhodné písně k použití v hodině angličtiny se ukázala být opodstatněná. Nicméně vyšla najevo skutečnost, že studenty zaujmou písně s rychlým nebo chytlavým rytmem spíše než se srozumitelným textem. Také autorčiny předpoklady ohledně oblíbenosti písní se víceméně naplnily a kromě faktu, že studenti reagovali pozitivně na písně, které velmi dobře znali (z filmů, rádia nebo dokonce sportovních událostí), také upřednostňovali hudbu rychlejší a pocházející z 90. let (doby, kdy se narodili a vyrůstali, ačkoliv tato skutečnost není až ta průkazná). Co se týče interpreta písně, studenti dávali na první místa žebříčku spíše písně zpívané skupinou zpěváků než jednotlivcem.
Anotace v angličtině
This work deals with the idea of incorporating music into the English learning process, more precisely connection of English pop/rock songs with teaching and learning certain grammatical points. There are two main objectives of this thesis. First, it is to create a sufficiently extensive list of pop/rock songs that can be easily used in English classes concentrating on different grammatical features and second it is to find out what songs, with regard to their age, intelligibility of lyrics, rhythm, and performers, are favourite with teenage students themselves. The most theoretical opinions of different educational experts on choosing a proper song to use in English class appeared to be well-founded. Nevertheless a fact that students are more impressed by songs with fast or catching rhythm than with intelligible lyrics came out. Also the author's predictions of students' song favourability largely came true and besides the fact that teenagers reacted more positively to songs that are well known to them (from films, radio, or even sport events), they also preferred music with fast rhythm, made in 90's (around the time they were born, although this fact about age isn't so much provable). Concerning the song performers, students put more songs sung by a group of singers than by an only performer at the top of the ranking.
Klíčová slova
anglický jazyk, gramatika, hodnocení písní, hudba ve výuce jazyka, hudební inteligence, hudební vkus (studentů) pop rock, seznam písní, The Beatles,
výběr písní - kritéria
The Beatles- kritéria,
Klíčová slova v angličtině
English, Grammar, Interconnection of music and learning language, List of songs, Music intelligence, Pop rock, Song evaluation, Songs choice - criteria, Taste in music, The Beatles
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury týkající se tématu
Příprava podkladů pro výzkum
Provedení výzkumu ve školách
Shromáždění dat a jejich analýza
Vyvození závěrů výzkumu a jeho využití v praxi
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury týkající se tématu
Příprava podkladů pro výzkum
Provedení výzkumu ve školách
Shromáždění dat a jejich analýza
Vyvození závěrů výzkumu a jeho využití v praxi
Seznam doporučené literatury
1. House, S., (1997), An Introduction to Teaching English to Children, Richmond Publishing
2. Huy Le, Mark, The Role of Music in Second Language Learning: A Vietnamese Perspective, A paper presented at combined 1999 Conference of the Australian Association for Research in Education and the New Zealand Association for Research in Education
3. Ludwig, N., (2003), How primary school children can benefit from games, songs and rhymes when learning English and how to organise and realise it best in the classroom, University of Erfurt
4. Murphey, T., (1990a.) Song and music in language learning: An analysis of pop song lyrics and the use of song and music in teaching English as a foreign Language, (Ph.D. dissertation), Bern, Switzerland: Peter Lang Verlag.
Seznam doporučené literatury
1. House, S., (1997), An Introduction to Teaching English to Children, Richmond Publishing
2. Huy Le, Mark, The Role of Music in Second Language Learning: A Vietnamese Perspective, A paper presented at combined 1999 Conference of the Australian Association for Research in Education and the New Zealand Association for Research in Education
3. Ludwig, N., (2003), How primary school children can benefit from games, songs and rhymes when learning English and how to organise and realise it best in the classroom, University of Erfurt
4. Murphey, T., (1990a.) Song and music in language learning: An analysis of pop song lyrics and the use of song and music in teaching English as a foreign Language, (Ph.D. dissertation), Bern, Switzerland: Peter Lang Verlag.